۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 651127

بازی غرب در لیبی

جعفر قنادباشی؛ سفیر اسبق ایران در لیبی

هشــت سال پس از مداخله نظامی غرب در لیبی که به سرنگونی حکومت سرهنگ معمر قذافی در ســال ۲۰۱۱ منتهی شد؛ لیبی به کشوری ویران، بدون امنیت و به صحنه کشمکش داخلی تبدیل و با یک بحران سیاسی گسترده دست به گریبان است.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، هشــت سال پس از مداخله نظامی غرب در لیبی که به سرنگونی حکومت سرهنگ معمر قذافی در ســال ۲۰۱۱ منتهی شد؛ لیبی به کشوری ویران، بدون امنیت و به صحنه کشمکش داخلی تبدیل و با یک بحران سیاسی گسترده دست به گریبان است.

 در راستای همین منازعات داخلی پنجشنبه گذشته ژنرال خلیفه "بلقاسم حفتر" با نادیده گرفتن توافقات قبلی با رقیب سیاسی به نیروهای خود دستور داد تا برای «آزادی از دســت تروریستها» حمله به طرابلس را آغاز کنند که با این اقدام لیبی وارد مرحله جدیدی از درگیری داخلی شد.

این اقدام یکجانبه که با چراغ سبز عربستان، امارات، مصر، روسیه و برخی کشورهای غربی صورت گرفت در حالی بود که رهبران دو دولت حاکم بر لیبی آخرین بار پایان ماه مه سال گذشته در پاریس در نشستی در مورد مسائل مختلف به توافقاتی دست پیدا کرده بودند.

در حال حاضر لیبی دارای دو دولت مستقل است؛ «دولت وفاق ملی» به رهبری فائز السراج که در طرابلس و در غرب مستقر بوده و توسط سازمان ملل پشتیبانی می‌شود و «دولت موقت» که از سوی پارلمان طبرق حامی ژنرال خلیفه حفتر افسر سابق ارتش در شهر البیضا در شرق این کشور تشکیل شده است. باید توجه داشت تلاش غرب و ارتجاع عربی در کشور نفت‌خیز لیبی در گام نخست جلوگیری از روی کار آمدن گروه‌های اسلام‌گرا است.

 لیبی پیش از این اقدام نظامی نیز در مسیر برگزاری انتخابات قرار گرفته و اگر این اتفاقات صورت نمی‌گرفت مسلماً گروه‌های اسلام‌گرا می‌توانستند به پارلمان راه پیدا کرده و رئیس جمهور مسلماً شخصی مورد قبول مردم می‌بود.

 بنابراین یک تحلیل آن است که این اقدام حفتر برای بر هم زدن روند انتخابات و جلوگیری از قدرت یافتن گروههای اســلامگرا و در مسیر اهداف غرب صورت گرفته است.

 البته "حفتر" پلن ،بی را نیز مد نظر دارد و آن هم مطرح کردن خود به عنوان مهرهای مهم در انتخابات آتی است.

واقعیت دیگر آن است که اکنون شمال آفریقا به عنوان منطقه‌ای راهبردی در زمینه ذخایر نفت و گاز وضعیت متلاطمی دارد؛ بنابراین دولت‌های غربی می‌خواهند ثباتی نسبی با محوریت خود در لیبی ایجاد و به تداوم مدیریت شمال آفریقا ادامه و جریان آرام انرژی به سوی غرب را تضمین کنند.

 در این بین عربستان و امارات به عنوان دو کشــور مرتجع عربی که در بیشتر تنش‌های منطقه‌ای نقش دارند در این معرکه نیز خود را به عنوان عوامل غربی و آتش‌بیاران معرکه مطرح کرده اند.

 عربســتان و امارات همان گونه که در یمن نشان داده‌اند اختیاری از خود نداشته و فقط به عنوان مجری کشورهای غربی در طرح مسلمان کشی نقش‌آفرینی می‌کنند ،اکنون آنچه در مورد چشم‌انداز تحولات لیبی می‌توان گفت آن است که برنامه حفتر در گام نخست تسلط کامل بر طرابلس و استقرار دولتی سکولار و طرفدار غرب در این کشور است، اما مسلماً گروه‌های مسلمانان این مسئله را تحمل نخواهند کرد؛ برخلاف آنچه که در بسیاری از رسانه ها عنوان می‌شود، درگیری میان دو طیف طرفدار سراج و خلیفه حفتر نیست؛ چراکه آنها شباهت های بسیاری به هم داشته و هر دو مجری سیاست های غرب هستند.

اکنون صف‌بندی و درگیری اصلی در لیبی میان گروه‌های اسلامگرای محلی و ارتش حفتر با مدیریت غرب است؛ از آنجا که گروه‌های مسلمان و مردم لیبی در مقابل توطئه‌های غرب براحتی کوتاه نیامده و مقاومت خواهند کرد، باید حداقل در دو ماه آینده شاهد تداوم و حتی افزایش درگیری ها باشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.