۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 651911

شرکت خط آهن عراق اعلام کرد مذاکراتی با سوریه و ایران در مورد توسعه یک خط ریلی برای اتصال منطقه شلمچه ایران و بصره عراق به سوریه خواهد داشت.هدف این طرح اتصال خلیج فارس به مدیترانه است.

اتصال خلیج فارس به مدیترانه از طریق خط ریلی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، علی رغم آغاز تحریم های آمریکا علیه تهران در ۲۰۱۸ پس از بیرون رفتن واشنگتن از معاهده برجام، عراق همچنان روابط خود را با ایران تقویت می کند که شامل روابط اقتصادی هم می شود . 
شرکت خط آهن عراق اعلام کرد مذاکراتی با سوریه و ایران در مورد توسعه یک خط ریلی برای اتصال منطقه شلمچه ایران و بصره عراق به سوریه خواهد داشت. هدف این پروژه اتصال خلیج فارس به مدیترانه به وسیله یک خط آهن چندملیتی است که این سه کشور را هم به هم پیوند می‌دهد . 
پروژه خط ریلی شلمچه_بصره که مرحله اول کار است، ماه گذشته مورد توافق ایران و عراق قرار گرفت و هزینه آن ۲.۲۲ میلیارد دلار برآورد شد. صادرات از ایران به عراق که شامل مواد غذایی، ماشین آلات، برق و گاز می شود به ۸.۷ میلیارد دلار در ۲۰۱۸ رسید و انتظار می‌رود تجارت دو طرفه در سال های آتی به ۲۰ میلیارد دلار برسد . 
ایران و سوریه هم اخیراً چندین قرارداد همکاری اقتصادی استراتژیک بلند مدت در زمینه صنعت، تجارت و کشاورزی امضا کرده‌اند. تهران طی چند سال گذشته حمایت مشاوره نظامی برای دمشق فراهم کرده و به سوریه کمک کرده با گروه‌های تروریستی متعدد در قلمرویش بجنگد . 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.