ایام تعطیلات نوروزی فرصتی است که همه اقشار جامعه به منظور تجدید قوا چند روزی را صرف گذران اوقات فراغت خود کنند.

گلایه از کمبود پزشکان متخصص در مراکز درمانی

البته هستند گروه‌ها ومشاغلی که به دلیل اقتضائات حرفه‌ای چنین فرصتی ندارند ازاین موارد می‌توان به فعالان حوزه سلامت اشاره کرد که همچنان سنگر حفاظت از تأمین بهداشت و درمان مردم را حفظ می‌کنند. البته دراین میان نیزشاهد کم کاری وکاستی هایی دراین حوزه هستیم که کام خانواده‌ها را تلخ می‌کند.

 چند ماجرای پیش‌بینی نشده

طی روزهای گذشته شاهد تماس‌های مکرری از سوی هموطنان بودیم که نسبت به عدم حضور متخصصان در ایام نوروز در بیمارستان‌ها گلایه‌مند بودند.

آرش وجدانی یکی از همشهریان مشهد در همین زمینه اظهار می‌کند: یکی از روزهای نخست سال جاری فرزند هشت ساله‌ام نیمه شب دچارگوش درد شدیدی شد و به بیمارستان مراجعه کردیم. خانمی که در پذیرش حضور داشت اصرار می‌کرد چون پزشک متخصص نیست بهتر است به کلینیک آریا بروید. در حالی که فرزندم بی‌قراری می‌کرد منتظر ویزیت پزشک بیمارستان ماندیم که پس از معاینه مختصری پزشک جوان با متخصص این حوزه تماس تلفنی گرفت و پس از مکالمه کوتاهی اعلام کرد که مورد خاصی نیست و حتی دارویی ننوشت و ما برای درمان به کلینیک آریا مراجعه کردیم.

فهیمه نوروزی، کارمند نیز در تجربه‌ای مشابه می‌گوید: اواخر سال گذشته به دلیل بیماری که از پیش سابقه‌اش را داشتم دچار سرگیجه و تاری دید شدیدی شدم به پزشک متخصص مراجعه و دارویی دریافت کردم. پس از چند روز و در تعطیلات سال جدید، کسالت من ادامه پیدا کرد و به بیمارستان مراجعه کردم در این مرکز درمانی با وجود تشریح بیماری خود پزشک شیفت بنابر صلاحدید خود، چندین نوارقلب و آزمایش تجویز کرد که در سرگردانی انجام و دریافت پاسخ این موارد ناگهان اظهار کرد: آیا تا حالا سی تی اسکن انجام داده‌ای؟ به هر روی به دنبال این سرگردانی‌ها با پزشک متخصصم تماس گرفتم و وضعیت را توضیح دادم که توصیه کرد بیمارستان را ترک کنم و با مصرف داروهای تجویز شده در روزهای آینده بهتر خواهم شد و برای تکمیل درمان پس از تعطیلات نوروزی اقدام کنم.

وی می‌افزاید: مورد مشابهی نیز برای یک از بستگان رخ داد که ناچار شد چندین روز درگیر مراجعه به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های مختلف شود. درحالی که اگر عارضه‌ای اورژانسی تشخیص داده می‌شود باید کمتراز یک روز وضعیت درمانی آن مشخص شود و بیمار و خانواده‌ها تکلیف خود را بدانند.

رمضانی یکی دیگر از هم استانی‌ها نیز دراین باره یاد آور می‌شود: هفته اول سال نو به مشهد سفر کرده بودیم که فرزندم دچار مسمومیت شد، به بیمارستانی مراجعه کردیم که با کمال تعجب دیدیم در بخش‌های درمانی تعداد نیروهای کم سن وسال بیش از دیگر نیروهاست. به آقایی که آنجا کار می‌کرد، گفتم: متخصص ندارید جواب داد: بعد ازعید تا ۲۵ فروردین می‌آیند.

 مراجعه ۲۰۰ هزار و ۹۵ نفر به مراکز اورژانس بیمارستان‌ها

این هم در حالی است که بنابر گفته دکتراحتشام فر، دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی؛ از ابتدای فعالیت ستاد خدمات سفر تا هفدهم فروردین‌ ماه ۲۰۰ هزار و ۹۵ نفر به مراکز اورژانس بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند. همچنین در این مدت ۹۹ هزار و ۹۶۸ نفر نیز در مراکز درمانی بستری و بیش از ۲۰ هزار عمل جراحی نیز انجام شده است.

دکتر عبدالرضا عزیزی، نماینده خانه ملت نیز درباره وضعیت خدمت رسانی در ایام تعطیلات می‌گوید: به طور معمول دوگونه بیمار اورژانسی و غیر اورژانسی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. به این ترتیب در تمام اوقات بیمارستان‌ها با تمام امکانات برای ارائه خدمت به بیماران اورژانسی مهیا بوده و متخصصان و جراحان حضور دارند. این درحالی است که برخی مراجعه‌کنندگان تصور می‌کنند که بیمارآن‌ها شرایط خاص و اورژانسی دارد و باید با فوریت کامل درمان شود که درعمل چنین نیست. چنانکه فردی که دچار شکستگی پا شده را می‌توان با ثابت کردن عضو در نوبت درمان قرارداد. همچنین گوش درد در کودکان حدود ۶ ماه عارضه‌ای غیراورژانسی تلقی شده و حتی درمان خاصی ندارد. نکته دیگراینکه گرچه مردم در شرایط اورژانسی به مطب‌ها مراجعه نمی‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت این مراکز فعال باشند. البته در سال‌های اخیر شاهدیم بسیاری از مطب‌های پزشکان نیز در همین ایام به کارمشغول هستند.

دکتر شهرام توفیقی، عضو گروه مطالعاتی بهداشت و درمان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با تشریح خدمات درمانی خاطرنشان می‌کند: بنابر قرائن ظرفیت‌های مورد نیاز در ایام تعطیلات در مراکز درمانی وجود دارد و حتی به دلیل مسائل اقتصادی مراکز خصوصی نیز مهیای خدمت‌رسانی هستند. بنابراین اگر در مراکز درمانی شرایط برای ارائه خدمت به بیماران اورژانسی در ایام تعطیلات وجود ندارد این امر به نحوه سیاست‌گذاری مدیران مجموعه مزبور است که جا دارد مورد ارزیابی و بازنگری قرار بگیرد. همچنین برای تسهیل در دسترسی بیماران به خدمات درمانی، متولیان این حوزه می‌توانند چنانچه امکان حضورمتخصصان تمام رشته‌ها در مراکز درمانی وجود ندارد؛ مراکز خاص را برای متخصصان مشخص، معرفی و تعیین کنند.

 انتقاد از نحوه تعیین وضعیت اورژانسی بیماران و کیفیت خدمات درمانی

وجدانی با اظهار ناخشنودی از نحوه تعیین وضعیت اورژانسی بیماران و کیفیت خدمات درمانی می‌گوید: از نظر خانواده‌ها وقتی یکی از اعضای آن، ناگهان دچار کسالت بی‌موقع و سختی می‌شوند این عارضه اورژانسی است حتی اگر گوش درد یا دندان‌درد باشد. بنابراین نیازبه دسترسی کافی و به موقع به پزشک متخصص وامکانات را حس می‌کنیم.

جواد توکلی، عضو هیئت مدیره نظام پرستاری استان خراسان رضوی نیز با اشاره به این قضیه به عنوان معضل حل ناشدنی، تأکید می‌کند: با اجرای طرح تحول سلامت و اختصاص بودجه‌هایی که به این امر اختصاص یافت، مقرر شد که ماندگاری پزشکان در مراکز درمانی جدی‌تر صورت بگیرد. درحالی که با نحوه اجرای طرح یاد شده اهداف آن محقق نشد. البته در صورت نیاز به خدمات اورژانس پزشک متخصص وجود دارد اما به دلیل حجم مراجعه‌کنندگان در این ایام؛ حضور پزشکان متخصص گاهی اوقات جوابگو نیست. همچنین همواره تمام پزشکان متخصص رشته‌های مختلف حضور نداشته و در دسترس نیستند. نکته دیگر اینکه اورژانسی بودن بیماری‌ها و عوارض یک تعریف علمی دارد که متخصصان به آن توجه دارند درحالی که از منظر والدین و خانواده‌ها هرگونه ناخوشی و بیماری که موجب رنج عزیزان شود؛ مورد اورژانسی محسوب می‌شود. ازهمین رو جا دارد در این زمینه تغییر نگاهی در مقوله درمان به صورت کلی صورت بگیرد چرا که اغلب مردم تصور می‌کنند روند درمان تنها متکی به حضور متخصصان است در صورتی که در واقعیت چنین نیست.

 و آخر اینکه

به منظور تکمیل این گزارش طی راهنمایی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تماس‌های مکرری با دفتر آقای دکتر احتشام‌فر، دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی داشتیم که به دلیل مشغله کاری و حضور در جلسات متعدد این مقام مسئول؛ نتیجه‌ای حاصل نشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.