نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که بحران در بازار کاغذ امسال نیز ادامه داشته باشد پیش بینی می شود مطبوعات و کتاب از سبد خانواده‌ها حذف شوند.

دولت بازار کاغذ را ساماندهی کند/ لزوم رصد دستگاه‌های نظارتی روی بازار کاغذ

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: در حالی که ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی به کاغذ تخصیص و واردات صورت می‌گیرد، ولی به دلیل عدم  نظارت بر واردکنندگان کاغذ، کاغذ مورد نیاز به دست مطبوعات ، چاپخانه‌ها و ناشران نمی‌رسد و برخی از آنها را در استانه تعطیلی قرار داده است.

وی تصریح کرد: دولت باید مسئولیت خودش را در باره بحران کاغذ به خوبی انجام دهد، زیرا در حال حاضر وضعیت کاغذ بحرانی می باشد و  ممکن است بخشی از مطبوعات کشور طی ماه های آینده به دلیل عدم توانایی تامین کاغذ با تعطیلی و تعدیل نیرو مواجه شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر جا که یارانه باشد مافیا نیز شکل می‌گیرد، گفت: یارانه باعث ایجاد انحصار و رانت می‌شود و به دنبال آن مافیا شکل می‌گیرد، از این رو متاسفانه به رغم اینکه کاغذ در گروه یک قرار دارد و مشمول یارانه ارزی ۴۲۰۰ تومانی است، اما امروزه تاثیر این تخصیص ارز ۴۲۰۰ را در بازار کاغذ در حوزه نشر و روزنامه شاهد نیستیم و  گرانی سرسام‌آوری در بازار کاغذ وجود دارد که بر روی تیراژ مطبوعات نیز تاثیر گذاشته است.

حجت الاسلام پژمانفر افزود: دستگاه‌های نظارتی باید به دنبال این باشند که یارانه به چه کسانی تعلق گرفته و اگر یارانه ارزی تعلق گرفته، آیا کاغذ یارانه‌ای به ازای آن به بازار آمده است یا خیر؟ اگر کاغذ یارانه‌ای آمده آیا تحت نظارت توزیع می‌شود یا خیر؟ آیا به قیمت ارز دولتی این کاغذ عرضه می‌شود یا خیر و همه اینها نیاز به رصد دارد؛ بنابراین دستگاه‌های نظارتی از تعزیرات تا دیگر دستگاه‌های نظارتی باید نظارت لازم را براین بازار  داشته باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات تصریح کرد:  در سال گذشته شاهد بودیم که  نوسانات بازار ارز و بحران کاغذ بر  حوزه مطبوعات وکتاب تاثیر بسیار داشت به طوری که ناشران در تهیه کاغذ موردنیاز خود با سختی‌ رو به رو شدند و   در صورتی که این وضعیت امسال نیز ادامه داشته باشد پیش بینی می شود، مطبوعات و کتاب از سبد خانواده‌ها حذف شوند.

وی با بیان اینکه کارگروهی در باره بحران کاغذ از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس تشکیل شده و بر اقدامات انجام شده در باره این کالا نظارت می کند، ادامه داد: دولت ادعا کرده است که با واردات انبوه کاغذ و تخصیص هدفمند ارز به این کالا ، بحران در بازار این کالا را از بین خواهد برد که انتظار می رود هرچه سریعتر این اقدام را انجام دهد زیرا  اگر دولت نجنبد، مشکلات بسیاری در پیش روی جامعه رسانه‌ای ، مطبوعات و ناشران خواهد بود .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.