با وجود درخواست‌های مکرر دیوان بین‌المللی کیفری برای تحویل رئیس‌جمهور سابق سودان به این نهاد، حاکمان نظامی کنونی این کشور با استرداد وی مخالفت کرده‌اند.

نظامیان سودانی قصد تحویل عمر البشیر به دیوان کیفری بین‌المللی را ندارند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دو روز پس از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان، آینده وی همچنان نامشخص است؛ او به اتهام جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی با دو پیگرد از سوی دیوان کیفری بین‌المللی رو به روست با این حال شورای نظامی انتقالی سودان تاکنون با استرداد وی مخالفت کرده است.

عمر زین العابدین، عضو شورای نظامی انتقالی سودان، در این‌باره گفت: تا زمانی که شورای نظامی روی کار است عمر البشیر مسترد نخواهد شد. این بخشی از ارزش‌های ماست و اگر کسی می‌خواهد وی را مسترد کند می‌تواند این کار را بکند، اما این فقط پس از کناره‌گیری ما از قدرت امکان‌پذیر خواهد بود. ما به ارزش‌ها و اخلاقیاتمان پایبند خواهیم بود. ما نیز معتقدیم که وی باید محاکمه شود، اما او را مسترد نخواهیم کرد.

این در حالی است که دیوان کیفری بین‌المللی از مقامات سودان خواسته است در این زمینه همکاری کنند. راوینا شامدسانی، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، هم در ژنو گفت ما مقامات سودانی را به همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی تشویق می‌کنیم.

شایان ذکر است، شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۵ قطعنامه‌ای تصویب کرده است که در آن از دولت سودان خواسته است با دیوان کیفری بین‌المللی همکاری نزدیک داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.