رییس اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت: بعد از ۲۰ فروردین که بانک مرکزی دلار را به بازار تزریق کرد، روند افزایشی قیمت‌ها کاهش پیدا کرد، قیمت‌ها به همان میزان سال قبل رسید و اکنون متعادل شده است.

روایت رئیس اتحادیه طلا از بازگشت تعادل به قیمت‌ها
به گزارش قدس آنلاین، باقر معبودی‌نژاد در خصوص وضعیت بازار طلا و ارز، اظهار کرد: سال ۹۷ سالی بود که قیمت‌ها در ارز، طلا و سکه بسیار افزایش پیدا کرد و بحث تورم‌ها نیز بود اما وضعیت امسال مانند سال ۹۷ نخواهد بود.
وی افزود: از سال ۹۱ ارزش دلار نسبت به ریال تقریبا ثابت و حدود ۴ هزار تومان بود اما ما در این سال‌ها در کشور تورم داشتیم و باید به موازات آن ارزش دلار نیز افزایش پیدا می‌کرد، یعنی تورم، ارزش پول ما را خود به خود پایین آورده بود، باید دلار نیز با شیب ملایم افزایش پیدا می‌کرد اما از سال ۹۱ تا پایان سال ۹۶ هیچ افزایش قیمتی نداشتیم، افزایش بسیار پایین اما تورم بالاتر بود.
معبودی‌نژاد ادامه داد: این امر موجب شد در سال ۹۱ نتوانند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند و مساوات برقرار شود. سال ۹۷ سالی بود که باید آن موازنه بین تورم و کاهش قیمت ریال برقرار می‌شد، در حالی که نتوانستند این فنرها را نگه دارند، فنر رها شد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با بیان اینکه اگر این افزایش قیمت‌ها نبود، ما در بحث صادرات با چالش بزرگی روبه‌رو می‌شدیم، عنوان کرد: یک صادرکننده باید با تورم داخلی جنس را آماده کند، مواد اولیه را با قیمت‌های دارای تورم بخرد و بعد زمانی که بخواهد صادر کند، باید با دلار با قیمت پایین ارائه دهد، این امر مقداری برای صادرات مشکل ایجاد کرد، در نتیجه مجبور شدند، فنر را رها کنند که قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: قیمت دلار ۱۴ هزار تومان کاذب است. تورم ما از سال ۹۱ تا ۹۷، تقریبا ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد بود، بنابراین نباید قیمت دلار این میزان باشد و قیمت مناسب آن بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان است.
معبودی‌نژاد بیان کرد: بانک مرکزی باید تدابیری بیندیشد که این قیمت‌ها را را بازگرداند. دلار مورد نیاز صادرات و بازار را به بازار تزریق کند تا اشباع شود و در نهایت به تدریج قیمت دلار به قیمت واقعی خود حدود ۱۰ هزار تومان برسد. افزایش کنونی، نرخ ثابت دلار و طلا نیست. امیدواریم سال ۹۸ سالی باشد که قیمت‌ها ثابت شده و مقداری کاهش یابد تا به قیمت‌های واقعی برسد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با اشاره به اینکه اکنون افزایش قیمت‌ها کنترل شده است، تصریح کرد: بعد از ۱۳ فروردین بانک مرکزی تزریق دلار به بازار برای عرضه و تقاضا را به تاخیر انداخت، متاسفانه دلار را تزریق نکردند و چون تقاضای زیادتری برای دلار وجود داشت، افزایش قیمت پیدا کرد.
وی اضافه کرد: از روز ۱۴ تا ۲۰ فروردین دلار به بازار نیامد، در نتیجه قیمت از ۱۳ هزار تومان به تومان ۱۴۵۰۰ و سکه نیز از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون یا ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید اما بعد از ۲۰ فروردین که بانک مرکزی دلار را به بازار تزریق کرد، روند افزایشی قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و اکنون متعادل شده است.
منبع: ایسنا
انتهای خبر /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.