دکتر مجید تقوی بهبهانی عضو هیات علمی دانشگاه و عطار شناس گفت: معرفی چهره‌های فرهنگ و ادبی هرکشور امری ضروری است .در همه دنیا تلاش میکنند تا این چهره‌ها فراموش نشوند و جایگاهشان در میان جوانان ونوجوانان کشورشان گم نشود.

بزرگداشت عطار، تجلیل از فرهنگ و فضیلت است

به گزارش  قدس آنلاین، ۲۵ فروردین ماه روز بزرگداشت شاعر بزرگ ایران، زیرگنبد فیروزه خراسان رضوی است. مراسمی برای فرهنگ و ادب ایران و یادآوری نام مردی که مقاصد عرفانی‌اش را با کلامی ساده و بی پیرایه و خالی از هرگونه آرایش ابراز می‌کرد و به گفته بزرگان ادب «عطار نیشابوری» سرمشق شاعرانی چون مولوی بود.

در همین خصوص دکتر مجید تقوی بهبهانی عطار شناس، ضمن اشاره به شخصیت عطار و جایگاه این شاعر فرهیخته ایرانی، گفت: عطار چهره‌ای بسیار درخشان فرهنگی در ادبیات عرفانی ایرانی است که همانطور که از نامش هم پیداست عطار بوده است و به اصطلاح طبابت می کرده است برای همین است که به لحاظ جایگاه علم طب هم بسیار شناخته شده است.

وی افزود: او یکی از نویسندگان برجسته کشورمان است که از بارزترین آثار او می‌توان به تذکره الاولیا که یک حماسه عرفانی است اشاره کرد. این کتاب یکی از شاخص‌ترین آثار این شاعر و عارف ایرانی محسوب می‌شود که در این کتاب از بزرگترین عارفان ایران زمین مانند حسین منصور حلاج با قلمی بسیار شیرین و هنرمندانه به نثر مسجع یاد شده و به توصیف آن‌ها پرداخته است.

تقوی ادامه داد: اما ارزش و اعتباری که عطار دارد به عنوان شاعری عارف است و کسی است که در زمینه شعر عرفانی فارسی جایگاه خیلی والایی دارد. در حقیقت عطار آمده عرفان اسلامی را در قالب کتاب‌های الهی نامه، منطق الطیر، اسرارنامه و مصیبت نامه با متدی بسیار بدیع که تا پیش از آن سراغ نداریم به نظم در آورده است؛ او اولین کسی است که در این کتاب‌ها وادی‌های عرفان عاشقانه را که خود او هم از آنها گذشته بیان می‌کند. البته در این بین هم به یکسری داستان‌های اخلاقی می‌پردازد که هم برای خوانندگانش بسیار جالب و متنوع است و هم  در آن می توان شاهد نوعی زهد و ترویج سلوک زاهدانه بود؛ یکی دیگر از ارزشمندترین آثار این شاعر ایرانی کتاب منطق الطیر است که در واقع عطار بیشترین اعتبارش را هم از نوشتن همین کتاب گرفته است.

این استاد دانشگاه گفت: عطار زبانی بسیار استوار و زیبا دارد و بر خلاف مثلا سنایی که زبان اشعارش خیلی شیرین نیست و واژگانش درشت است و می‌شود گفت در واقع اولین و برجسته‌ترین شاعر سبک عراقی است که توانسته عرفان اسلامی را به نظم بکشد و هنوز هم بعد از بیش از هشتصد سال که از وفات او می‌گذرد آثارش در میان محققان و عرفان پژوهان بخصوص منطق الطیر این شاعر به عنوان کتاب مرجع استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مشهد در پاسخ به این سئوال که عطار الگوی کدام شاعران بعد از خودش بوده است، گفت:تقریبا همه شاعران کم و بیش از عطار تاثیر گرفته‌اند اما شاعری که بیشترین تاثیررا از عطار گرفته است و این سیر را ادامه داده و درجات بالاتر رسانده است مولانا است که در کمال فروتنی و در ستایش عطار گفته:

هفت شهر عشق را عطار گشت

ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

تقوی در خصوص برگزاری روز بزرگداشت عطار و لازمه یک چنین بزرگداشتهایی گفت: معرفی چهرهای ادبی در هر فرهنگی امر ضروری است کاری که در همه دنیا انجام می‌شود تا این چهره‌ها فراموش نشوند و جایگاهشان در میان تحصیل کردگان و صاحبنظران گم نشود.

خوشبختانه از این دست چهره‌ها در کشورمان کم نیستند و قرار دادن روزی به عنوان بزرگداشت این افراد تجلیل از فرهنگ و فضیلت است ما با معرفی این‌ها به نسل جوان الگوهایی را به این‌ها می‌شناسانیم و می‌گوییم که یک چنین افرادی در این سرزمین بوده‌اند و این سرزمین در فرهنگ گذشته‌اش ریشه دارد و کسی که به این گذشته فرهنگی بی اعتنا باشد مانند درختی است که ریشه در خاک ندارد بر این مبنا باید در حد آن‌ها برگزار شود. ما هر چه در این زمینه تلاش کنیم به نوعی سرمایه گذاری است و خیلی هم ارزشمند است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.