۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 651516

عضو هیات علمی گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری مزمن دیابت اولین علت نابینایی و قطع عضو در کل جهان محسوب می‌شود که در صورت عدم کنترل، خطرات بسیاری را برای سلامتی فرد به دنبال دارد.

دیابت اولین علت نابینایی وقطع عضو در جهان
به گزارش قدس آنلاین، زهرا مظلوم خراسانی عضو هیات علمی گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افزایش قند خون خطرات بسیاری را برای فرد به همراه دارد، گفت: اندازه گیری سطح قند خون می‌تواند بیمار و پزشک را نسبت به شرایط وی آگاه کند، بیش از نیمی از افراد دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند، بنابراین باید مردم با مشاهده علائم دیابت پیگیر شرایط آن باشند.

وی با بیان اینکه بهترین زمان برای تست دیابت ۸ تا ۹ ساعت ناشتایی است، تصریح کرد: افزایش ساعت ناشتایی نباید چند ساعت به طول بیانجامد، زیرا افزایش ساعت ناشتایی استرس ایجاد می‌کند و این استرس افزایش دهنده قند خون است.

فوق تخصص غدد و متابولیسم بالغین گفت: برای اندازه گیری چربی خون باید حداقل ۹ ساعت و حداکثر ۱۲ ساعت ناشتا بود تا میزان چربی خون به درستی سنجیده شود.
مظلوم خراسانی افزود: برای تست قندخون غیر ناشتا، قند خون دو ساعت بعد از غذا ارزیابی می‌شود که اگر این عدد بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم باشد نشان دهنده عدم کنترل قند خون توسط بدن است.

وی با تاکید بر بررسی نوسان قند خون بعنوان یک شاخص مهم در شناسایی و درمان بیماری دیابت، تصریح کرد: در نوسان ماهانه قند خون کسانی که کم خونی دارند خطای اندازه گیری پیش می‌اید، بنابراین تست ناشتا قند خون می‌تواند برای تشخیص بیماری بهترین فاکتور باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: دیابت باعث لطمه خوردن عروق بزرگ یا کوچک بدن می‌شود و عروق قلب، مغز و عروق محیطی مانند عروق پا را درگیر می‌کند، همچنین باعث می‌شود بیمار زمینه ابتلا به برخی بیماری‌های روان پزشکی را نیز پیدا کند و اختلالات خواب، افسردگی و اضطراب را تجربه کند.

مظلوم خراسانی با بیان اینکه سن بالای ۴۵ سال، وزن زیاد، زندگی پر استرس و کم تحرکی زمینه ابتلا به بیماری دیابت را فراهم می‌کند، افزود: اگر فردی شاخص توده بدنی بالای ۲۵ داشته باشد نیز در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارد، بنابراین کنترل وزن و مصرف میوه‌ها می‌تواند فرد را در مبتلا نشدن به این بیماری یاری کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت بر روی بسیاری از قسمت‌های بدن تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: دیابت بر روی عروق تاثیر می‌گذارد از همین رو مراقبت روزانه از پا، شستشو و خشک کردن و چرب کردن آن می‌تواند به سلامت پا کمک کند و قند خون نیز باید مرتب بررسی شود تا در شرایط وخیمی قرار نگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه معاینات مکرر چشم، کلیه و تغذیه صحیح می‌تواند عوارض این بیماری را کاهش دهد، گفت: بیماران دیابتی سلامت پای خود را باید مرتب بررسی کنند و در صورتی خشکی شدید یا پینه بستن به پزشک مراجعه کنند تا با اقدامات سریع مشکل سطحی که پیش آمده را حل کند.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.