وقوع باران‌های رگباری کم سابقه در خراسان رضوی موجب آبگرفتگی و سیلاب در معابر شهری و راه‌های روستایی این استان در روز گذشته شد.

آژیر سیل در خراسان رضوی به صدا درآمد

باران شدید عصر روز گذشته و به تبع آن وقوع آبگرفتگی‌های متعدد در مشهد نیز سبب شد تا شهردار این شهر با ارسال پیامک به تلفن همراه شهروندان به آنان دلگرمی بدهد.

  عذرخواهی شهردار

در پیامک ارسالی شهردار مشهد آمده است: با توجه به هشدارهای هواشناسی در خصوص بارندگی‌های آینده، ضمن عذرخواهی از سختی‌های ایجاد شده به اطلاع می‌ رساند همه امکانات شهرداری برای کمک به شهروندان به حالت آماده باش درآمده‌اند.

کلایی افزوده است: هر حادثه‌ای را از طریق شماره تماس ۱۳۷ به همکاران من اطلاع دهید.

گزارش‌های مردمی و خبرنگاران رسانه‌های گروهی حاضر در سطح شهر نیز روز گذشته خبر از وقوع آبگرفتگی‌های متعدد در مناطق بلوار حجاب، بلوار امامیه قبل از دانشگاه آزاد، بلوار دانشجو، اسماعیل‌آباد در بلوار توس، ابتدای جاده مشهد-قوچان و برخی مناطق دیگر شهر مشهد دادند.

 طرح چند پرسش توسط شهرداری

در همین حال شهرداری مشهد با ارائه گزارشی در پایگاه اطلاع ‌رسانی خود با طرح چند پرسش اعلام کرده است: آیا مسئول آبگرفتگی‌ها تنها شهرداری مشهد است و باید تنها از شهرداری رفع مشکلات مرتبط با آبگرفتگی در شهر مطالبه شود؟ آیا با توجه به اینکه سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر شرکت آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های مسئول نیز در ایجاد زیرساخت‌ها و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و آب‌های سطحی در برخی از مناطق مسئولیت دارند و با این حال که مدیریت یکپارچه شهری نیز وجود ندارد باز هم شهرداری مشهد پاسخگوی مطالبه بر حق شهروندان در رابطه با بحث آبگرفتگی‌هاست؟

اینکه معضل آبگرفتگی‌ها باید برطرف شود شکی نیست، اما با توجه به ساخت وسازهای غیر مجاز در کال‌ ها، مسیل‌ها و حریم رودها، ایجاد نشدن زیرساخت‌ها توسط برخی دیگر از دستگاه‌های مسئول و بویژه نبود مدیریت شهری این موضوع به صورت فرا سازمانی بررسی و مطالبه شود.

در ادامه این مطلب آمده است در بحث ایجاد زیرساخت‌ها دستگاه‌هایی که قرار بوده در مناطقی از قبیل شهرک مهرگان، قرقی، الهیه، قاسم‌آباد، بلوار نماز و تعدادی دیگر از مناطق مشهد که حیطه مسئولیتشان برای ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی بوده است یا این‌ کار را انجام نداده، یا به صورت ناقص انجام داده‌اند و همین موجب شده بار ناشی از آن بر دوش شهرداری مشهد قرار بگیرد.

بحث آبگرفتگی برخی از معابر و تعدادی از منازل شهروندان در شهر مشهد و حاشیه آن، موضوع جدیدی نیست و سابقه طولانی از گذشته دارد، اما با توجه به بارش‌های باران دو هفته اخیر که نسبت به مشابه سال گذشته با ۲۰۹ میلیمتر در مقابل ۹۳ میلیمتر، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و در کنار آن میزان بارش تجمیعی، رگباری و لحظه‌ای آن نیز شاید در سال‌های اخیر کم نظیر بوده است، شاهد آبگرفتگی برخی از معابر و تعدادی از منازل شهروندان بودیم که شهردار مشهد با این حال که مشکلات محل‌هایی که دچار آبگرفتگی شدند کمتر مرتبط با اقدام‌های شهرداری مشهد بود، بابت آن‌ها از شهروندان عذرخواهی کرد.

 آبگرفتگی محورهای مواصلاتی مشهد

روز گذشته همچنین شبکه‌های اجتماعی مملو از تصاویر و فیلم‌های ارسالی شهروندان از آبگرفتگی محورهای ورودی مشهد بخصوص محور مشهد- چناران بود که عبور و مرور و تردد خودروها را با مشکل مواجه کرده بود. همچنین تصاویر متعددی نیز از آبگرفتگی شهر شاندیز و برخی روستاهای این منطقه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خبر از وقوع سیلاب می‌داد.

تصاویر و فیلم‌های ارسالی شهروندان از وقوع بارش‌ها و به تبع آن سیلاب در مناطق مختلف در حالی ادامه داشت که وقوع سیل در روستای بقمچ در صدر اخبار قرار گرفت و زنگ خطر را در این روستا به صدا در آورد.

 محور عشق‌آباد در بردسکن مسدود شد

رئیس پلیس راه خراسان رضوی نیز روز گذشته با اشاره به وقوع بارندگی شدید در تمام مسیرها و جاده‌های منتهی به مشهد از مسدود شدن محور عشق‌آباد در بردسکن به دلیل شدت بارندگی‌ها خبر داد.

سرهنگ امیدوار افزود: با توجه به بارندگی شدید از رانندگان خواهش می‌کنیم موارد ایمنی در رانندگی را رعایت و در صورت غیرضروری بودن سفر آن را به زمانی مناسب‌تر موکول کنند.

 خطر در روستای خلج

دیروز و در ادامه بارش‌ها بنا به دستور فرماندار کلات و ستاد مدیریت بحران به علت احتمال شکسته شدن بند خاکی روستای خلج، این روستا تخلیه شد.

فرماندار کلات در این باره گفت: در پی بارش‌های شدید روز دوشنبه دستور تخلیه روستای خلج شهرستان کلات که در پایین دست یک بند خاکی سرریز شده قرار دارد، صادر شد.

مهدی ناصری افزود: بارش‌های روز گذشته موجب سرریز شدن بند خاکی خلج شده و از آنجایی که احتمال شکسته شدن این بند خاکی وجود دارد، برای حفظ جان مردم دستور تخلیه روستای ۲۵ خانواری خلج صادر شد.

وی اظهار داشت: روستای دیگری به نام نفته با ۶۰ خانوار جمعیت در پایین دست این بند قرار دارد که به ساکنان این روستا نیز هشدار داده شده است.

روستای خلج در ساحل رود کلات و ۱۰ کیلومتری شهر کلات قرار دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.