بسیاری از کسانی که تا همین سال گذشته تولید کننده بودندو معاش چندین خانواده را تامین میکردند این روزها درتاکسیهای اینترنتی دنبال معاش خانواده خود میگردند.

تولیدکنندگانی که راننده تاکسی اینترنتی شدند/ از حمایت در حدِ حرف تا سنگ‌اندازیِ در عملِ دستگاه‌های دولتی

به گزارش قدس آنلاین، این روزها اگر سروکارتان به اسنپ و سایر تاکسی های اینترنتی افتاده باشد، گاه پای درد دل افرادی می نشینید که روزگاری برای خود کار آفرین بوده و کارگاهی داشته اند و از این رهگذر زندگی چند خانواده تامین می‌شد اما امروز اگرچه برایشان سخت است اما به ناچار باید  با رانندگی و به قول خودشان مسافرکشی رزق حلالی برای خانواده و جبران هزینه های گذشته تامین کنند.

*با شرایط فعلی رونق تولید محقق نخواهد شد

ازقضا چندی پیش با یکی از این افراد همسفر شدم، کارآفرینی که با تعطیلی کارگاهش اکنون در "اسنپ" کار می کند و ادعا دارد تا زمانی که حمایت از تولید و تولید کننده بر مبنای شرایط فعلی باشد رونق تولید به هیچ وجه رخ نخواهد داد.

آقای سازگار اظهار داشت: هیچ موقع فکر نمی کردم روزی با مسافرکشی معیشت خانواده ام را تامین کنم.

وی که به گفته خودش دارای ۳۷ سال سن و دو فرزند است، تصریح کرد: من به همراه یکی دیگر از برادرانم در یکی از روستاهای حاشیه شهر مشهد دارای کارگاه تولید درب و پنجره و لوازم مرتبط با آن بودیم و علاوه بر تامین معیشت ما دو نفر، هفت کارگر نیز در این کارگاه به صورت مستقیم مشغول بودند و هزینه های زندگی خودشان را از این طریق تامین می کردند.

سازگار ادامه داد: اما رکود در بازار و واردات باعث شد به تدریج کارگران را بیرون کنیم  و کار را تنها با یک کارگر ادامه دهیم اما پس از چند ماه وقتی برای پرداخت حقوق همین یک کارگر نیز به مشکل برخورد کردیم مجبور شدیم  عذر او را نیز بخواهیم.

وی افزود: اما رکود در بازار باعث شد به ناچار کارگاه را تعطیل و لوازم کار را به قیمت پایین و حتی به صورت شرایطی به دیگران بفروشیم و با پول آن یک ماشین سواری و یک وانت خریداری کنیم.

سازگار  با بیان اینکه در حال حاضر من با ماشین سواری در اسنپ کار می کنم و برادرم نیز با وانت در یک باربری مشغول به کار است، بیان داشت: اگرچه کار عار نیست و تلاش برای رزق و روزی حلال در هر شغلی خوب است اما برای من که زمانی کارآفرین بودم و معیشت چند خانواده را تامین می کردم، مسافرکشی و دریافت کرایه سخت است و حتی به خاطر اینکه امسال نتوانستم در عید نوروز برای خانواده ام کاری انجام دهم از فرزندانم خجالت می کشم و معمولا زمانی به خانه می روم که آنها خواب باشند.

*سازمان ها در شعار حامی تولید هستند

وی با بیان اینکه در کشور ما سازمان ها در شعار حامی تولید کنندگان هستند و در عمل هیچ مساعدتی نمی کنند، تصریح کرد: تولید زمانی رشد خواهد داشت که واقعا حمایت از تولید کننده صورت بگیرد و سازمان ها و مسئولان او را تنها نگذارند و پشتیبانش باشند؛ زیرا زمانی که مثلا کارگاه ما با مشکل مواجه شد علی رغم اینکه به بانک های مختلف برای دریافت تسهیلات مراجعه کردم اما پاسخی که بتواند گره گشای مشکل من باشد را دریافت نکردم و اغلب تسهیلات با سودهای بالا و یا ارائه ضمانت و ضامن های مختلفی را معرفی می کردند که از عهده من خارج بود.

سازگار اظهار داشت: تا زمانی که حمایت از تولید و تولید کننده بر مبنای شرایط فعلی باشد هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و حتی تعداد افرادی که مثل من به کار در اسنپ و مشاغل دیگر مشغول خواهند شد بیشتر و بیشتر می شود.

*رونق تولید با وجود هفت خوان رستم

حسین طیبی مبل ساز گذشته و شاغل فعلی در  تاکسی اینترنتی"تَپسی" نیز در این باره به قدس آنلاین گفت: حمایت از کارآفرینی و تولید در کشور ما صرفا یک شعار از سوی مسئولان برای رفع تکلیف است.

وی ادامه داد: در هرسازمان و نهادی آن قدر بخش نامه در ارتباط با تولید و کار آفرینی از سوی مدیران ایجاد شده است که به مثابه هفت خوان رستم می باشند، از طرفی اگر سرمایه اولیه ای در اختیار نداشته باشید باید بخش زیادی از درآمدخودتان را به بانک ها بابت سود تسهیلات بپردازید.

طیبی افزود: مدیران و کارمندان به جای اینکه دست کارآفرین و تولید کننده را بگیرند با بند و تبصره های من در آوردی سعی در اختلال در کار او هستند و با این رویه امید چندانی به تحقق رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور نمی توان داشت.

*کارآفرینی در ایران یک موضوع رها شده است

جواد سالاری کارشناس حوزه کارآفرینی  در این باره به خبرنگار  قدس آنلاین گفت: آمارها نشان می‌دهد رتبه ایران در شاخص کارآفرینی در سال‌های گذشته نه ‌تنها بهبود پیدا نکرده، بلکه هر ساله این شاخص پله به پله پایین آمده و افول کرده است.

سالاری در ادامه افزود: به ‌دلیل عدم مدیریت صحیح و توجه دقیق به کارآفرینی، امروزه کارآفرینی یک موضوع رهاشده در اقتصاد ایران است و مفهوم آن به معنای واقعی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از طرفی عده ای براین باور هستند که وقتی از کار آفرینی سخنی گفته می شود به معنای ایجاد کارخانه و یا کارگاه تولیدی بزرگ است در حالی که  کارآفرینی در مقیاس  بنگاه‌های کوچک و متوسط به مراتب تاثیرات بیشتری در جامعه دارد زیرا در این موارد با حداقل سرمایه و امکانات اشتغال ایجاد می شود.

* جایگاه ویژه کارآفرینان در دنیا

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد و تربت جام در این باره به قدس آنلاین گفت: با وضعیت بانکداری فعلی و بروکراسی اداری که وجود دارد تولید و کار آفرینی در جامعه به نتیجه ای نخواهد رسید.

رحیمی جهان آبادی در ادامه  اظهار داشت: در کشورهای دیگر تولید کننده و کار آفرین از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و با سیاست های بلند مدت سعی می شود که علاوه بر حفظ موقعیت فعلی وی، شرایط کاری او ارتقا بخشیده شود زیرا هرچه یک کارآفرین بتواند در مقیاس بزرگتری فعالیت کند تعداد افرادی که توسط وی بکار گرفته می شوند بیشتر می شوند و از این رو ضمن افزایش نرخ اشتغال، مواردی نظیر معیشت و تامین اجتماعی جامعه نیز ارتقا بخشیده می شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی اگر یک کار آفرین و تولید کننده رشد پیدا کند از این قابلیت برخوردار می شود که دستاوردهای خودش را به دیگران آموزش دهد که این عامل به صورت زنجیره وار باعث توسعه کار افرینی می شود.

وی تصریح کرد: انتظار می رود در سال ۹۸ که به نام رونق تولید نامگذاری شده است و با طرح مثلث اقتصادی که استاندار خراسان رضوی درحال اجرای ان هاست به کارآفرینی و تولید در استان بیشتر از گذشته اهمیت داده شود و شاهد این نباشیم که این افراد به حال خود رها شوند و یا با بند های و تبصره های  بی پایه و اساس اداری مایوس و سرخورده شوند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.