حمید حاج اسماعیلی گفت: سیل ایجاد شده حاوی فرصت های اقتصادی قابل توجهی برای کشور خشکی چون ایران است، افزایش چشمگیر منابع آبی در شرایط کنونی می تواند کشاورزی ما را تا پنج سال آینده به سمت توسعه پیش برده و توسعه آن را تضمین کند؛ قطعا در صورت برنامه ریزی صحیح در حوزه های باغداری و کشاورزی ظرف پنج سال آینده می توانیم منابع ارزی و مشاغل قابل توجهی تا نزدیک به یک میلیون شغل در کشور داشته باشیم.

مدیریت صحیح سیل، منجر به بهبود فضای کسب و کار زراعی و دامداری خواهد شد

حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی و فعال بازار کار در گفتگو با قدس آنلاین، با اشاره به بارش های اخیر و جاری شدن  سیل در کشور گفت: بلایای طبیعی امری است که در همه کشورها حادث می شود، ما بیش از ۳ دهه است که بارش های قابل توجهی در کشور نداشته ایم؛ با توجه به خشک بودن آب و هوای ایران ایجاد تغییرات جوی ناگهانی که به صورت غیر طبیعی در شکل سیل در کشور ایجاد شد بسیاری از مردم و مسوولین را غافلگیر کرد؛ با توجه به اینکه سیل و بارش ها حجم  شدیدی داشت و وسعت قابل توجهی از کشور را تحت  تاثیر قرار داد امکان مدیریت آن به شکلی که بتواند در همگان ایجاد رضایت کند نبود.

 وی دراین باره افزود: این نکته به معنای تعریف، حمایت یا دفاع از عملکرد دولت در مساله سیل اخیر نیست، به هر حال این نوع بلایا که بسیاری از کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار می دهد نیازمند حضور همه ارکان کشور با یک عزم ملی پای کار است؛ علی رغم حاشیه هایی ایجاد شده در بحث سیل در حال حاضر و بعد از این نیازمند ساماندهی و تلاش برای گذشتن هر چه بهتر و بهره برداری درست از سیل ایجاد شده هستیم.

کارشناس بازار کار با اشاره به میزان بالای خسارت ها اظهار داشت: با توجه به وسعت استانهای درگیر سیل و حجم بالای خسارت های ایجاد شده که متاسفانه کار و زندگی زراعی ودامی بسیاری از استانهای درگیر سیل آسیب های فراوانی دیده، برآوردهای اولیه نشان می دهد سیل فروردین  ماه سال جاری خسارتی بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به کشور آسیب زده است، میزان خسارت ها مبلغ کوچکی نیست بنابراین اعتبار بزرگی برای ساخت زیر ساخت ها و کمک به مردم آسیب دیده باید در نظر گرفته شود.

حمید حاج اسماعیلی با بیان اینکه بودجه قابل توجهی برای حوادث غیر مترقبه تصویب نشده گفت: با توجه به اینکه کشور دروضعیت تشدید تحریم های آمریکا قرار دارد، قطعا امسال شاهد شرایط خاص اقتصادی در کشور خواهیم بود، از این رو انتظار می رود همه در کنار دولت به سیل زدگان وخانواده هایی که از سیل خسارت دیده اند کمک کنند، چرا که دولت اعتبار لازم برای کمک به سیل زدگان را ندارد و در بودجه چنین رقمی  برای بلایا وحوادث غیر مترقبه پیش بینی نشده است. بی شک در صورتی که انتظار جبران خسارت ها از طریق بودجه باشد چنین امری انجام شدنی نیست چرا که دولت هم اکنون نیز با مشکل کسری بودجه دست به گریبان است، کسری بودجه بیشتر آثار منفی بیشتر ی را بر اقتصاد کشور وارد می کند.

وی درباره مشکلات معیشتی سیل زدگان افزود:  قطعا در سیل اخیر بسیاری از مشاغل در حوزه کشاورزی و دامپروری به صورت کوتاه مدت از بین رفته اند واین موضوع از نظر اشتغال و کسب درآمد بحران بزرگی را به کشور و مردم وارد می کند، کمک به سیل زدگان با حمایت دولت و سایرارکان حاکمیتی تا  نیروهای مسلح بسیار ضروری است چرا که غیر از این خانواده های کارگری و کشاورزی و دامپروران مناطق سیل زده در تنگنای معیشتی خواهند بود.

حاج اسماعیلی عنوان نمود: از سوی دیگر سیل ایجاد شده حاوی فرصت های اقتصادی قابل توجهی برای کشور خشکی چون ایران است، افزایش چشمگیر منابع آبی در شرایط کنونی می تواند کشاورزی ما را تا پنج سال آینده به سمت توسعه پیش برده و توسعه ی آن را تضمین کند. با منابع آبی پشت سدها در صورت مدیریت درست و برنامه ریزی صحیح می توان تولید را رونق داد و در عرصه صادرات محصولات کشاورزی قدم های بزرگی برداشت. قطعا در صورت برنامه ریزی صحیح در حوزه های باغداری و  کشاورزی ظرف پنج سال آینده می توانیم منابع ارزی و مشاغل قابل توجهی تا نزدیک به یک  میلیون شغل در کشور داشته باشیم، استفاده از فرصت به دست آمده توان مدیریتی کشوررا نشان می دهد.

این فعال اقتصادی و کارگری در پایان بیان داشت: دراین شرایط حمایت صندوق توسعه ملی و رایزنی نمایندگان با اذن مقام معظم رهبری در تامین خسارت ها و کمک به مردم خسارت دیده بسیار الزامی است تا بعد از تامین نیازها و ساخت زیرساختها از منابع آبی ایجاد شده در شکوفایی اقتصادی و صادراتی بتوان به نحو احسن بهره برداری نمود و با توسعه اشتغالزایی درحوزه های کشاورزی، دامداری و باغداری کمک شایان توجهی به موضوع اشتغال در ایران نمود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.