آمار و ارقام‌ها حاکی از این است که تا ۱۵ فروردین، سیلاب ۱۱۸ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی در خراسان رضوی وارد کرده است.

خسارت ۱۱۸ میلیارد تومانی سیلاب به کشاورزان خراسان‌رضوی
به گزارش قدس آنلاین ، سیل بلای طبیعی است که این روزها روزگار تعداد زیادی از ایرانیان را به تلخی کشانده و افراد زیادی به خاطر وقوع آن کسب و کار و زندگی خود را از دست داده‌اند. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در استان‌های مختلف در اثر سیل خسارات زیادی دیده کشاورزی بوده و محصولات زمین‌های زیادی را در اثر وقوع این بلای طبیعی از بین رفته‌اند.

البته در خراسان رضوی دامنه مشکلات به وجود آمده در اثر بارش باران زیاد و جاری شدن سیل به اندازه استان‌هایی مانند خوزستان و یا لرستان نبوده اما تعدادی از کشاورزان در اثر به وجود آمدن سیلاب و جاری شدن سیل دچار مشکلات و خساراتی شده‌اند.

وقوع سیل در نقاط پراکنده

محمودرضا فرزانه مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان رضوی در ارتباط با وضعیت بخش کشاورزی استان خراسان رضوی بعد از بارش‌های بسیار زیاد می‌گوید: هنوز به طور کامل خسارات مشخص نشده اما شهرستان‌های نیشابور، تربت جام، کلات و تربت حیدریه در این زمینه خسارات زیادی دیده‌اند.

وی بیان می‌کند: هنوز به طور دقیق نیزان خسارات مربوط به صندوق بیمه کشارزی جمع آوری نشده اما می‌توان گفت که این مورد در خراسان رضوی مشکلات زیادی را به وجود نیاورده و گزارش خسارت تنها در برخی از نقاط پراکنده داده شده است.

118 میلیارد و 800 میلیون تومان خسارت سیل

حسین خاکی رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌گوید: در مجموع سیل در خراسان رضوی حدود 118 میلیارد و 800 میلیون تومان خسارت به بار آورده که از این میزان 27 میلیارد و 100 میلیون تومان مربوط به بخش زراعت بوده است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین سیل در خراسان رضوی در بخش  باغبانی 62 میلیارد و 300 میلیون تومان، در بخش آبزیان و دام و طیور یک میلیارد تومان، در بخش ساختمان‌ها و تأسیسات کشاورزی 12 میلیارد تومان و در بخش منابع آبی 16 میلیارد تومان خسارت به بار آورده و البته باید گفت که این آمار مربوط به روز نخست تا پانزدهم فروردین ماه امسال بوده و مابقی آن هنوز محاسبه نشده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان می‌کند: گزارشات نشان از این دارد که برخی از سیلاب‌ها در چند روز اخیر خساراتی را در برخی از شهرستان‌ها از جمله سرخس به وجود آورده است.

خاکی با بیان اینکه هنوز چیزی در مورد اعتبارات رسیدگی به خسارات کشارزان به خراسان رضوی ابلاغ نشده است، تأکید می‌کند: در این زمینه باید هیئت وزیران مصوبه‌ای را به تصویب برساند تا ما بتوانیم برای آن اقدام داشته باشیم که هنوز چیزی اعلام نشده است.

وی در ارتباط با استمهال وام‌های کشاورزان خسارت دیده در اثر سیل، خاطرنشان می‌کند: در محموع تمام کشور 2000 میلیارد تومان اعتبارات بند خ ماده 33 در نظر گرفته شده که برای استمهال تسهیلات کشاوزان خسارت دیده از تمام بلایا اعم از سیل، تگرگ، طوفان و سایر مواردی از این دست بوده و سهم خراسان رضوی از این اعتبارات 124 میلیارد تومان است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان می‌کند: با این مبلغ می‌توان وام‌های استمهال وام‌های تا سقف 12 میلیارد تومان را انجام داد اما برای استمهال تمام وام‌های کشاورزان خسارت دیده استان خراسان رضوی به تنهایی به هزار میلیارد تومان اعتبار بند خ ماده 33 نیاز است.

بهره‌گیری از تمام ظرفیت  کمیسیون کشاورزی مجلس

عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: خوشبختانه بارش‌های زیاد در خراسان‌رضوی به شیوه‌ای مناسب مدیریت شده و بیشتر از خسارت نعمت به همراه داشته به گونه‌ای که ما شاهد هستیم که بسیاری از مراتع سبز شده و درختان پربارتر شده‌اند.

وی بیان می‌کند: طبق گزارشات ارائه داده شده سیل در تمام کشور 7000 میلیارد تومان خسارت در بر داشته که برای جبران وام‌های کم‌بهره و بلاعوض درنظر گرفته می‌شود و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز به صورت تمام قد برای کمک به روستاییان از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده و به بخش دولتی در این حوزه کمک می‌کند.

با وجود اینکه خراسان رضوی به مانند استان‌های دیگر دچار آسیب سیل نشده اما با توجه به ضعیف بودن کشاورزان این حوزه توقع می‌رود که تسهیلات مورد نیاز آنها هر چه زودتر در اختیارشان قرار بگیرد تا فشار وارد شده بر آنها مضاعف نباشد.

کما اینکه محصولات کشاورزی تولیدات بسیار راهبردی هستند که تولید آنها نباید متوقف شود و در صورت عدم جبران خسارت حداقل به صورت نقطه‌ای این اتفاق در خراسان رضوی رخ می‌دهد.

انتهای پبام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.