در نخستین جلسه شورای شهر قوچان یکی از اعضا با نگارش و مطرح کردن ۱۲ سؤال از شهردار این شهر به‌طور علنی، طرح استیضاح شهردار را کلید زده و آن را به مرحله اجرایی کشاند.

طرح استیضاح شهردار قوچان کلید خورد / رئیس شورای شهر استعفا داد

به گزارش قدس آنلاین، انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۹۶ برگزار شد و مردم هفت عضو را برای شهر قوچان از میان کاندیداهای متعدد انتخاب کردند تا براساس صرفه و صلاح شهر و مردم اقدام به آبادانی و عمران کنند که در این امر انتخاب شهرداری توانمند یکی از اولویت‌ها و ضروریات به شمار می‌رفت.

مهرماه همان سال اعضای شورای شهر پس از بررسی عملکرد ۱۸ کاندیدا برای تصدی شهرداری قوچان که در میان آن‌ها چهار نفر دارای مدرک دکتری و دانشجوی این مقطع، ۱۱ کارشناس ارشد و دانشجوی این مقطع و دو لیسانس وجود داشت اقدام به انتخاب معاون برنامه‌ریزی و مالی شهرداری قوچان برای این تصدی می‌کنند و بر همگان به‌ویژه کسانی که انتظار انتخابی آگاهانه و عالمانه را داشتند، بُهتی عجیب وارد می‌کنند.

قریب به ۱۸ ماه از این انتخاب می‌گذرد و طی این مدت نقدها و ایرادات فراوانی نسبت به عملکرد شهردار منتخب شورای اسلامی دور پنجم در میان محافل عمومی، متخصصان شهری و حتی برخی از اعضای شورای شهر وجود داشت، اما بازهم فرصت داده شد تا شاید این عملکرد به سمت بهبودی برود.

طرح سؤال و استیضاح شهردار قوچان از مدتی قبل به‌صورت شایعه سر زبان‌ها افتاد و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر ارائه فرصت توسط اعضای شورای شهر به شهردار برای اصلاح برخی نقایص شنیده می‌شد، اما هیچ‌کس به‌صورت علنی این مسئله را رد یا تأیید نکرد و در حد همان شایعه و حرف‌های فضای مجازی باقی ماند.

شب گذشته در مورخ ۱۸ فروردین، جواد رادمرد به‌عنوان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قوچان، ۱۲ سؤال را به‌صورت رسمی و کتبی مطرح کرد تا شهردار در مهلت قانونی ۱۰ روزه به این سؤالات پاسخ دهد و علناً طرح سؤال و استیضاح شهردار را کلید زده و به بسیاری از شایعات دراین‌باره خاتمه داد.

عضو شورای اسلامی شهر قوچان در این سؤالات مواردی همچون عدم ارائه گزارش مبنی بر چگونگی هزینه‌کرد فروش اوراق قرضه به میزان حدود ۲۶ میلیارد ریال بعد از گذشت یک سال و نیم، نبود فعالیت چشم‌گیر درزمینه بهسازی و مرمت ورودی‌های شهر و خیابان‌ها و عدم برنامه‌ریزی برای جذب قیر به‌منظور طرح بازآفرینی شهری، عدم اشراف به قوانین فرادستی و نتوانستن در به‌کارگیری نیروهای زیرمجموعه، نداشتن توجیه اقتصادی و خروجی مناسب برخی پروژه‌ها آمده است.

البته این عضو شورای شهر به ابطال چندین‌باره بیش از ۷۰ درصد مناقصات و مزایده‌ها در این مدت، ساخت‌وسازهای بدون پروانه، المان‌های نوروزی و قطع رابطه سرمایه‌گذاران بخش ساخت‌وساز با شهرداری هم اشاره‌های مفصلی داشته است.

استعفای رئیس شورای شهر قوچان به دلیل فشارهای روحی و روانی

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قوچان هم در گفت‌وگو با خبرنگار با یادآوری اینکه طرح سؤال از شهردار این شهر توسط یکی از اعضا کلید خورده است، گفت: طبق قانون، سؤال از شهردار وظیفه اعضای شورا بوده و این عضو شورای شهر سؤالات خود را به‌صورت کتبی ارائه داده که شهردار هم ۱۰ روز فرصت دارد به سؤالات پاسخ کتبی داده و در صحن شورا مطرح کند.

علی شکفته یادآور شد: اگر جواب‌ها قانع‌کننده نباشد امکان استیضاح شهردار مطرح و مرحله رأی‌گیری انجام می‌شود که باید ۵ عضو شورا در این مسئله موافق باشند.

وی با اشاره به مسئله استعفای رئیس شورای شهر قوچان هم بیان کرد: محمدرضا دادرس از چندین وقت پیش مسئله استعفای خود را مطرح کرده بود که با اصرار اعضای شورای شهر این اتفاق تاکنون به تعویق افتاد.

عضو شورای اسلامی شهر قوچان تصریح کرد: رئیس شورا علت این استعفا را فشارهای روحی و روانی و سنگینی کار عنوان کرد که استعفا از طرف اعضا پذیرفته و در جلسه دوشنبه‌شب تکلیف رئیس جدید شورا مشخص می‌شود.

طرح استیضاح و سؤال از شهردار قوچان بالاخره کلید خورده است و اعضای شورای شهر و مردم باید پاسخگوی سؤالات طرح‌شده باشند، اما باید این مسئله را مدنظر قرارداد که اگر طرح این موضوع بر اساس نارضایتی‌های عمومی در سطح جامعه و حتی برخی از اعضای شورای شهر از عملکرد شهردار بوده پس باید اعضای شورا کمی بیشتر درباره این بحث تأمل کنند.

بهتر است این بار سیاسی بازی و مصلحت‌اندیشی‌ها و حتی سفارش‌ها و فشارها را کنار گذاشته و بر اساس صلاح و صرفه مردم دراین‌باره تصمیم بگیرند و نتیجه را هم با شفافیت کامل به اطلاع عموم مردم برسانند.

منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.