امروز 24 فروردین‌ماه همایش علمی بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور میزبان برگزار گردید.

همایش علمی بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین ، معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور عنوان کرد: مسابقات علمی و ادبی اداره آموزش و پرورش در سطح استان با حضور600 گروه از سراسر استان در این مسابقات شرکت دارند و امشب و فردا دو برنامه  اصلی یعنی شب شعر و گلباران مقبره نیز اجرا خواهد شد.

سعید شیبانی افزود: ما میزبان شاعران تاجیکی و افغانستانی در شب شعر نیشابور خواهیم بود. شهرستان در تلاش است تا مقام مفاخر علمی، ادبی و هنری خود را پاس بدارد.

جعفر سعیدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نیشابور نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خرسند است که میزبان نشست علمی پژوهشی بزرگداشت روز ملی عطار است؛ عطار نیشابوری از بزرگ‌ترین شاعران عارف قرن خود بود.

وی با بیان این که سخنان عطار بسیار گیراست و خواننده را مجذوب خود می‌کند، ادامه داد: عطاری از دربار فرمانروایان برایش شیرین‌تر بود و تذکره نویسان به بلند مرتبه بودن این شاعر عارف در عرفان اشارات بسیاری دارند.

همچنین محمد تقوی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: عطار را مانند مولوی هر کشوری به خود نسبت نمی‌دهد و همه می‌دانند که عطار نیشابوری است؛ برخی از اشعار عطار ارزشی و اعتقادی است و بخشی نیز در حوزه ادبیات خلاصه می‌شود.

وی عنوان کرد: تلنگرهایی در اشعار عطار وجود دارد که باعث می‌شود ما از عادت‌های روزمره دور شویم.

محی‌الدین قنبری استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور نیز گفت: سخت‌ترین مسئله در کار فرهنگی تولید محتواست؛ در شهرستان نیشابور این محتوای فرهنگی وجود دارد اما استفاده نمی‌شود.

وی بیان کرد: قدر سرمایه فرهنگی خود را باید بدانیم؛ کشورهای مجاور به آثار و سرمایه‌های خود اهمیت می‌دهند.120 سال دیگر نفتی وجود ندارد و سرمایه اصلی ما باید فرهنگی باشد.

 

***عشق، رکن اصلی آثار عطار است

استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: آثار عطار نیشابوری همه رمز آلود هستند و عشق رکن اصلی آثار اوست.
 رضا اشرف‌زاده در همایش علمی بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور رگزار شد، عنوان کرد : یکی از مسائل مهمی که عرفا مطرح می‌کنند مسئله انسان است، این که حقیقت انسان چیست؟ به تعبیر دیگر من چه کسی هستم؟ این سوالات از زمان خلقت بشر وجود دارد؛ قبل از اسلام نیز این مسائل توسط فیلسوف‌های غربی مطرح بوده است.

وی ادامه داد: خواجه عبدالله انصاری، حکیم عمر خیام، مولوی، غزالی و عطار همگی به ذات انسان و علت خلقتش اشاره و در این باره و سوال ایجاد می‌کنند.

اشرف‌زاده افزود: پیر اسرار از دیدگاه عرفا مقام بسیار بلندی است که عطار آن را دارا بود؛ تمام کتاب‌ها و اشعار عطار برجسته است و در تمام مثنوی‌های عطار نیشابوری به ذات و حقیقت انسان اشاره شده است.

وی با بیان این که آثار فریدالدین عطار نیشابوری همه رمز آلود هستند؛ عنوان کرد: چرا فقط در ایام بزرگداشت عطار باید به او اهمیت داده شود و میهمانان و اساتید دعوت شوند؟ بحث درباره عطار باید روزانه باشد.

این استاد دانشگاه گفت: عشق رکن اصلی آثار عطار است؛ هیچکس نیست که داغ عشق الهی در دل او نباشد حتی کسانی که بی‌خدا باشند. عشق الهی در فطرت آدمی است و عطار به این موضوع اشاره‌های زیادی کرده است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.