رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: بنیاد برکت ۱۰ هزار طرح اشتغالزایی اجتماع محور در استاهای سیل زده ایجاد می‌کند.

ایجاد ۱۰ هزار طرح اشتغالزایی در ۶ استان سیل زده‌ کشور توسط بنیاد برکت

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خصوص تسکین بخشی از آلام و مشکلات مردم مردم متأثر از سیل اظهار کرد: ۱۰ هزار طرح اشتغالزایی اجتماع محور در ۶ استان سیل زده‌ خوزستان، لرستان، ایلام، گلستان، مازندران و فارس توسط بنیاد برکت در سال ۱۳۹۸ ایجاد و راه‌اندازی خواهد شد.

مخبر با بیان اینکه برای راه اندازی این تعداد طرح اشتغالزایی ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی این بنیاد در نظر گرفته شده است، گفت: ۳۳۰۰، ۳۰۰۰ و ۲۰۰۰ طرح از این ۱۰ هزار طرح پیش بینی شده، به ترتیب در سطح استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ۱۰۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ طرح نیز به تربیت در مناطق سیل زده‌ استان‌های ایلام، فارس و شرق مازندران به بهره برداری خواهند رسید.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان کرد: بیناد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نهضت فراگیر اشتغالزایی را به منظور محرومیت زدایی، و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم و کم توسعه یافته، به شکل جدی پیگیر بوده و در دستور کار دارد و تا به امروز ۲۲۷ هزار فرصت شغلی را در این مناطق ایجاد کرده است.

مخبر تصریح کرد: بنیاد برکت در قالب اشتغالزایی اجتماع محور چند طرح و الگو را شامل «آسمان» (آیین نامه‌ی سرمایه گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی)، «سحاب» (سرمایه گذاری حمایتی اشتغال زایی برکت)، «آفتاب» (آیین نامه‌ی فقرزدایی توان افزایی برکت) و همچنین مدل «مهتاب» (مدل هادی تلاش اقتصادی برکت) برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم تهیه و به مرحله‌ اجرا درآورده است.

وی افزود: طرح «آسمان» (آیین نامه‌ سرمایه گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی) برای احیای سرمایه‌های انسانی اجتماعی است. این طرح، انسان‌ها را دور هم جمع می‌کند، احساس توسعه گری در آن ها به وجود می‌آورد، سرمایه‌های انسانی شان را به سرمایه‌ی اجتماعی تبدیل می‌کند، سایر منابع را به هم متصل می‌سازد و ضمن معرفی یک کسب و کار مناسب، با معرفی به سیستم بانکی، در راه اندازی این کسب و کار آن‌ها را یاری و پشتیبانی می‌کند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: با اجرای طرح «آسمان»، جوامع محلی احساس می‌کنند که می‌توانند فعالیت داشته باشند و حتی خودشان ایجاد شغل کنند.

مخبر با بیان اینکه برای تکمیل شدن فرآیند اشتغالزایی، طرح دوم یعنی «سحاب» (سرمایه گذاری حمایتی اشتغال زایی برکت) پیش بینی شده است، گفت: در قالب این طرح، افراد آموزش می‌بینند که با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای، چه فعالیت‌هایی داشته باشند و سپس از آن‌ها حمایت می‌شود.

وی بیان کرد: تسهیل گرانی که در بنیاد برکت فعالیت دارند به متقاضیان آموزش می‌دهند، سیستم بانکی را برای شان تسهیل و نهادهای کسب و کار را فراهم می‌کنند. در طرح «سحاب»، وام به شکل مستقیم به خود متقاضی ارائه نمی‌شود، بلکه در اختیار پشتیبان قرار می‌گیرد تا نهادها را خریداری کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهد و ضمن آموزش، خرید کالاشان را هم تضمین کند.

رئیس ستاد اجرایی حضرت امام (ره) اظهار کرد: در مدل «مهتاب» (مدل هادی تلاش اقتصادی برکت) به متاقضیان آموزش داده می‌شود که چه مشاغلی را برای فعالیت انتخاب کنند. در بنیاد برکت برای همه‌ی کسب و کارهای خرد و خانگی روستایی استاندارهای حرفه‌ای تبیین و طراحی شده است.

مخبر با اشاره به اینکه ۱۶ حرفه در سطح روستاها انجام می‌گیرد، افزود: ۶ حرفه شامل پرورش دام سبک، تولید انرژی خورشیدی، زنبورداری، فرش دستباف، پرورش دام سنگین و پرورش بوقلمون استاندارد سازی شده و مابقی نیز در دستور کار است.

وی در نهایت خاطر نشان کرد: طرح چهارم هم «آفتاب» (آیین نامه‌ی فقرزدایی و توان افزایی برکت) است و به پشتیبانی و پایدار سازی طرح‌های اشتغالزایی ایجاد شده می‌پردازد، طرح آفتاب در اصل پشتیبان مشاغل شکل گرفته در طرح‌های قبلی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.