رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد گفت: پیش بینی می‌شود بازار امسال که از بعد ماه مبارک رمضان به حرکت درمیاید با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل همراه شود و نگرانی ما این ازافزایش بیش از۲۰ درصد است چرا که موجرین و مستاجرین را با مشکل مواجه خواهد کرد.

گرانی ارز باعث ارزانی خانه میشود/تحریمها تاثیری بربازار مسکن ندارد/نگران افزایش اجاره بها هستیم

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: اتفاقات بازار مسکن درچند روز اولیه سال جدید بیانگر آن است که احتمالا غول خفته تورم مسکن در حال بیدار شدن است . این در حالی صادر میشود که  چند سالی است بازار مسکن در رکود به‌ سر می‌برد. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از قیمت مصالح ساختمانی نشان می‌دهد که هزینه تهیه مواد اولیه ساخت مسکن بالا رفته است. مصالح‌فروشان نیز تایید می‌کنند می‌کنند که گرانی مصالح ساختمانی تاثیر خودش را بر بازار مسکن خواهد گذاشت. به همین انگیزه با علی مراد زاده رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ایم :

قدس آنلاین: طی روزهای اخیر و درابتدای سال جدید شاهد افزایش قیمت املاک بوده‌ایم و آن طور که به نظر می‌آید بازار املاک رونق چشم گیری پیدا است؟

مراد زاده:ممکن است در بعضی مناطق افزایش قیمتی ایجاد شده باشد ولی به نظرم ، چندان اتفاق قابل توجهی نیفتاده است فقط یک افزایش تورم سالیانه بوده که متاسفانه دیگر برای کشور ما و مردم عادت شده است هر چند که خوشبختانه یکی دو سالی است اندکی از شدت این قضیه کم شده است ولی بعید می‌دانم چندان جهش قیمتی ایجاد شود.

قدس آنلاین: طی این مدت آماری از رشد قیمتی در سال جدید داشته اید؟

مرادزاده: نه هنوز آماری مبنی بر افزایش معاملات یا افزایش قیمتی به دست ما نرسیده است دلیلش هم این است که چون هنوز در ماه اول سال هستیم و هر ساله تا دو ماه اول اتفاق چندانی نمی افتد و به اصطلاح بازار هنوز راه نیفتاده است. اگر هم افزایشی بوده خیلی کم است.

قدس آنلاین: ولی در خبرها آمده بود که قیمت املاک حداقل بیست درصد افزایش خواهد داشت. این قضیه شامل مشهد نمی‌شود؟

مراد زاده: بله این افزایش قیمت را با توجه به جمیع جهات در نهاده های ساختمانی داریم که خود به خود در قیمت خانه هم تاثیر می‌گذارد و دور از انتظار هم نیست. البته این اتفاق در ساختمان‌های نوساز خواهد افتاد. چیزی که من گفتم در کل شهر بود منظورم این بود که در کل شهر افزایش چندانی نخواهیم داشت مثلا خانه‌ای که ۱۵سال ساخت است که این افزایش قیمت را تجربه نخواهد کرد.

قدس آنلاین: آیا افزایش اجاره بها هم در داغ شدن بازار خرید و فروش تاثیری دارد؟

مراد زاده: بله طبیعتا. با گرم شدن بازار اجاره بها خود به خود بازار خرید و فروش هم گرم می شود.

قدس آنلاین: بازار املاک مشهد تا چه حد از بازار تهران تبعیت می‌کند و آیا شرایط خرید و فروش در تمام کشور یکسان است؟

مرادزاده: بله با یک فاصه زمانی یکی دو ماهه اتفاقات بازار تهران به بقیه شهرها هم تسری پیدا می‌کند. چون اقتصاد ما کشوری است و اتفاقی که در تهران می‌افتد اثراتش در دیگر شهرها هم به مرور دیده می‌شود.

قدس آنلاین: حتی در بازار اجاره مسکن هم به همین شکل است؟

مراد زاده: ببینید، در یک شهری مثلا زابل چون تراکم جمعیتی در آنجا وجود ندارد ممکن است افزایش اجاره بها زیاد نباشد و خیلی هم مردم را اذیت نکند ولی در یک جایی مانند مشهد که عرضه و تقاضا برابری ندارد این اتفاق خیلی سریع ترخودش را نشان می‌دهد.

قدس آنلاین: با این وضعیت، چه پیش بینی برای افزایش اجاره بها در سال جدید دارید؟

مراد زاده:متاسفانه پیش بینی می‌شود که با این قضیه در ماه‌های آینده به مشکل بر بخوریم و الان این قضیه یکی از چالش‌های پیش روی ما است. ما الان در مساله فروش مشکلی نداریم و مشکل چندانی هم نخواهد افتاد.

ولی در بخش اجاره بها، پیش بینی می‌شود بازار نقل و انتقالات امسال که از بعد از ماه مبارک رمضان اتفاق می افتد  با یک رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل همراه شود و نگرانی ما این است که از ۲۰درصد بالاتر نرود چرا که در این صورت  هم موجرین و هم مستاجرین را با مشکل مواجه خواهد کرد.

قدس آنلاین: برای کنترل این قضیه چه نهادهایی باید وارد عمل شوند؟

مراد زاده: به نظرم باید سیستم‌های مانند دارایی وارد عمل شوند و این قضیه را کنترل کنند چون این موج گرانی تبعات زیادی به همراه خواهد اورد که نگران کننده است .

قدس آنلاین: تاثیر تحریم‌ها بر بازار املاک امسال خود را نشان خواهد داد؟ چه پیش بینی دارید؟

مراد زاده: بعید می دانم. به نظرم مردم دیگر در این خصوص واکسینه شده اند. از طرفی هم در صنعت ساختمان مصالحی وجود ندارد که بخواهد به خاطر تحریم افزایش قیمت پیدا کند مگر در بخش تاسیسات مکانیکی و آسانسور که ممکن است کمی گران شود و مطمئنا مشکلی ایجاد نخواهد شد.

قدس آنلاین: قیمت دلار تا چه میزان می‌تواند بر بازار املاک تاثیر بگذارد؟ آنهم با توجه به اینکه بیشتر مصالح ساختمانی ایرانی هستند چرا باید قیمت دلار در املاک تاثیر بگذارد؟

مرادزاده:ممکن است تاثیر معکوس داشته باشد چون زمانی که دلار افزایش پیدا می کند پولها به سمت بازار کاذب ارز می رود  حتی ممکن است بازار خرید و فروش را هم با رکود مواجه کند. البته مواد اولیه بالا می رود ولی قیمت آپارتمان تغییری نمی کند.

قدس آنلاین: بسیاری از خریداران مسکن را افزایش قیمت به حاشیه شهرها و روستاهای اطراف مشهد کشانده است آیا اتحادیه بر بنگاه‌های این اطراف نظارتی دارد؟

مرادزاده: بله. یکی از جاهایی که نظارت کامل داریم حاشیه شهر است. البته منظور از حاشیه شهر دیگر سمت طبرسی و پنجتن نیست منظور بینالود و گلبهار و شهر های جدید است. چون قدرت خرید مردم کم شده است و در یک جایی مثل الهیه هم قیمت ها به حد بالایی رسیده ، به همین دلیل کسی که می خواهد خانه دار شود مجبور است به سمت شهر های جدید برود و پیش بینی می شود املاک در شهرهای جدید مانند بینالود و گلبهار به خاطر تقاضای زیادی که در حال حاضر وجود دارد گران تر هم بشود.

قدس آنلاین: در سال رونق تولید چقدر می‌شود به رونق بازار مسکن امیدوار بود؟

مراد زاده:از پاییز به بعد تحقق این شعارها دیده می شود، من فکر می کنم اگر شرایط آماده شود و قیمت ها به تعادل برسد و بازار ثبات پیدا کند قطعا ساخت وسازها بیشتر خواهد شد. الان سازندگان ما با ترس به بازار  نگاه می کنند و فعلا شرایط ساخت وساز مه آلوداست.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.