۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 651859

خانه نیما یوشیج سال ها به حال خود رها شده است. مسئولان شهرداری و میراث هر بار به دلیل کمبود بودجه از خرید این خانه امتناع کردند. در نهایت شهرداری با بودجه ۱۳.۵ میلیاردی تصمیم گرفت خانه روی آب نیما را خریداری و احیا کند اما هنوز مشخص نیست که قرار است این ملک چه نوع کاربری داشته باشد.

نجات ویرانه نیما با ۱۳.۵ میلیارد تومان

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج در سال ۱۲۷۶ هجری شمسی در روستای یوش، از توابع بخش بلده شهرستان نور دیده به جهان گشود.

علی ۱۲ساله بود که به‌ همراه خانواده اش به تهران آمد و در مدرسه عالی سن لویی مشغول تحصیل شد با تشویق یکی از معلم‌هایش به نام نظام وفا به« شعر» گفتن مشغول شد.تحصیلاتش که به پایان رسید به وزارت دارایی رفت اما بعد از مدتی این کار را رها کرد. 

بعد از سال ها علی اسفندیاری نام خود را به «نیما» تغییر داد و شعرهای خود را با این نام امضا می‌کرد.

نیما در  خانه ای در کوچه و پس کوچه های تجریش زندگی می کرد و سیمین و جلال آل احمد  نیز در  همسایگی اش بوده و روزگار می گذارندند. خانه نیما در دوران پهلوی ساخته و تنها اهمیت آن به این خاطر بود که پدر شعر نو در آن زندگی می کرد.

نوع معماری خانه نیما از معماری اغلب خانه‌های شمیران تبعیت می کرد؛ سقف شیروانی و ایوانی که با 8 ستون فلزی، نمای اصلی را دربر گرفته، از مشخصات این بنا است.این خانه در حدود 688 متر مربع عرصه دارد و 180 متر مربع نیز زیربنای آن است.  خانه نیما که پس از مرگ همسرش؛ خالی از سکنه شده بود، در سال ۱۳۴۵ به مبلغ90 هزار تومان  فروخته شد.سرانجام خانه نیما یوشیج در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 4603 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه پدر شعر نو  سال ها به حال خود رها و متروکه شد. مدیریت شهری مدتها به دنبال خرید این خانه بود و هر بار به دلیل عدم تامین منابع مالی از این کار سر باز زد. شهرداری تهران از اواخر سال گذشته تصمیم به خرید این خانه کرد .

حمید موسوی شهردار منطقه یک خبر از خرید خانه نیما و توافق های صورت گرفته با مالکان خبر داد و گفت:  به مبلغ  ۱۳.۵ میلیارد تومان، شهرداری تهران خانه نیما واقع در منطقه یک را خریداری شد و  بر اساس قراردادی که داریم در خرداد این خانه را تحویل می گیریم و می توان با این کار عیدی خوبی به مردم تهران در آستانه عید فطر بدهیم. 

وی در خصوص کاربری این خانه گفت: هنوز تصمیمی در مورد کاربری این خانه در شورای سیاستگذاری  گرفته نشده است، اما اولویت ما مرمت و حفظ یکپارچگی موجود در خانه "نیما" است که مدت‌ها رها شده  است.

جای خالی مسئولان میراث در خانه پدر شعر نو

با وجود اینکه خانه نیما یوشیج ثبت ملی شده بود اما میراث فرهنگی به دلیل کمبود منابع از خرید این خانه امتناع کرد و سال ها این خانه تاریخی را رها کرد.پس از سال ها خانه نیما از فهرست آثار میراثی خارج شد و مالک قصد فروش کرد.

مالک بر سر قیمت توافق نمی کرد و حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: مالک کنار نمی آمد و در نهایت شهرداری تهران طی توافقات صورت گرفته این ملک را خریداری کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه از سال 80 خانه نیما در اختیار سازمان میراث فرهنگی بوده اما هیچ اقدامی انجام نداده است. از میراث فرهنگی می‌خواهیم که پرونده ثبت مجدد این خانه را مجددا به جریان بیندازد.

بالاخره مالک خانه نیما تصمیم به فروش گرفت؛ مسئولان شهرداری ابتدا به بهانه نبود بودجه و بالا بودن قیمت طرفه رفتند اما در نهایت به دلیل اینکه این بنا در آستانه نابودی بود و همچنین امکان ساخت و ساز در آن وجود داشت؛ تصمیم گرفتند با توجه به اوضاع مالی نامساعدی که داشتند این ملک را خریداری و  این بنای ارزشمند را از خطر تخریب نجات دهند.

خانه دزاشیب نیما یوشیج  بعد از حذف از فهرست آثار ملی حذف به حال خود رها شد؛ برخی معتقد بوددند که این ملک قابلیت فرهنگی دیگر نخواهد داشت و برخی معتقد بودند که این ملک تبدیل به سفره خانه سنتی می شود.

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شواری اسلامی شهر تهران در این باره گفت: رسیدگی به خانه نیما یوشیج جزو اولویت‌های کاری فرهنگی شهرداری است.

وی ادامه داد: ما باید به این سمت برویم که این املاک را از دست کسانی که صلاحیت اداره مجموعه های این چنینی را ندارند و حضورشان سبب تخریب یک اثر تاریخی می‌شود، خارج کنیم و آنها را تملک کنیم که در حال حاضر شهرداری تهران اقدام به این کار کرده است.

بر اساس این گزارش، مسئولان کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران امسال به بودجه فرهنگی شهرداری تهران معترض بودند و اعلام کردند با این بودجه نمی توان کاری برای فرهنگ کرد. شهرداری تهران یک شبه ۲۰۰ میلیارد تومان روی بودجه فرهنگی شهرداری تهران گذاشت و اعضای کمیسیون از این امر راضی شدند.

خرید خانه نیما یکی از اقدامات خوب شهرداری تهران است اما هنوز مشخص نیست که قرار است از این مکان چه استفاده شود.

 علی‌محمد سعادتی مدیر اسبق بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در این باره با  تأکید بر ضرورت توجه به خانه مشاهیر هنری و ادبی به‌عنوان میراث فرهنگی و هنری شهر گفت: شهرداری تهران در سال‌های گذشته، خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد که نزدیک خانه نیما یوشیج قرار دارد را خریداری و این خانه را تبدیل به موزه کرد.

وی با اشاره به خروج خانه نیمایوشیج از فهرست آثار ملی و احتمال تخریب این خانه از سوی مالکان بنا گفت: شهرداری در راستای بهسازی بنای تاریخی تلاش می کند.

 به گفته سعادتی متولی فرهنگ، ادبیات و شعر الزاماً شهرداری نیست و در این مورد مدیریت شهری می‌تواند نقش تسهیل‌گر را ایفا کند.

خانه نیما یوشیج به گفته  مسئولان به لحاظ معماری در سبک خانه‌های شمیرانی و شیروانی‌دار است که در ساخت آن از خانه‌های شمال کشور الهام گرفته شده است برخی می گویند که نیما در این خانه زندگی نمی کرده است و فقط  5سال آخر عمر خود را در این خانه گذرانده است و به لحاظ ارتباطی که بین این خانه با خانه جلال و سیمین وجود داشت و محل رفت‌وآمد شعرا و نویسندگان بسیاری بود از حیث مکان رویداد، اهمیت بسیاری دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.