غلامحسین حیدری مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خراسان هفته گذشته بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع کرد.

معلم  ماندگار

مرحوم حیدری در سال ۱۳۲۲ در شهر مقدس مشهد متولد شد؛ وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و با درجۀ ممتاز دانش‌آموخته شد. سپس در دانشگاه تهران، دوره کارشناسی ارشد را گذراند و در محضر علما و روحانیون بزرگواری همچون آیات عظام حجج اسلام درافشان، شوشتری، مولوی، حکیمی، شهید هاشمی‌نژاد با معارف و فرهنگ اسلامی آشنا شد.

وی در سال ۱۳۴۴ وارد سنگر حیات‌بخش معلمی شد و در مقاطع مختلف تحصیلی، مراکز تربیت معلم و در دانشگاه‌ها تلاش مجاهدانه داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت‌های رئیس آموزش و پرورش اسفراین، بجنورد، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان و خراسان، معاون تأمین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی و قائم مقام وزیر انجام وظیفه کرد.

مرحوم حیدری پس از آن به عنوان مدیر امور فرهنگی و روابط بین‌الملل آستان قدس رضوی و خادم افتخاری حرم مطهر رضوی به خدمت در آن بارگاه نورانی پرداخت و در سال ۱۳۹۲ نیز به عنوان «معلم ماندگار» در سطح کشور انتخاب و معرفی شد.

از جمله تألیفات وی می‌توان به «ژاپن، تیشه‌ها و ریشه‌ها»، «شهید دکتر باهنر و تحول بنیادین در تعلیم و تربیت اسلامی»، «مدیریت مراکز شبانه‌روزی»، «سر دلیران رضوی» و کرامات حضرت رضا(ع) (۶ جلد) اشاره کرد.

  معلمی ماندگار

علی اصغر فانی وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش به مناسبت درگذشت غلامحسین حیدری معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل اسبق دو استان زنجان و خراسان بزرگ آورده است: شادروان حیدری معلمی ماندگار و پیشکسوتی نجیب و بااخلاق در عرصه تعلیم و تربیت بود که نزدیک به ۵۵ سال از عمر پربرکت خود را در راه ارتقای نظام تعلیم و تربیت با خدماتی شایسته و نیک‌نامی پشت سر گذاشت و علاوه بر کسوت معلمی و مدیریت در این حوزه لباس خادمی علی بن موسی الرضا(ع) را بر تن داشتن و در مسیر خدمت به زائران حضرت ثامن(ع) و بویژه ترویج فرهنگ رضوی و قرآنی منشأ خدمات و ثمرات برجسته‌ای بود، رفتار او و اخلاق حسنه‌اش او را به عنوان معلم ماندگار به ثبت رسانید و ریشه این اخلاق برگرفته از فرهنگ رضوی بود.

  همت برای جهاد مدرسه‌سازی

جعفر حسین‌زاده ملکی مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خراسان در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه طولانی‌ترین دوران مدیرکلی آموزش و پرورش به مدت بیش از هشت سال در اختیار مرحوم حیدری بود و پس از آن هم هشت سال و اندی هم سکان مدیرکلی آموزش و پرورش را به دست این خدمتگزار سپردند و این در حالی است که متوسط مدیرکلی آموزش و پرورش در استان ۵/۲ سال است.

وی با بیان اینکه شادروان حیدری فردی فرهیخته و معلمی خوش بیان بود و همیشه با علما و روحانیون ارتباط مستقیم داشت، افزود: زمانی که در لرستان بودم و آنجا زیر بمباران دشمن بعثی قرار داشت ایشان معاون نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش بودند و در حالی که خرم‌آباد درگیر جنگ با صدامیان بود به اتفاق مشاورشان به منزل ما آمدند و خوابیدند. قبل از اذان صبح برای نماز آماده شدند و هنگام نماز شخصاً اذان می‌گفتند و حتی از خواهرزاده ایشان که اکنون در قید حیات نیستند، شنیدم در جمع خانواده هم اذان را فراموش نمی‌کردند.

ملکی افزود: توسعه مدارس شبانه‌روزی در زمان مدیرکلی ایشان پایه‌گذاری محکمی داشت  به طوری که ۸۰ مدرسه شبانه‌روزی را تأسیس کرده‌اند. وی با تأکید بر اینکه جهاد مدرسه‌سازی توسط خیرین با ارتباط خوب ایشان با خیرین سبب تقویت و تشکل خیرین مدرسه‌ساز شد، گفت:  شکل‌گیری اولیه مجمع خیرین اولین بار در زمان مسئولیت اینجانب بود، اما پایه‌اش در زمان مرحوم حیدری ریخته شده بود.

وی گفت: استاد حیدری چه در مسئولیت روابط بین‌المللی آستان قدس رضوی و چه در لباس خادمی امام رئوف و کشیک‌های شبانه و چه در کسوت معاون وزیر و مدیرکلی و جلسات شخصیتی با ثبات داشت و در همه حال اهتمام ویژه‌ای به ترویج داشت.

سیدجواد حسینی، مدیرکل پیشین آموزش و پرورش خراسان رضوی هم گفت: غلامحسین حیدری در طول عمر با عزت و برکت خویش همواره با اخلاق و مشی معلمی زیست و با اخلاق و تواضع، مهربانی و فرهنگ دوستی روزگار گذراند، خراسان بزرگ همواره بستر پرورش بزرگ مردانی در عرصه‌های متفاوت بویژه فرهنگ و هنر و اندیشه بوده است ‌غلامحسین حیدری یکی از آن مردان پاک و بی‌ادعا بود که در حوزه تعلیم و تربیت خوش درخشید.

  اهمیت نماز اول وقت

احمدی مقدم معاون اداره کارگزینی در زمان مدیرکلی مرحوم حیدری هم به خبرنگار قدس گفت: مرحوم حیدری ارادت خالصانه‌ای به مرحوم نخودکی داشت و تأکید او بر خواندن نماز اول وقت بود و در مأموریت‌هایی که با ایشان همراه بودم حتی با آب داخل اتوبوس وضو می‌گرفت و به نماز می‌ایستاد و می‌گفت: نماز ارتباط با خالق است و راز و نیاز با خدا روح را نوازش می‌دهد.

  نیم قرن توسعه فرهنگ رضوی

خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در رابطه با این معلم اخلاق و معلم ماندگار گفت: حیدری نیم قرن با افتخار و سربلندی به تربیت دانش‌آموزان و توسعه فرهنگ رضوی و اقامه نماز و عمل به اخلاق اسلامی همت گماشت و در زمانی که تازه استخدام شده بودم در وزارتخانه به دفتر ایشان رفتم و ایشان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفتند کسانی که مسئولیتی دارند باید مراقب عمل خود باشند که چه می‌گویند و چه می‌کنند و با هر حرکتی که انجام می‌دهند امتحان پس می‌دهند.

هادی حیدری فرزند شادروان حیدری در گفت‌وگو با قدس گفت: من تا جایی که به یاد دارم پدرم ساعت ۹ شب که به منزل می‌آمد تلویزیون را خاموش می‌کرد و می‌گفت وقت خواب است و صبح اول وقت با اذان ما را برای اقامه نماز بیدار می‌کرد و به یاد ندارم که پدرم ما را به اداره برده و معرف ما شود به طوری که همکاران فرهنگی پدر در اداره فکر می‌کردند ایشان دختر دارد و هیچ‌گاه هم نشد در این رابطه برای ما از مسئولیتی که داشت سفارشی را به انجام رساند.

حجت‌الاسلام علیرضا عزیز از دوستان مرحوم حیدری هم گفت: آقای حیدری در مورد قرآن و آموزش آن در دوره ابتدایی تلاش زیادی انجام دادند و بحمدالله آموزش قرآن از کلاس اول ابتدایی- در استان خراسان و سپس در کشور و تمام استان‌ها اجرایی شد و این کار با همت و پیگیری ایشان اجرایی شد.

وی ادامه داد: در مورد طرح مسجد مدرسه بسیار پیگیر بودند و معتقد بودند که در اسلام هرگز آموزش از مساجد جدا نبوده است؛ بنابراین در زمان مدیریت خودشان مدارسی در کنار مسجد  ساخته شد و بعد هم پیگیری می‌کردند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.