مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی میانگین حجم تبخیر بارش‌ها در این استان را اعلام کرد.

حجم تبخیر بارش‌ها در خراسان رضوی چقدر است؟

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی اظهار داشت: تنها ۲۳ درصد از حجم بارندگی‌های کشور قابل ذخیره است و باقی آن تبخیر می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه کشور ایران و استان خراسان رضوی  در مناطق خشک قرار گرفته‌اند گفت: قرارگیری ایران در مناطق خشک چند مشخصه دارد که از جمله آنها می‌توان به میزان بارش در ایران اشاره کرد. میزان بارندگی در ایران یک سوم میانگین بارندگی در جهان است.

علایی با تاکید بر اینکه حجم تبخیر آب در ایران حدود ۷۲ درصد و در خراسان رضوی بین ۷۵ تا ۷۸ درصد است گفت: از هر میزان بارندگی تنها ۲۳ درصد آن مدیریت و باقی آن تبخیر می‌شود.

وی اظهار کرد: ایران در کشوری با کمربندی خشک قرار دارد که تغییرات بارندگی در آن از سالی به سال دیگر متغیر است و سبب می‌شود گاهی سالی پرباران و یا سال دیگر خشک باشد. قابل ذکر است که ایران طی ۲۴ سال اخیر درگیر خشکسالی بوده و سال گذشته نیز در این زمینه بی‌سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه از روز نخست مهر سال گذشته تا مهر امسال را، سال آبی می‌گویند گفت: در این بازه زمانی حدود ۱۲۹ میلی متر بارندگی داشتیم که این میزان از مهر ۹۷ تا فروردین ۹۸ حدود ۲۰۳ میلی متر بوده است.

علایی درباره اینکه رودخانه‌ها و حد بستر آن مربوط به بیت‌المال است گفت: دستگاه‌های اجرایی که باید حد بستر رودخانه‌ها را مشخص کنند وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای است که متاسفانه به دلایل زیادی نتوانسته طی ۷۰ سال گذشته به وظایف خود عمل کند. همچنین به بسیاری از حریم رودخانه‌ها تجاوز شده که باید بازگشایی شود و ما با همکاری سران سه قوه این مسئله را حل خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.