در حالی که دور تازه افزایش نرخ ارز و طلا در بازار از اواسط هفته آغاز شده، مطلعان، این افزایش را موقتی و تحت تأثیر تحریم سپاه دانستند و مردم را از ورود هیجانی به بازار، برحذر داشتند و برخی کارشناسان نیز این افزایش را ناشی از اهتمام آمریکا برای قدرتمند شدن درهم دبی در برابر ریال ایران دانسته‌اند.

ریسک نکنید و هیجان زده نشوید

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در حالی که دور تازه افزایش نرخ ارز و طلا در بازار از اواسط هفته آغاز شده، مطلعان، این افزایش را موقتی و تحت تأثیر تحریم سپاه دانستند و مردم را از ورود هیجانی به بازار، برحذر داشتند و برخی کارشناسان نیز این افزایش را ناشی از اهتمام آمریکا برای قدرتمند شدن درهم دبی در برابر ریال ایران دانسته‌اند.

تا لحظه تنظیم این گزارش و بر اساس اظهارات رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما هر قطعه سکه طرح قدیم به ۵ میلیون تومان، طرح جدید به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان معامله می‌شود. به گفته محمد کشتی آرای، سکه یک گرمی هم ۹۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۷۷ هزار تومان در بازار معامله می‌شود و در مجموع از روز شنبه هفته جاری تا کنون طلا و سکه رشدی ۱۱ درصدی داشته است.

شواهد در بازار ارز هم حکایت از رشد قیمت دارد. بانک‌ها هر دلار آمریکا را با افزایشی حدود ۴۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته ۱۳ هزار و ۷۷۱ تومان و یورو را با افزایشی حدود ۵۹۰ تومانی ۱۵ هزار و ۵۱۶ تومان خریدند.

همچنین بانک مرکزی برای کاهش قدرت «آربیتراژ ارزی» دلالان برای تشویق مردم به خرید ارز، نرخ فروش ارز را در صرافی‌های مجاز با رشدی ۲۲۰ تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان افزایش داد و نرخ خرید را هم ۱۴ هزار و ۸ تومان تعیین کرد. بانک‌ها همچنین یورو را ۱۵ هزار و ۶۸۰ تومان فروختند و ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان خریدند تا در مقایسه با روز دوشنبه نرخ خرید و فروش ۲۹۰ تومان افزایش داشته باشد.

**** مردم هیجان‌زده نشوند

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر کشور به خبرنگار ما گفت: آنچه امروز بر بازار حاکم شده نه حباب بلکه تقاضای واقعی از سوی مردم است. بدان معنی که از زمانی که زمزمه تحریم سپاه منتشر شد تا این لحظه شاهد هجوم مردم به بازار هستیم؛ بنابراین حبابی بودن بازار، منتفی است. ضمن اینکه با بالا رفتن قیمت ارز در کشور، طلا و سکه همواره افزایش قیمت را تجربه می‌کنند.

به گفته محمد کشتی آرای برخی واحدها خرید و فروش را متوقف کرده‌اند و ترجیح می‌دهند موجودی خود را حفظ کنند. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ضمن اشاره به افزایش نسبی قیمت جهانی طلا خاطر نشان ساخت: تجربه کاری من نشان می‌دهد که در چنین روزهایی هیجان کاذب در بازار ایجاد می‌شود حال آن که ما روزهای سخت‌تر از این را هم دیده‌ایم و قطعاً بازار با مدیریت دولت و بانک مرکزی ظرف یکی دو روز آینده به تعادل می‌رسد؛ بنابراین مردم از ورود هیجانی به بازار بپرهیزند چون ریسک این ورود بالاست.

**** التهابات ادامه‌دار نیست

معاون اسبق پارلمانی بانک مرکزی هم به خبرنگار ما گفت: شوک داخلی را که ترکیبی از سیاست‌های غلط اقتصادی و عدم مدیریت روانی جامعه است، تصمیم‌گیران کشور بر بازار ارز و طلا وارد کردند و شوک خارجی را رئیس جمهور آمریکا و برخی تهدیدهای حقوق بشری اروپا؛ اما این نوسانات نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

حیدر مستخدمین حسینی با بیان اینکه بانک مرکزی در ماه‌های اخیر به خوبی توانسته اصلاحات و استانداردهای اقتصادی را اجرا کند، افزود: این عملکرد یعنی بانک مرکزی به وظایف اصلی خود از قبیل بستن راه‌های پولشویی و حفظ ارزش پول ملی ورود کرده و بر همین اساس التهابات این روزهای بازار ادامه‌دار نیست.

این کارشناس پولی و بانکی معتقد است تداوم این نگاه در دولت و بانک مرکزی، شرایط را به سمت تثبیت پیش می‌برد و مردم نباید در این روزها ریسک مالی به جان بخرند.

**** مشکل ما امروز عدم تسلط بانک مرکزی بر بازار حواله است

یک کارشناس بازار ارز هم در گفت‌وگو با قدس اظهار داشت: عوامل شناخته شده اقتصادی از قبیل نقدینگی، تأثیر خود را در ماه‌های گذشته بر بازار ارز بر جای گذاشته به طوری که شاهد افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی نرخ ارز بودیم، اما عوامل پیش‌بینی نشده غیراقتصادی از قبیل تحریم آمریکا و کیفیت مناسبات ایران با همسایگان هم روی نرخ ارز تأثیر گذاشته است.

میثم رادپور ادامه داد: قاعدتاً باید منتظر شروع دوران آرامش در بازار باشیم، اما نباید محدودیت‌های بانک مرکزی را هم از نظر دور نگه داریم. واقعیت این است که مشکل ما امروز عدم تسلط بانک مرکزی بر بازار حواله است و نه بازار نقدی چرا که چنین ابزاری را ندارد.

 به گفته وی در حال حاضر بانک مرکزی باید از مداخله مشکل‌سازی که منجر به ایجاد صف خرید و فروش ارز در کشور شود، بپرهیزد. رادپور افزود: اگر بانک مرکزی عوارض یک اقدام را در بازار نمی‌داند و یا نسبت به آن مشکوک است، نباید مداخله کند چرا که حافظ ارزش پول ملی است. در حال حاضر بانک مرکزی در خصوص نرخ صرافی‌های بانکی خوب عمل می‌کند تا زمینه برای دلالی کم شود حال آن که پیشتر شاهد اقداماتی بودیم که مردم را به صف خرید و فروش کشاند.

رادپور گفت: اگر بانک مرکزی بخشنامه غیرکارشناسی صادر نکند، نرخ غیرواقعی ندهد، فعالیت صرافی‌ها را محدود نکند و بحث قاچاق اعلام کردن معاملات ارزی را دوباره مطرح نکند، التهابات ایجاد شده فروکش خواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.