قیمت دلار همواره باید واقعی باشد تا اوضاع اقتصادی کشوربه سامان شود، نرخی که در آن تولید رونق بگیرد، سرمایه‌گذاری افزایش یابد و صادرات و واردات به درســتی انجام شود، اگر مجموعه اینها هماهنگی داشت یعنی نرخ درســت انتخاب شــده است.

دکتر ابراهیم رزاقی/ اقتصاد دان/

 قیمت دلار همواره باید واقعی باشد تا اوضاع اقتصادی کشوربه سامان شود، نرخی که در آن تولید رونق بگیرد، سرمایه‌گذاری افزایش یابد و صادرات و واردات به درســتی انجام شود، اگر مجموعه اینها هماهنگی داشت یعنی نرخ درســت انتخاب شــده است.

در هر کشــوری اگر کالاهایی وارداتی ارزان‌تر از تولیــد داخلی باشــد، جایگزیــن تولید داخلی می‌شود، بنابراین تمام کشورها سعی می‌کنند اگــرهم نمی‌تواننــد کلالهایی را تولید کنند کــه قابل رقابت با انواع خارجی باشد به آنها یارانه بدهند، مثلاً آمریکایی‌ها  ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کشاورزانشان یارانــه می‌دهند.

اروپاییها هم همینطور، اینها به تولیدکنندگان صنعتی خود یارانه میدهند و اتفــاق دیگری کــه می‌افتد از کالاهای وارداتی که قادرنیســتند درتولید داخل کنند، برای کنتــرل مصرف مالیات میگیرند.

 این اصل کلی را مد نظر داشته باشید، حال برای پاسخ به این سؤال که چرا دلار به نرخ واقعی خود نزدیک می‌شود، اما ما وضعمان بدتر می‌شود، باید گفت، اگر دلار به قیمت واقعی خودش در جامعه باشد، مانند اکنون، کالای وارداتی باید گران تمام شود و تولید داخلی ارزان تر، ادامه این روند منجر به رشد تولید میشود، به شرطی که دولت به واردات یارانه ندهد!

 اما مشکل اینجاست که دولت به واردات یارانه می‌دهد وبدین‌گونه ما راه را اشتباه میرویم.

 اکنــون با شــرایطی کــه به وجــودآمده، تولیدکننده داخلی قادر نیســت تأمین نیاز کشور را انجام دهد، چون با افزایش واردات و بیرمق کردن تولید داخل، همه ورشکسته شــده و با کمترین ظرفیت خــود فعالیت می‌کنند، اکنــون وارد یک چرخه معیوبی شــده‌ایم که هر چه در آن پیش برویم نیاز به واردات بیشــتری داریــم، مانند آنچه در قضیه گوشــت اتفاق افتاده است، با این کار هم به نابودی بیشــترتولیــد داخلی دامن میزنیم، این کاری اســت که حتی بدترین نوع سرمایه‌داری هم انجام نمی دهد.

 عنصر مالیات تعیین کننده است، اماهرکسی از تولید، مالی به دســت آورد لزومی ندارد مالیات بدهد، بلکه مالیات را از کسانی باید گرفت که کارشــان دلالی و احتکاراســت؛ همچنین بایــد از پس اندازهای بالا، مالیات تصاعدی گرفته شود و این مالیات‌ها هم به عنوان پشتوانه حمایت از تولید بهره‌برداری شود.

بحث دیگردر یک اقتصاد دفاعی بهره بردن از سیاست کوپنی است، به شکلی که دولت خودش در صدر امور باشد و کالاهای وارداتی را با قیمت متناســب با درآمد افراد و ثابت به شــکل کالا برگ بین مردم توزیع کند، نه اینکه این کار را به بخش خصوصی که دنبال حداکثر سود است، بدهد تا یارانه ارزی را بگیرد و وقتی کالا واردکرد، آن را به نرخ آزاد بفروشــد، یا صادرات مجددداشته باشد.

همچنین باید برخورد با فساد جدی شــود و قوه قضائیه دراین زمینه هیچ گونه اغماضی نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.