بهنام سعیدی گفت:‌ با توجه به شرایط جوی ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا تحت تأثیر سامانه‌های بارشی اخیر قرار گرفتند که با بررسی کارشناسان دوره بازگشت سیل گلستان به بیش از ۲۰۰ سال، سیل لرستان به بیش از ۵۰۰ سال و سیل کرخه به بیش از ۲۰۰ سال می‌گردد.

 ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا تحت تأثیر شرایط جوی هستند/ در دو هفته اخیر ۱۰ میلیارد متر مکعب حجم ورودی آب بوده است

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره حادثه سیلاب در استان‌های کشور اظهار داشت: گستردگی بارش‌ها کم سابقه بوده به گونه‌ای که در بازه زمانی کوتاه‌مدت اکثر استان‌ها و شهرستان‌ها را در بر گرفت و شاهد هم‌زمانی وقوع سیلاب در برخی از شهرها و استان‌ها بودیم.

وی گفت: ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا تحت تأثیر شرایط جوی اخیر بودند و بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که دوره بازگشت سیل در استان گلستان بیش از ۲۰۰ سال، سیل لرستان بیش از ۵۰۰ سال و سیل کرخه بیش از ۲۰۰ سال بوده است.

سعیدی گفت: از ابتدای سال آبی مهرماه ۹۷ تا قبل  از بارش‌های اخیر حجم ورودی آب به سدها ۴۲ میلیارد متر مکعب و در دوره سال آبی سال ۹۶ حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب بوده است و این درحالی است که در دو هفته اخیر سامانه بارشی ۱۰ میلیارد متر مکعب حجم ورودی آب بوده است.

وی گفت: به دلیل حجم زیاد آب و سیلاب رودخانه‌ها ظرفیت و کشش این حجم گذر آب را نداشتند و به عنوان مثال حداکثر آب حجم گذری رودخانه معمولان در استان ۱۸۰۰ متر مکعب در ثانیه بود که در این سیلاب حجم عبوری ۳۵۰۰ متر مکعب در ثانیه بوده است و رودخانه پلدختر نیز حجم آب گذری حداکثر ۲۴۰۰ متر مکعب در ثانیه بوده که با وقوع سیلاب به ۵هزار متر مکعب در ثانیه رسیده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: طی دو هفته که استان‌ها تحت شرایط جوی اخیر بودند شش جلسه شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور برگزار شد و ۸۷ جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌ها تشکیل شد همین‌طور ۱۳۵۰ جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان‌ها تشکیل شده است که در این جلسات تقسیم کار صورت گرفته است.

سعیدی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت بحران کشور و سخنگوی این سازمان با وقوع حادثه سیلاب سازمان مدیریت بحران و سخنگوی این سازمان ۵۲۰ ساعت پخش خبر و تولید خبر برای رسانه‌های صداوسیما و رسانه‌های مکتوب معتبر و خبرگزاری‌ها داشته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.