۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 651178

برنامه نوشتن

علی محمد مودب

ما نیاز به ارزیابی و داوری داریم، چه در مورد خودمان و چه در مورد دیگران این نیاز جدی است. مدام همه جا می‌گویند داوری نکنید در حالی که انسان بدون داوری نمی‌تواند انسان باشد.

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، ما نیاز به ارزیابی و داوری داریم، چه در مورد خودمان و چه در مورد دیگران این نیاز جدی است. مدام همه جا می‌گویند داوری نکنید در حالی که انسان بدون داوری نمی‌تواند انسان باشد. مهم این است که بر مبنای این داوری بلافاصله حکم نکنیم وگرنه انسان موجودی است که می‌تواند شناخت خاصی نسبت به جهان داشته باشد که هیچ موجود دیگری توانایی تحصیل چنین شناختی را ندارد.

هر شناختی یک داوری است. هر گزاره‌ای درباره هر چیزی متضمن داوری است و انسان بدون داوری انسان بدون شناخت است. منتها عمل ما نباید بلافاصله از شناخت ما تأثیر بگیرد و باید صبر کنیم تا شناخت ما تکمیل شود. یکی از چیزهایی که به ارزیابی کمک می‌کند این است که در آغاز برای هر کاری ایده داشته باشیم. اگر ایده اولیه وجود داشته باشد می‌توان در نهایت کار را درست ارزیابی کرد. در روزهای آغاز هر سال یا حتی هر ماه می‌توانیم برای خودمان فهرستی از کارها را تهیه کنیم که به ما در ارزیابی پایان کار بسیار کمک خواهد کرد.

البته این فهرست کار را دشوار خواهد کرد. مثلاً اگر اول سال بنویسیم که امسال می‌خواهم زبان انگلیسی را یاد بگیرم طبعاً در پایان سال نمی‌توان ماجرا را به شوخی برگزار کرد. یا یاد گرفته‌ایم و یا یاد نگرفته‌ایم. کاری که خیلی دقیق نوشته شده است از ما فرصت تعارف با خودمان را می‌گیرد. یک خوبی دیگر برنامه نوشتن این است که موجب می‌شود بین اولویت‌ها درست انتخاب کنیم.

مثلاً در مورد زبان ممکن است ما همزمان امکان فراگرفتن عربی و انگلیسی را داشته باشیم، وقتی می‌خواهیم برنامه بنویسیم مجموعه دلایل را می‌بینیم و می‌توانیم از تسلیم شدن به مدها و تصمیم‌های بی مبنا فرار کنیم. ممکن است آموزش عربی یا روسی بیشتر به کار زندگی شخصی و مطالعات و یا سرزمین ما بیاد، ولی به خاطر رواج انگلیسی ما هم مثل همه می‌خواهیم انگلیسی یاد بگیریم. برنامه نوشتن ما را از این نوع خطاها حفظ می‌کند و به ما فرصتی می‌دهد تا در آغاز هر کاری بیشتر فکر کنیم و دقیق‌تر انتخاب کنیم.

البته برنامه‌مداری و برنامه‌نویسی افراطی برای زندگی خودش نوعی بحران و وسواس فکری ایجاد می‌کند و زندگی را سخت می‌کند، اما با کمی تسامح حتی برای هر هفته و هر روز می‌شود برنامه‌ای اجمالی نوشت. مهم این است که در مقام ارزیابی کمی تسامح داشته باشیم و در مقام اجرا هم متغیرهای مختلف را در نظر بگیریم و ماشین‌وار عمل نکنیم. به هر حال داشتن ایده‌هایی از قبل تعیین شده بسیار به ما کمک خواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.