با تمهیدات وزارت بهداشت امدادرسانی به مردم مناطق سیل زده بدون هیچ‌گونه مشکلی ادامه دارد و در این مناطق نه تنها هیچ‌گونه بیماری عفونی مشاهده نشده بلکه نیاز دارویی همه بیماران به خوبی تأمین شده است.

از ویزیت ۹۰۰هزار نفری سیل‌زدگان تا نجات جان ۵۰۰ مادر باردار

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، عید امسال با سیل آمد، شاید هیچ کدام از ما فکرش را نمیکردیم که آب به قدری بی رحم شود که زندگی خانواده‌ای را در عرض چند ساعت بشوید و ببرد، نه تنها خانه‌ها را خراب بلکه خانواده‌هایی را نیز عزادار کند، سخت است ببینی در چشم بهم زدنی زندگی‌ات زیر و رو شود و هجوم وحشیانه آب جریان زندگی‌ات را از کار بیاندازد.

هنوز یک روز هم از جمع شدن خانواده‌ها دور هم و پهن شدن سفره‌های نوروزی نگذشته بود که اخبار وقوع سیل در مناطق شمالی در رسانه‌ها منتشر شد، باور این حادثه برای همه سخت بود و گویی خوشی عیدانه فقط یک روز دوام داشت، روز دوم عید بود که استان گلستان بر اثر بارش شدید باران به زیر آب رفت...

اما این تمام ماجرا نبود و گویی قرار بود تا سیل گریبان سایر هموطنان در استان‌های دیگر را نیز بگیرد، هنوز اخبار سیل گلستان فروکش نکرده بود که خبر عجیب وقوع سیل در دروازه قرآن شیراز در رسانه‌ها منتشر شد، حادثه‌ای که طی آن متاسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند. شدت بارش‌ها به قدری است که چندین روستای لرستان به نیز زیر آب رفته‌ و مردم نیز در میان گل و لای سرگردان شده‌اند؛ از یاد نبریم کمک رسانی به مردم مناطق سیل‌زده از همان ساعات اولیه آغاز شد، و همه گروه‌های و اقشار مختلف مردم دست به کار شدند، هرکس به هر طریقی که می‌توانست دست یاری خود را به سوی هموطنان سیل زده دراز کرد.

گروه‌های جهادی به سوی مناطق سیل‌زده اعزام و هر گروهی گوشه‌ای از کار را بر عهده گرفت، نیروهای سپاه و ارتش از یک سو و پزشکان و گروه‌های جهادی از سوی دیگر تلاش می‌کنند تا گره‌ای از مشکلات مردم این مناطق بگشایند.

انتقال ۵۰۰ مادر باردار توسط اورژانس هوایی

با تمهیداتی که وزارت بهداشت و هلال احمر برای کمک رسانی به مردم این مناطق در نظر گرفتند، بلافاصله نیروهای امدادی و تیم عملیات ویژه اورژانس به این منطقه اعزام و طی چند روز تعداد زیادی از مصدومان و بیماران این مناطق معاینه و تحت درمان قرار می‌گیرند.

حضور بالگردهای امدادی در این مناطق کمک زیادی به روند انتقال مصدومان و خصوصا مادران باردار به مراکز درمانی می‌کند به طوری‌که بر اساس اعلام رئیس سازمان اورژانس کشور حدود ۵۰۰ مادر باردار به وسیله بالگردها به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

ویزیت بیش از ۹۰۰هزار بیمار

بر اساس گفته‌های پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور طی روزهای گذشته حتی یک مورد بیماری واگیر درمناطق سیل‌زده مشاهده نشده که این موضوع حاکی از کنترل و نظارت در حوزه بهداشت و درمان است؛ 

 وی از دیگر اقدامات شبانه‌روزی تیم‌های ویژه اورژانس هوایی به اعزام ٢٥٠٠ نفر از افراد پرخطر که ٥٠٠ نفر خانم‌های باردار بودند، اشاره کرد. حضور و استقرار بیمارستان‌های سیار با تمام امکانات و رضایت مردم از خدمات سلامت را نیز از دیگر ویژگی‌های خدمت‌رسانی ارزشمند اورژانس کشور در سیل اخیر برشمرد.

یک مورد بیماری عفونی گزارش نشده است

سعید نمکی وزیر بهداشت با حضور در مناطق سیل‌زده به بررسی وضعیت اراسیه خدمات بهداشت و درمانی به سیل‌زدگان پرداخت و گفت: در کل کشور حتی یک مورد بیماری حاد عفونی نداریم وزیربهداشت ادامه داد: به تمامی همکاران ابلاغ کردیم که به طور ویژه، به استان‌ های سیل‌ زده توجه داشته باشند و برای این منظور، استان‌ های مجاور را به عنوان استان معین انتخاب کردیم. خوشبختانه تاکنون با توجه به گستردگی سیل در کل کشور، یک مورد بیماری حاد عفونی نداشته ایم.

نمکی با بیان اینکه سلامت و امنیت دو مقوله ای است که زمانی که نباشد، مورد توجه قرار می‌ گیرد، اظهار کرد: در آق قلا، گمیشان، گنبد و گلستان که سیلاب تقریباً تمام شهر و خانه‌ های مردم را گرفته بود، یک مورد بیماری روده ای حاد نداشتیم، این مهم از افتخارات جمهوری اسلامی است.

بررسی لحظه‌ای آب مناطق سیل‌زده 

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در استان های سیل زده مجموعا ۲۹۵ نفر مصدوم داشتیم، گفت: درمان مناسب برای همه مصدومان انجام گرفت. همچنین اقدامات بهداشتی لازم هم بر روی مواد غذایی و آب آشامیدنی انجام شد و در حال انجام است.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین گفت: در مناطق سیل زده از آب آشامیدنی و مواد غذایی در محل آزمایش های لازم انجام شد و مواد غذایی و آب آشامیدنی مناسب در بین مردم توزیع شد. همچنین از آنجایی که ممکن است با بالا آمدن سطح آب، آلودگی‌های میکروبی و بیماری های عفونی ایجاد شود، اقدام به کلرزنی آب و چک کردن بار میکروبی و آلودگی آب کردیم و سطح کلر آب ها مورد سنجش قرار گرفت.

در مناطق سیل‌زده کمبود دارو نداشتیم

مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص تأمین داروهای مورد نیاز مناطق سیل‌زده اظهار داشت: از لحاظ تأمین دارو و تجهیزات در مناطق سیل‌زده هیچ نگرانی وجود ندارد، گفت: دپوی موردنیاز دارویی کل کشور تا ۶ ماه آینده صورت گرفته و جای نگرانی نیست و همچنین اقدامات لازم برای تأمین داروی شش‌ماهه دوم سال نیز در حال انجام است.

تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص

مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت درباره امدادرسانی به بیماران خاص و صعب‌العلاج در مناطق سیل زده اظهار کرد: ما در ایام تعطیلات نوروز و بعد از آن تلاش کردیم تا به اندازه کافی دارو در مناطق سیل زده باشد تا اگر بیماران به اندازه کافی دارو در اختیار نداشته باشند داروی مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس اقدامات انجام شده ۳ ماه سهمیه داروی بیماران خاص مناطق سیل زده در هر دانشگاه علوم پزشکی تامین شده و اگر نیاز به تامین بیشتر دارو باشد هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج تامین شود.

امدادرسانی ادامه دارد

هرچند از زمان وقوع سیل در برخی از مناطق کشور زندگی مردم این مناطق با مشکلات زیادی مواجه شده است اما نیروهای امدادی و درمانی اعلام کرده‌اند که تا بهبود وضعیت زندگی این خانواده‌ها در این مناطق حضور خواهند داشت، همچنین بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت در زمینه تامین دارو برای بیماران این مناطق مشکلی وجود نداشته و شرکت‌های تامین و توزیع دارو در حال آماده باش هستند تا در صورت وجود هرگونه کمبودی داروهای مورد مرئم مناطق سیل‌زده به سرعت تامین شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.