خراسان شمالی- محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی صبح امروز با عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور دیدار کرد.

۶هزار واحد مسکونی در حادثه اخیر سیل آسیب دیده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی در دیدار معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور از آسیب ۶هزار واحد مسکونی در حادثه سیل اخیر استان خبر داد و گفت: این تعداد واحد یا آسیب دیده اند یا نیازمند تعمیرات و احداث مجدد هستند که از امروز آغاز عملیات بازسازی این منازل را در دستور کار قرار داریم.

وی در اظهار داشت:در کنار تمام گرفتاری های ناشی از بروز سیل برای مردم این استان، تلاش داریم کار بازسازی و احیاء روستاها بر اساس یک مدل تعریف شده را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش مسکن، راه، ابنیه، دام و سایر امور در سیل اخیر خسارت وارد شده، افزود: امیدواریم در کنار کمک های بنیاد مسکن کشورو توانمندی های مدیران استان بتوانیم روستاها را به گونه ای تجهیز کنیم که نگران بارندگی های بعدی نباشیم.

شجاعی خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما، انجام اقدامات لازم در اسرع وقت و با کیفیت است زیرا اعتقاد دارم کارها باید به خوبی انجام شود و ما با مدیریت و راهبری بتوانیم مشکلات را سریع تر حل کنیم ضمن اینکه نگاه خود روستاییان در بحث بازسازی را پیاده سازی نکنیم بلکه با کیفیت بهتر کار انجام شود.

وی خطاب به معاون امور بازسازی بنیاد مسکن کشور گفت:در حال حاضر دیگر متقاضی دریافت تسهیلات در سطح روستاها نداریم که امیدواریم تدابیری از سوی بنیاد مسکن کشور انجام شود که امور بازسازی برعهده خود متقاضیان قرار گیرد تا کارها سریع تر و با کیفیت انجام شود.

شجاعی تصریح کرد:یکی از نگرانی های ما در سطح روستاها محل نگهداری دام هاست که علاوه بر بحث مقاوم سازی منازل باید تدابیری برای محل نگهداری دام های روستاییان که تمام دغدغه معیشتی آنان است اتخاذ شود.

وی ادامه داد: باید طرح هایی ارائه  شود که در کنار بازسازی منازل محل نگهداری دام ها در محوطه خود منازل و با فاصله ای اندک از ساختمان طراحی شود زیرا مباحث فرهنگی ، اجتماعی و بهداشتی این مسئله حائز اهمیت است.

شجاعی اظهار داشت: برخی استانها در بحث بافت منازل روستایی چند گام از ما جلوتر هستند و این در حالیست که عمده مصالح به کار رفته در منازل روستاییان این استان گل و سنگ است که در بروز حوادث بسیار آسیب پذیرند.

وی در ادامه افزود:۵۰درصد جمعیت این استان در روستاها ساکن هستند بنابراین نمی توانیم نگاهی معمولی به این موضوع داشته باشیم لذا امیدواریم بنیادمسکن کشور، خراسان شمالی را در این خصوص فراموش نکند.

عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیادمسکن کشور نیز در این دیدار گفت:از زمان جنگ تحمیلی تاکنون تجربیات بسیاری را در بحث بازسازی منازل پیاده سازی شده که یکی از اقدامات اساسی ما نظارت کامل بر بازسازی هاست و اینکه هزینه های آواربرداری، نقشه برداری، اخذ پروانه برای مردم رایگان است.

وی اظهار داشت:در بحث بازسازی منازل، از نظر کیفی اجازه نمی دهیم از مصالح غیر استاندارد استفاده شود زیرا عوامل اجرایی که برای کار معرفی می شوند تایید شده سازمان هستند.

وی افزود: در حادثه سیل اخیر بیش از ۱۳۰ هزار واحد خسارت دیده اند که ۵۰ هزار واحد تخریبی است که کار کارشناسی های این واحدهای خسارت دیده در حال انجام است که برای شروع کار،  سهمیه مصوب دولت را ابلاغ کردیم و مابقی امور در هیات وزیران تصویب خواهد شد تا در یک زمانبندی مشخصی کار بازسازی را به سرانجام برسانیم.

مهدیان تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای ارسال پرونده ها به بانک های عامل نداریم و در گام نخست از منابع خود سازمان بنیاد مسکن کشور استفاده می کنیم.

وی در ادامه افزود: تسهیلات واحدهای تخریبی ۴۰ میلیون تومان با کارمزد ۴درصد و ده میلیون تومان کمک بلاعوض، برای خرید لوازم منزل ۱۵ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و ۵ میلیون تومان بلاعوض و در شهرها تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۱۲ میلیون تومانی و برای تعمیرات نیز ۱۵ میلیون تومان تسهیلات و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض درنظر گرفته شده است.

مهدیان گفت: تمام ارزیابی استانها از برآورد خسارات ناشی از سیل تا چهارشنبه همین هفته جمع بندی میشود تا در جلسه هیات دولت روز یکشنبه هفته آینده مطرح شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.