رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: کمک مالی دولت به برخی از صنایع ورشکسته ظلم به دیگر تولید کنندگان است. منطقی نیست تلاش کنیم ، کارخانه هایی که راندمان پایینی دارند و اصطلاحا زیان ده هستند را به هر قیمتی سرپا نگه داریم.

کمک مالی دولت به صنایع ورشکسته ظلم به دیگر تولیدکنندگان است/تولید کالای ایرانی با کیفیت هرگز ضرر نمیدهد /بانک‌ها ۱۳۰کارخانه را در خراسان رضوی مصادره کردند

سید حسن حسینی در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: با توجه به نیازی که کشور بخصوص در شرایط کنونی به کالاهای صنعتی دارد، باید تغییرات عمده ای در ساختار واحدهای تولیدی رخ دهد تا این مقدار صنایع نیمه فعال وغیرفعال نداشته باشیم.

***تولید صادرات محور باشد

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی ادامه داد: به عنوان مثال در صنعت لبنیات بیش از ۷۰ کارخانه در استان داریم که چنین نیازی در خراسان رضوی احساس نمی شود. محصولات لبنی همه یک فرم و یکنواخت هستند. اگر نام کارخانه از روی محصول پاک شود خریدار نمی تواند از روی طعم و مزه ، محصول کارخانه خاصی را تشخیص دهد .

وی اظهار کرد: صنایع باید تغییرات عمده ای در خود ایجاد کنند و برای فروش بالاتر، به محصولاتشان تنوع بیشتری دهند. همچنین صنایع باید به روز باشند. متاسفانه امروز بسیاری صنایع استان با رویه قبلی و ماشین آلات قدیمی مشغول به فعالیت هستند. برای رقابت در دنیا و کسب مشتری داخلی و خارجی نیاز است که از آخرین فن آوری ها استفاده کرده و در محصولات تنوع ایجاد شود. این درحالی است که در بیشتر کارخانه ها، ماشین آلات نوسازی نشده است. در بهترین حالت تعمیر شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی با بیان اینکه صاحبان صنایع باید صادرات محور باشند ،  خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دلایل رکود واحدهای تولیدی این است که تولیدات پاسخگوی نیاز مشتریان نیست. در بخش لوازم خانگی دردنیا پیشرفتهای زیادی انجام شده است اما متاسفانه صنایع ایران هنوز با دستگاه هایی تولید می کنند که میانگین عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله دارند.

***صنایع به روز نیستند

وی اذعان داشت: به عنوان مثال در ژاپن در صنعت بخاری سازی، بخاری هایی تولید می شود که مصرف بسیار کم و گرمای زیادی دارد. اما فن آوری تولید بخاری در کشور ما مربوط به چندین دهه قبل است و این چرخه به علم روز مجهز نشده است. این موضوع منجر به راندمان پایین کالا و اتلاف انرژی بالا می شود و این شیوه تولید دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان نیست. دلیل دیگر تعطیلی برخی از صنایع و کارخانه ها این است که تولیداتشان نسبت به سالهای پررونق و پرفروش آنها چندان تغییری نکرده است و به روز نشده است .

وی متذکر شد: این که از تولید ملی حمایت کنیم و ایرانی ها خرید کالای ایرانی را به مشابه خارجی ترجیح دهند اتفاق  بسیار خوب و مبارکی است. اما تولید کنندگان هم باید با تولید کالاهای با کیفیت و به صرفه، نیازهای خریداران را تامین کنند.

وی تعطیلی کارخانه ارج را نمونه ای بارز در این زمینه شمرد و گفت: در زمان تعطیلی کارخانه ارج واکنش های بسیاری انجام گرفت اما هیچکس دلیل اصلی تعطیلی این واحد تولیدی را بررسی نکرد. تعطیلی کارخانه ارج به بی کفایتی مدیرانش مربوط می شد. امروز در همین شهرک صنعتی مشهد شرکت های تولیدی داریم که سعی کرده اند دستگاه ها و فن آوری هایشان را به روز کنند و هنوز هم با رونق خوبی مشغول تولید هستند و مشتریان محصولات آنها را با رضایت می خرند.

***کمک دولت به ورشکسته ها

وی عنوان کرد: کمک مالی دولت به برخی از صنایع ورشکسته ظلم بزرگی به سایر صنایع است. منطقی نیست کارخانه هایی که راندمان پایینی دارند و فعالیتشان با سوددهی همراه نیست و اصطلاحا زیان ده هستند را بخواهیم به هر قیمتی سرپا نگه داریم. سرمایه را باید جایی تزریق کرد که از آنجا توقع تولید ثروت را داشت. مانند خانه ای فرسوده که هر چه بازسازی شود بازهم نمی توان روی آن حساب کرد. بسیاری از صنایع ما به این شکل هستند.

وی اظهار کرد: دولت باید به صنایعی کمک مالی کند که بتوانند دستگاه ها و ماشین آلاتشان را به روز کنند و در مقابل نیازهای مشتریان خود پاسخ گو باشند. وقتی خریدار می خواهد از کالای داخلی حمایت و آن را خریداری کند، باید برایش بهترین کیفیت و خدمات پس از فروش تامین شود تا این چرخه تولید و خرید ادامه پیدا کند. صنایع باید بیشتر بر روی کیفیت تولیدات تمرکز کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار، امروز در حدود ۱۳۰ واحد صنعتی داریم که به تملک بانک ها در آمده اند. این ها زیرساخت های آماده ای دارند، برق و گاز و آب دارند و یکسری از خطوط تولید در آنها راه اندازی شده است. ماهیت وجودی بانک ها این نیست که بتوانند این واحد ها را دوباره راه اندازی کنند. سرمایه گذارانی که می خواهند شروع به فعالیت کنند بهتر است که از این گونه واحد های صنعتی استفاده کنند.

***کالای باکیفیت ضرر نمیدهد

سید حسن حسینی گفت: من معتقدم تولید هرکالایی که مورد نیاز مردم است ، اگر  کیفیت و خدمات پس ازفروش مناسبی داشته باشد جواب خواهد داد. وقتی به مغازه برنج فروشی می رویم، فروشنده برای برنج ایرانی تبلیغی نمی کند. خریدار است که قبل از برنج خارجی ، سراغ برنج ایرانی را میگیرد . کالای ایرانی باید آنقدر باکیفیت باشد که خریدار بدون اجبار و به اختیار خودش اقدام به خرید کند.

وی افزود: باید ابتدا اعتماد مصرف کننده جلب شود و اینکار با افزایش کیفیت انجام می گیرد. باید استاندارد خوبی برای تولید تعریف کنیم. اکنون استاندارد تنها مربوط به رعایت پایین ترین سطح کیفیت است. گاهی اوقات مشاهده می شود حتی این قوانین حداقلی هم رعایت نمی شود.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که همیشه با آن دست و پنجه نرم می کنیم این است که هیچ دستگاه یا سازمانی در استان اولویت های سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران جدید مشخص نمی کند. هنوز استراتژی صنعتی در استان نداریم. سرمایه گذاری در پتروشیمی خوب است اما آیا در خراسان رضوی با شرایط اقلیمی و جغرافیایی متفاوت هم جواب می دهد؟

***سرمایه مردم بهتر ازبانکها

وی اظهار داشت: متاسفانه فرهنگی بوجود آمده است که تولید کننده، تنها راه کسب سرمایه ابتدایی برای راه اندازی مجتمع تولیدی خود را وام گرفتن از بانکها می داند. اما بسیاری از روش های دیگر وجود دارد که می توان از طریق آن کسب سرمایه کرد. اگر صنعتی وجود داشته باشد که اعتماد مردم را جلب کند و سرمایه گذاران خرد بدانند که این واحد تولیدی سوددهی خوبی خواهد داشت، قطعا مردم هم در آنجا سرمایه گذاری خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    ماروکه ورشکسته کردید ظلم نیست؟فقط اگرمنافع خودتون فراهم شه خوبه نه؟