"محمد المبارک" گفت: تا زمانی که تمام خواسته های مردم سودان محقق نشود، مردم این کشور به اعتراضات و تحصن خود ادامه خواهند داد.

کمیته نظامی تاکنون خواسته‌ مردم سودان را محقق نکرده است/ احتمال فرار "عمرالبشیر" به عربستان یا ترکیه

"محمد المبارک" تحلیلگر مسائل بین الملل و معاون دبیرکل سازمان سقراط سودان در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین، در رابطه با تحولات اخیر در سودان و برکناری عمرالبشیر رئیس جمهور این کشور گفت: ارتش سودان به خواسته مردم این کشور پاسخ گفته و نیروهای نظامی و مسلح برای حمایت از انقلابیون و مخالفان دولت برکنار شده در میادین اصلی "خرطوم" پایتخت سودان حضور دارند.

محمد المبارک افزود: روز پنجشنبه محمد احمد بن عوف وزیر دفاع سابق در بیانیه ای اعلام کرد که سران دولت از قدرت برکنار شده اند و "عمر البشیر" در مکانی امن تحت الحفظ است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اما مردم سودان خواهان "عوض بن عوف" نیستند؛ چراکه او از سوی دادگاه بین المللی تحت تعقیب است و هفته گذشته گفته بود برای آنکه تحصن معترضان را بشکینم، ۱۰۰ نفر مردم عادی را می کشیم.

وی ادامه داد: همچنین او یکی از مسئولان دولت قبل است و مردم سودان به خیابان ها آمدند و علیه آن دولت شعار دادند تا دیگر رئیس و اعضای این دولت در راس امور نباشند. به همین دلیل نیز، عوض بن عوف مجبور به استعفا از ریاست کمیته نظامی انتقالی شد.

معاون دبیرکل سازمان سقراط سودان در خصوص مقبولیت سرلشگر عبدالفتاح عبدالرحمن، بازرس کل ارتش که پس از استعفای عوض بن عوف از ریاست شورای انتقالی نظامی، ریاست این شورا را برعهده گرفت، تاکید کرد: مردم منتظر اعلام بیانیه او که سرنوشت ادامه اعتراضات و تحصن را مشخص می کند، هستند. تا این لحظه تغییری در موضع مردم رخ نداده و اعتراضات همچنان ادامه دارد.

محمد المبارک درخصوص تشکیل دولت انتقالی گفت: خواسته مردم سودان این است که دولت انتقالی یک دولت فراگیر باشد و از تمام ظرفیت های کشور استفاده کند. تا این لحظه شخص معینی برای ریاست این دولت انتخاب نشده، ولی پس از آنکه تمام خواسته هایمان محقق شد، تعیین رئیس دولت کار آسانی است.

 معاون دبیرکل سازمان سقراط سودان با اشاره به خواسته های مردم از کمیته نظامی تشکیل شده پس از برکناری عمرالبشیر،  اضافه کرد: مردم می‌خواهند تا کنگره ملی و دستگاه امنیتی منحل و تمام رؤسای آن محاکمه شوند که تاکنون این مهم حاصل نشده است؛ کمیته نظامی خواسته های مردم را محقق نکرده و ما تا زمان تحقق این خواسته ها به اعتراضات و تحصن خود ادامه می دهیم.

وی در پایان در خصوص سرنوشت عمر البشیر گفت: شورای نظامی در نخستین بیانیه خود اعلام کرد که عمر البشیر در مکانی امن تحت الحفظ قرار دارد، ولی برخی اخبار ضد و نقیض از فرار او به عربستان و یا ترکیه حکایت دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.