متأسفانه شنیده شده است که این روزها با دستور برخی افراد مسئول، صدا و سیما حتی از اعلام شماره حساب بسیج برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هم خودداری میکند.

اکنون وقت اختلاف نیست

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، به جرات می‌توان گفت بار اصلی امداد رســانی در حوزه نیروی انسانی و حضور در صحنه و حتی ارسال تجهیزات مختلف به سیل‌زدگان بر عهده بسیج و سپاه قرار گرفته و اکنون بیش از ۲۰ روز است که گروه‌های جهادی خانه و کســب وکار خود را رها کرده و با حضور در میان مردم سیل زده مشغول کمک به آنها هستند.

 تصاویر حضور این افراد یک بار دیگر هر بیننده‌ای را به روزهای دفاع مقدس می‌برد که رزمندگان شتابان خود را به جبهه ها میرساندند تا از شرف و ناموس و وطنشان دفاع کنند.

 کافی است چند ساعت در میان مردم گرفتار ســیل قرار بگیرید تا بدانید آنها چه شور و هیجانی از این حضور گرم و عظیم مردم در میان خودشــان پیدا کرده‌اند، تــا آنجا که بعضی‌ها برای روزهایی کــه این جوانان در میان‌شان نیستند از اکنون اشک می‌ریزند و غبطه صفا و عشقی را میخورند که این روزها درمیانشان موج میزند.

 در این میان وظیفه تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، کمک کردن به بسیج برای انجام بهتر امور است وگرنه هرکسی میداند که هیچ دستگاهی از این نیروی عظیم جهادی برای امدادرسانی در مواقع بحران برخوردار نیست، اما متأسفانه شنیده شده است که این روزها با دستور برخی افراد مسئول، صدا و سیما حتی از اعلام شماره حساب بسیج برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هم خودداری میکند.

 هنوز صداوسیما به طور رسمی دلیل این مسئله را توضیح نداده اســت و این در حالی اســت که اولاً شماره حساب امدادی بســیج دارای مجوزهای قانونی و لازم بــرای دریافت کمک‌های مردمی اســت و درثانی پیش از این در حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله، اقداماتی نظیر ساخت و مرمت منازل مردم با همت بسیج و گروه‌های جهادی صورت میگرفت که با تصمیم جدید، این موضوع با مشکل مواجه شده است.

 از ســوی دیگر باید توجه داشت که به دلیل عدم توانمندی کافی ســازمان‌های امــدادی در آمادگی فوری واســتفاده از تجهیزات خاص مانند نفربرها، بالگردهای مجهز باربری و نداشتن تشکیلات ســاختاری شــبه نظامی برای مدیریت نیروها در مواقع بحران، بیشــترین توانایی در این خصوص متوجه بســیج است که هم یک ســاختار منسجم دارد و هم نیرو و امکانات خاص برای انجام مأموریت در بحران را دارد.

 اما اکنون با مقاومت انجام شده توسط صداوسیما برای اعلام شماره حساب بسیج برای دریافت کمک‌های مردمی، هم هلال احمر و دستگاه‌های دیگر را نیازمند بسیج نگه میدارد و هم بسیج را از داشتن کمک‌های مردمی برای امدادرسانی کافی محروم میدارد.

 اگر توجیه این باشد که وظیفه امداد رسانی در مواقع بحران برعهده هلال احمر است، پس توجیه صداو سیما برای اعلام کردن شماره حســاب‌های کمیته امداد چیست؟ آیا کمیته امداد متولی مدیریت بحران است؟ در عین حال باید توجه کرد که این گونه خط کشی‌ها اساساً شایسته صداوسیما است؟ از سوی دیگر این گونه رفتارها شائبه‌هایی را در ذهن نیروهای جهادی ایجاد میکند که موجب ایجاد خط کشی بین دستگاه‌ها و افراد می‌شــود، درحالی که اکنون وقت اختلاف نیست و بهتر اســت نه مسئولان به صداوسیما فشار بیاورند و نه این ســازمان مردم را از دسترسی به گروه‌های جهادی و کمک به آنها محروم کند.

به هر حال خیلی از گروه‌های جهادی هستند که هزینه امدادرسانی‌های خود را از همین کمکها و خیران تأمین می‌کنند و میتوانند مستقیماً و البته بر اساس ضوابط تعیین شده که در قوانین هم مصرح است، کار دریافت کمک از خیران را سرعت بخشیده و با نظارت‌های قانونی برای مردم سی‌لزده هزینه کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.