رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با اشاره به افزایش بسیار زیاد قیمت خرما در بازار عمده فروشی وخرده فروشی در آستانه شب های چراغ برات و همچنین نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان گفت: انتظار می‌رود دولت و وزارت جهاد کشاورزی با توجه به در اختیار گرفتن وظایف بازرگانی بخش کشاورزی جلوی سودجویان بازار خرما را بگیرند.

افزایش شدید قیمت خرمادر بازار/قیمتها براساس عرضه و تقاضامشخص می شود

ارزانی ممقانی در گفت وگو با قدس آنلاین اظهار داشت:‌ انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های تنظیم بازاری را که برای محصولات اساسی مانند مرغ، گوشت و غیره در نظر گرفته است برای بازار خرما نیز در نظر بگیرد تا در ماه رمضان شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت این محصول نباشیم.

وی با اشاره اینکه در بازار کمبودی برای خرما نداریم، افزود: با افزایش نرخ ارز صادرات این محصول استراتژیک توجیه پذیر شده و افزایش نرخ به وجود آمده است که اگر این موضوع ادامه داشته باشد مطمئناً افزایش نرخ ادامه دار خواهد بود.

وی افزود:درحال حاضر قیمت ها براساس عرضه و تقاضامشخص می شود و با توجه به افزایش تقاضا قیمت ها هم هر روز در حال افزایش است.

ارزانی با اشاره احتکار و انبار کردن خرما از سوی برخی از افراد که در ماه های پیش خریداری کرده و در انبار خود نگهداری کرده اند، افزود:در حال حاضر مسائل  به گونه ای پیش می رود که فقط مصرف کننده متضرر می شود.

وی افزود: دولت باید برنامه ریزی کند و خرید تضمینی انجام دهد از طرفی برای ماه رمضان که اوج مصرف این محصول است برنامه ریزی مناسبی برای توزیع خرما داشته باشد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با بیان اینکه دولت باید با کارهای نظارتی به بازار خرما ورود کرده و جلوی احتکار و دلال بازی ها را بگیرد، اظهار داشت:با وجود افزایش تقاضا دلالان این بازار هم دست به کار شده و هر روز قیمت ها را به نرخ دلخواه افزایش می دهند.

ارزانی ادامه داد:اگر دولت نتواند جلوی این دلال بازی ها و توزیع نامناسب را بگیرد ماه رمضان قیمت خرما افزایش بسیار شدید تری نسبت به این روزها خواهد داشت.

وی بااشاره به اینکه در حال حاضر قیمت ها رو به افزایش است و نظارت ما نظارت قیمتی نمی تواند باشد، ادامه داد:سازمان تعزیرات و تنظیم بازار متولی نظارت قیمتی هستند که باید به این موضوع ورود کنند.

رئیس اتحادیه خشکبار خراسان رضوی با تأکید براینکه در شرایط کنونی اصولی در قیمت گذاری محصول وجود ندارد از این رو واسطه‌ها اقدام به گران فروشی محصول می‌نمایند، افزود: با توجه به آنکه تمامی امکانات بازار در اختیار دلالان است که برای کسب سود بیشتر به دنبال افزایش کاذب قیمت هستند؛ بنابراین با کمبود تصنعی خرما در بازار بر این نوسان قیمت دامن می زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.