فرمانده قرارگاه عملیاتی منطقه شمالشرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امسال با باز شدن بلوار نماز و برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای مردم، کسبه و زائران، با تصویب شورای تامین صلاح دانستیم که محل رژه تغییر پیدا کند.

برای جلوگیری از مزاحمت، صلاح دانستیم محل رژه را تغییر دهیم
به گزارش قدس آنلاین ، امیر سرتیپ رضا آذریان امروز در نشست خبری به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی و به ثمر نشاندن انقلاب، ارتش نقش بسیار مهمی داشت که این نقش نیز به دلیل داشتن فرزندان مومن و متعهد این مرز و بوم بود که گوش به فرمان امام(ره) بودند.
وی افزود: از سال ۴۲ که امام پیام تشکیل ارتش را صادر کردند، ارتش این فرمان را به عنوان یک دستور می‌دانست و آن را به جایی رساند که 22 بهمن را خلق کرد. بعد از آن نیز برای تثبیت انقلاب و مشکلاتی که به دلیل وجود گروهک‌های ضد انقلاب ایجاد شده بود، اولین نیروهایی که در برابر این گروهک‌ها ایستادند، ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و بعد از آن سپاه پاسداران تشکیل شد.
آذریان با بیان اینکه این اقدام مثبت ارتش در تثبیت انقلاب در برابر هجمه‌های ضد انقلاب را هیچ رسانه‌ای نباید فراموش کند، عنوان کرد: اگر این اقدام ارتش نبود، شاید ثبات انقلاب به سرعت از بین می‌رفت اما ارتش گوش به فرمان امام(ره) بود. اولین شهدا بعد از پیروزی انقلاب از ارتش بودند. در ایامی که ارتش در کردستان و ترکمن‌صحرا درگیر بود، افرادی هم بودند که تمایل نداشتند ارتش وجود داشته باشد و شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند و بیان می‌کردند که حکومت اسلامی نیاز به ارتش ندارد.
فرمانده قرارگاه عملیاتی منطقه شمالشرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: بعد از ۱۲ فروردین که حکومت کشور ما مشخص شد، امام تمام مباحث آن ایام را تجزیه و تحلیل می‌فرمودند، پیام زیبا و هوشمندانه‌ای بیان کردند تا خط قرمزی بر صحبت‌ها و حرف‌هایی کشیده شود که دوستدار انقلاب و ارتش نبودند. ایشان پیام مهمی را برای ارتش و مردم بیان کردند. بعد از پیام امام(ره) در سال ۵۸، گروههای سعی در ایجاد مشکل در کشور نمودند.
وی ادامه داد: کودتایی توسط وابستگان تحت عنوان نقاب در پایگاه شهید محمد نوژه همدان در حال رخ دادن بود که با تلاش نیروی هوایی و یک خلبان توانستند بعد از ۴۸ ساعت عملیات آن‌ها را خنثی کنند. در حمله نظامی نیروهای آمریکایی در سال ۵۹ به طبس نیز اولین نیروها لشکر ۷۷ و گردان ۱۴۸بودند که ایستادگی کردند.
آذریان خاطرنشان کرد: در حرکت ناجوانمردانه ارتش عراق و رژیم بعثی که قصد داشت سه روزه و ۷ روزه نظام ایران را سرنگون کند، نیروی زمینی ارتش اولین نیرویی بود که در مقابل این هجمه ایستادگی کرد. روز دوم نیروی هوایی ارتش حرکت زیبایی انجام داد و هشت سال در مقابل استکبار جهانی ایستادگی و عملیات‌های بزرگی چون ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را خلق کرد. نیروی زمینی، دریایی، هوایی، بسیج، سپاه و هوانیروز حماسه‌ای به نام دفاع مقدس خلق کردند. مردم و ارتش با مجاهدت‌ها و ایثارگری‌ها در کنار هم ایستادند و اجازه ندادند که یک وجب از خاک ایران به دست دشمن بیفتد و همچنان نیز از این هشت سال پاسداری می‌کنند.
فرمانده قرارگاه عملیاتی منطقه شمال‌شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بعد از دفاع مقدس امام(ره) در پیامی در سال ۶۸ امر فرمودند که با تجربه دوران دفاع مقدس اقدام دیگری را در بحث جهاد خودکفایی انجام دهیم و در بُعد دفاعی خودکفا شویم. بلافاصله سازمان جهاد خودکفایی در ارتش تشکیل شد که با استفاده از نخبگان، جوانان و تجربه دفاع مقدس توانستند در ابتدا تعدادی از تجهیزات و تسلیحات نظامی را بسازند و در رزمایشات از آن استفاده کنند. تانک ذوالفقار اولین وسیله‌ای بود که ساخته شد، هواپیمای صاعقه، آذرخش و اخیرا هواپیمای کوثر بهینه‌سازی شد.
وی اضافه کرد: ارتش قبل از پیروزی انقلاب وابستگی زیادی داشت و 60 هزار مستشار نظامی در ارتش کارکنان را امر و نهی می‌کردند اما آن‌ها توانستند بعد از انقلاب دوران هشت ساله دفاع مقدس را مدیریت کنند و بهتر از گذشته تجهیزات بسازند. ما در دوران دفاع مقدس تحریم صددرصدی بودیم اما توانستیم در جهاد خودکفایی اقدامات بسیار مثبتی انجام دهیم. در حال حاضر ارتش هیچ وابستگی به هیچ کشوری ندارد و تمام تجهیزات و تسلیحات در رزمایشات توسط وزارت دفاع، جهادهای خودکفایی و جوانان و نخبگان دانشگاهی ساخته می‌شود.
آذریان بیان کرد: در آخرین رزمایش ارتش، رزمایش اقتدار ۹۷ در منطقه نصرآباد اصفهان، قلب مقام معظم رهبری را شاد کردند زیرا مطابق با تغییرات روز بود، امروز نیروهای مسلح ما بر اساس تهدیدات رزمایش خود را انجام می‌دهند. نیروی زمینی ما در سه بُعد یگان‌های تخصصی، واکنش‌سریع و متحرک هجومی فعالیت می‌کند، یگان‌های شمالشرق یگان‌های تخصصی و متحرک هجومی هستند که یگان متحرک هجومی هیچگونه وابستگی ندارد و در هر شرایط و زمانی خود را در کوتاه‌ترین زمان به دورترین نقطه در این منطقه می‌رساند که ما چندین بار این امر را آزمایش کردیم.
فرمانده قرارگاه عملیاتی منطقه شمالشرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: یگان‌های شمالشرق از شهریور سال گذشته در شرق کشور در مرز ایران و افغانستان در استان‎های خراسان رضوی و جنوبی مستقر شدند و در کنار مرزبانان از آمادگی خوبی برخوردار هستند، تا جایی که در خراسان و مرزهای شرقی، غربی و جنوب هیچ تهدیدی برای ایران در منطقه وجود ندارد.
وی افزود: با وجود اینکه کشورهای همسایه شرایط امنیتی بدی دارند اما مرزهای ایران امن و پایدار است و قدرت و توان رزمی نیروهای بسیج و ارتش در زمین، هوا و دریا در جایگاه خوبی قرار دارد که این بالا بودن توان رزمی و آمادگی جسمی و روحی عامل بازدارندگی بوده و تهدیدی برای کشورهای منطقه نیست اما اگر افرادی دست به تهدید و تحرک بزنند، پاسخ دندان‌شکنی خواهند داد، در این مدت نیروی زمینی و هوایی ارتش در کنار سپاه در دفاع از حریم اهل بیت نیز خوب حضور پیدا کرد و شهدای مدافع حرم، گواه این حضور است. قرارگاه شمالشرق در دفاع از حرم سه شهید داشت.
آذریان در خصوص تروریست اعلام کردن سپاه از سوی ترامپ، گفت: صحبت رییس جمهور آمریکا در تروریست اعلام کردن سپاه، احمقانه بود. سیاستمداران آمریکا باید به ترامپ بگویند که ارتش و سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران نیروهایی الهی هستند و از یک نفر فرمان می‌گیرند. اشتباه احمقانه ترامپ باعث شد که علاوه بر اینکه بار دیگر پشتیبانی خود را از سپاه اعلام کردیم، دوباره دست در دست سپاه قرار داده و اعلام کردیم که هیچگاه دست خود را جدا نخواهیم کرد، گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا خواهیم بود و صحبت احمقانه ترامپ را محکوم می‌کنیم.
فرمانده قرارگاه عملیاتی منطقه شمال‌شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از ملت بزرگ که روز جمعه پشتیبانی خود را از سپاه اعلام کردند، تشکر می‌کنیم، تا زمانی که خون در رگ ما است، دست از اسلام، انقلاب و رهبری بر نخواهیم داشت، مگر اینکه به شهادت برسیم. امروزه بالاترین مقام در اسلام، مقام معظم رهبری است. وحدت ارتش و سپاه متعلق به گذشته نیست و از روزهای دفاع مقدس وجود داشته است.
وی با بیان اینکه ما در ارتش در یگان‌های نیروی زمینی طرح‌هایی تحت عنوان امداد داریم که برای کمک‌رسانی و حوادث طبیعی در کشور فعالیت می‌کند، عنوان کرد: رزمایش بزرگ اقتدار نیروهای مسلح و ارتش در سیل اخیر نشان از وحدت و همدلی است. قبل از سیل گلستان در قرارگاه شمالشرق اعلام کردند که در سمنان مشکل ایجاد شده، نیروهای ما وارد شدند و ۳۰۰ نفر را در آن شب نجات دادند.
آذریان اضافه کرد: منطقه گلستان تحت امر شمالشرق است به همین دلیل اولین تجهیزات مهندسی، بالگردها و بیمارستان صحرایی از مشهد به گلستان اعزام شد. چهار پل بزرگ در منطقه احداث شده و بالگردهای مشهد و هوانیروز در آنجا مستقر هستند. ما ۱۴ بیل مکانیکی فرستادیم و لایروبی نیز انجام دادیم. هفته گذشته بازدیدی از منطقه گلستان داشتیم که مردم رضایت کاملی نسبت به خدمات ارائه شده داشتند.
فرمانده قرارگاه عملیاتی منطقه شمالشرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ارتش برای ملت و فدایی ملت است. یگان‌های ما آمادگی دارند که در تمام شرایط از جمله سیل و زلزله به کمک مردم بشتابند، در لرستان و خوزستان نیز اقدامات موثری داشتند و بسیج، سپاه، مهندسان و حوزه‌ها نیز خوب درخشیدند. در کلات نیز نیازی نبود که ارتش وارد شود اما اعلام آمادگی کردیم. شرایط مدیریت شده و باید از مدیریت بحران و استاندار تشکر کنیم.
وی افزود: یک بیمارستان صحرایی از قرارگاه شمالشرق در گلستان مستقر شده که ۴۰ هرار نفر را ویزیت کرده است. گروه مهندسی ما نیز در آنجا مستقر هستند. هوانیروز لشگر ۳۰ گرگان نیز درگیر است. از تربت جام هم نیروهایی را فرستادیم. نفربرهای دوزیست از شمالشرق در آنجا مستقر شده‌اند. تا زمانی که مردم نیاز بدانند ما در آنجا مستقر هستیم. ۳ تا ۴ هزار نفر از نیروهای ما در منطقه مشغول به کار هستند که تعویض می‌شوند.
آذریان ضمن دعوت از برای شرکت در رژه روز ارتش، تصریح کرد: مردم بار دیگر در 40 سالگی پیام تاریخی در رژه ۲۹ فروردین که ساعت ۸:۳۰ پنجشنبه۲۹ فروردین در بلوار نماز، حدفاصل سیدی و بلوار ارتش برگزار می‌شود، شرکت کرده و حمایت خود را اعلام کنند.
فرمانده قرارگاه عملیاتی منطقه شمالشرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه‌های ارتش، گفت: برنامه‌های ارتش دیدار با خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران، ائمه جمعه و گلباران مزار شهدا است. سخنرانانی نیز به مدارس و دانشگاه‌ها اعزام خواهد شد و سخنرانان قبل خطبه‌های نماز جمعه نیز از فرماندهان شمالشرق هستند.
وی خاطرنشان کرد: یک حرکت دیگر این است که به مناسبت ۲۹ فروردین کمک‌های اقلامی و بسته‌هایی را برای پشتیبانی به گلستان اعزام خواهیم کرد. رژه 29 فروردین امسال در مناطق سیل‌زده، اهدای هدایا به سیل‌زدگان در ساعت رژه است که در اقصا نقاط ایران نیز انجام خواهد شد.
آذریان در خصوص تغییر محل رژه، عنوان کرد: امسال با باز شدن بلوار نماز و برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای مردم، کسبه و زائران، با تصویب شورای تامین صلاح دانستیم که محل رژه تغییر پیدا کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.