۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 651654

از دو، ســه روز پیــش تا الان بعضــی از صفحه‌های مجازی و رســانه‌های علمی حالمان را گرفته‌اند. یک عده دســت هایشان از دیدن نخســتین تصویر سیاه چاله درحــال لرزیدن اســت و بعضی‌هــا بغض راه گلویشان را بسته!...

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، از دو، ســه روز پیــش تا الان بعضــی از صفحه‌های مجازی و رســانه‌های علمی حالمان را گرفته‌اند. یک عده دســت هایشان از دیدن نخســتین تصویر سیاه چاله درحــال لرزیدن اســت و بعضی‌هــا بغض راه گلویشان را بسته! برخی هم که تا دیروز ناخن و مژه مصنوعی در صفحه‌شــان تبلیغ می‌کردند، یکشبه به فیزیک و نجوم علاقه‌مند شده و از فرط علاقه به این علم، اشکهای‌شان جاری شده است.

 این وســط، واکنش دهندگان به تصویر سیاه چلاه دو دســته میشوند. یک دســته که کلا نمی‌دانند سیاه چلاه چیســت و فقط فهمیده‌اند بایــد با دیدن این تصویر ذوق کنند و دســته دوم هم آن قدر تخصصی بحث ســیاه چلاه را مطرح می‌کنند که خود مرحوم انیشتین - که نخستین بار نظریه وجود سیاه چاله‌ها را مطرح کرد- هم اگر بود، گیج میشد.

 به زبان ساده اما ســیاه چاله چیزی است که پس از مرگ یه ســتاره بزرگ باقی می‌مانــد. علت اینکه به آن سیاه چاله میگویند هم کاملا مشخص است.

 هر چیزی که وارد ســیاه چاله شــود راه برگشتی ندارد، حتی نور. یعنی ســیاه چلاه چیزی به جز یک حفره تاریک و سیاه نیست. تصویــری هم که به عنوان ســیاه چاله به خورد ما دادهاند در واقع دهانه ورودی ســیاه چلاه است که به آن «افق رویداد» میگویند.

 حالا ســیاه چاله را بگذارید کنــار و ادامه مطلب را بخوانید. در نجوم پدیده پیچیده عجیبی داریم به نام ماده تاریک. آن قدر که ســوادِ نم کشیده ما میکشد دانشــمندان در محاســبه جرم جهان، بــا پدیدهای نامرئی مواجه شده‌اند که دیده نمی‌شود، اما بشدت بر پدیده‌های مرئی کائنات تأثیر میگذارد.

 آن قدر شــدید که بــدون در نظر گرفتــن آن، نظم جهان دچار فروپاشی میشود. اسم این پدیده نامرئی را هم گذاشته‌اند ماده تاریک. دانشمندان عزیز کشف کرده‌اند کــه مجموع ماده و انرژی تاریک، ۹۵ درصد جرم جهان را میسازد.

 یعنی همه آنچه که ما در پنج درصد باقیمانده درک میکنیم تحت تأثیر آن ۹۵ درصدی اســت که دیده نمی‌شــود، مرئی نیســت و تنها از طریق تأثیرش بر جهــانِ مرئی میتوان وجــودش را اثبات کرد.

وجود ایــن ماده تاریک اما هیچ وقت بــه طور ۱۰۰ درصد اثبات نشده اســت. اما فرضیه‌های زیادی وجود دارد که طبق آنها، ماده تاریک همــان محتویات داخل سیاه چاله است. البته بســیاری از دانشــمندان، نظریه‌پردازان و حتی داستان نویسان، طبق نظریه «نسبیت» انیشتین که درباره فشــردگی فضا و زمان در سیاه چاله ها توضیح میدهد، معتقدند با ورود به ســیاه چاله ها می‌شــود میلیون‌ها سال در زمان سفر کرد!

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.