به عقیده کارشناسان روس، تصمیم "ترامپ" درباره افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی، جنبه تبلیغاتی برای افکارعمومی داخل آمریکا دارد، البته تهران به هر نوع اقدام واشنگتن پاسخ متقابل خواهد داد.

 روزنامه روس: ایران به هر اقدام احمقانه آمریکا پاسخ متقابل خواهد داد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشت: مقامات تهران ابراز اطمینان کرده‌اند که اقدام دولت آمریکا در افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی، تاثیری بر این نیروها که سهم قابل توجهی در تامین امنیت جمهوری اسلامی دارند، نخواهد داشت.

در محافل کارشناسی نیز بر این عقیده هستند که پاسخ تهران به اقدامات محدودکننده واشنگتن در این رابطه، در بسیاری از موارد به تدابیری که دولت دونالد ترامپ اتخاذ خواهد کرد، بستگی دارد.

روز دوشنبه در پارلمان (مجلس شورای اسلامی) ایران یادآور شدند که تامین مالی سپاه پاسداران صرفا در داخل کشور صورت می گیرد و تحریم‌های آمریکا علیه افسران بلندپایه سپاه قابل انتظار است، ولی تاثیری بر فعالیت این ارگان نخواهد داشت. ضمن اینکه این اقدام واشنگتن در حقیقت نشان دهنده شکست سلطه سیاسی و نظامی آمریکا در خاورمیانه است.  

مقامات تهران یادآور شدند که هر گونه اقدام احمقانه آمریکایی‌ها که امنیت ملی ایران را در معرض تهدید قرار دهد، نیز با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد.

"یوری لیامین" کارشناس نظامی روس در گفت‌وگو با این روزنامه یادآور شد،  تا مدتها قبل ایالات متحده از قرار دادن ساختارهای سیاسی-نظامی دولت‌های خارجی در فهرست سازمان‌های تروریستی اجتناب می کرد، ولی سپاه پاسداران نخستین ساختاری نیست که در این فهرست جای گرفته و جنبش حزب الله لبنان نیز پیشتر همین سرنوشت را پیدا کرد. البته برخی بانک‌های ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران، از قبل در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشته‌اند ولی اقدامات محدودکننده مالی و اقتصادی آمریکا تاثیری بر این ارگان سیاسی-نظامی نداشته است.     

این کارشناس افزود، پاسخ مقامات تهران به هر اقدام محدودکننده جدید واشنگتن علیه سپاه پاسداران، بستگی به تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت آمریکا خواهد داشت، هرچند در حال حاضر که رهبران ایران به طرف آمریکایی درباره پاسخ متقابل و شدیدالحن به هر تلاشی هشدار داده‌اند.

به عقیده وی، البته مقامات تهران علاقه‌ای به تشدید رویارویی با آمریکا ندارند، ولی اگر واشنگتن دست به اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران بزند، قطعاً مجبور به پاسخگوی به آن هستند.

"سرگئی دمیدنکو" عضو موسسه علوم اجتماعی آکادمی علوم روسیه نیز معتقد است که اقدام "دونالد ترامپ در اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی، قبل از هر چیز یک اقدام داخلی با هدف تقویت وجهه خود و نشان دادن شدت عمل علیه ایران و در مجموع یک اقدام تبلیغاتی است.

به گفته وی، در حقیقت اکثر اظهارات ترامپ در عرصه سیاست خارجی، ضرورتی نداشته و بیشتر جنبه تبلیغاتی و برای تاثیر گذاشتن بر افکارعمومی داخل ایالات متحده صورت می گیرند و اعمال فشار بر ایران نیز دقیقا در همین راستا مورد نیاز دولت ترامپ است.  

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.