در حالی سیل در برخی نقاط استان خراسان رضوی مسیر 28 روستا را مسدود کرد که با تلاش امدادگران به 160 خانوار امدادرسانی شد.

سیل در استان حادثه جانی نداشت

عقیل رحمانی/

در حالی سیل در برخی نقاط استان خراسان رضوی مسیر 28 روستا را مسدود کرد که با تلاش امدادگران به 160 خانوار امدادرسانی شد.

*بردسکن، کانون بیشترین بارش‌ها

حجت علی شایانفر روز گذشته در تشریح مشکلات ایجاد شده در سطح استان به دلیل جاری شدن سیل روزهای اخیر به قدس گفت: بارش های سنگین در 24 ساعت گذشته منتهی به روزهای شنبه و یکشنبه، کل سطح استان را فراگرفت و بیشترین بارندگی هم تا زمان اعلام این خبر (صبح روز گذشته) در منطقه جلال آباد بردسکن به میزان 103 میلیمتر بوده است.

وی به میزان بارش‌ها در دیگر مناطق استان هم اشاره کرد و گفت:در دیگر نقاط استان مانند شهر بردسکن96.3 میلیمتر، صالح‌آباد 48 میلیمتر، قوچان 41 میلیمتر، طرقبه شاندیز 33 میلیمتر، مشهد 29 میلیمتر بارش باران داشته‌ایم و تقریباً می توان گفت که در بیشتر نقاط استان بارش‌ها بین 20 تا 34 میلیمتر بوده است.

*به 601 نفر امدادرسانی شد

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی در زمینه امدادرسانی به خانواده‌های درگیر سیل هم گفت: پس از وقوع بارش‌ها که در برخی مناطق با جاری شدن سیل همراه بود، 160 خانوار که تعداد آن‌ها حدود 686 نفر می‌شد دچار حادثه شدند. از این میان به 601 نفر آن‌ها توسط تیم های حاضر در محل، امدادرسانی شد.

در این زمینه تعدادی از هم استانی‌های عزیز نیاز به اسکان در مکان امن داشتند که این اقدام برای 81 نفر آن‌ها صورت گرفت.

حجت علی شایانفر افزود: در شهر مشهد 16 مورد و در شهر بردسکن 125 مورد آب افتادگی داخل منازل گزارش شد که در این زمینه اقدامات لازم هم به سرعت صورت گرفت.

*سیل در سطح استان فوتی نداشت

وی در مورد صدمات جانی این سیل هم عنوان کرد: خوشبختانه با وجود شدت سیلاب در برخی مناطق استان مورد فوتی تا این لحظه به ما اعلام نشده و فقط یک نفر مصدوم داشته‌ایم.

همزمان با آغاز بارش‌ها در برخی مناطق مانند محور ابرده و شاندیز محدودیت ترافیکی ایجاد شد که همین موضوع سبب کاهش حوادث شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: براثر سیلاب جاری شده، برق دو روستا به نام‌های چشمه حاج سلیمان در حوالی بردسکن و یک روستا هم در صمدآباد سرخس قطع و سایر روستاهای سطح استان با قطعی برق رو به‌رو نشده است.

در این میان برق روستایی که در حوالی صمدآباد سرخس قرار داشت با توجه به اینکه در محل اعلام شده حجم آب زیاد بود و به دلیل پیشگیری از حوادث احتمالی، برق روستا توسط عوامل امدادی قطع و به محض رفع خطر مجدد وصل خواهد شد.

*سیل مسیر تردد 28 را روستا مسدود کرد

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی در مورد تعداد محورهای مسدود شده هم گفت: از سوی دیگر دومحور اصلی در حوالی شهرستان بجستان به طبس مسدود شده اند که اقدامات تیم‌های اعزام شده به منطقه در حال انجام است تا این محورها بازگشایی و تردد در آن منطقه هم به حالت عادی برگردد. البته با توجه به جریان شدید آب در این مناطق، عملیات با کندی مواجه است که به محض فراهم شدن شرایط، کار با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت.

وی تصریح کرد: به جز دو محور اصلی که اعلام شد در سطح استان هیچ محور اصلی دیگری دچار مشکل نشده است.

اما در میان مسیرهای روستایی 28 محور مسدود شده که در برخی محورها تلاش برای بازگشایی مسیرها ادامه دارد و در برخی مناطق هم به محض پایین آمدن سطح آب اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی بیان داشت: تاکنون (صبح روز گذشته) حدود 300 مورد گزارش آب‌گرفتگی در منازل مسکونی سطح استان اعلام شده است.

تیم‌های عملیاتی و امدادی از زمان آغاز بارش ها در استان استراحت را کنار گذاشته‌اند و با تمام توان درحال خدمت رسانی به هم استانی‌های عزیز هستند و تا زمان عادی شدن وضعیت این اقدامات ادامه خواهد داشت.

در این زمینه از نیروهای نظامی و انتظامی، دولتی و نهادهای مردمی باید تشکر ویژه‌ای داشت، چرا که آن‌ها از هیچ اقدامی برای جلوگیری از خسارات سیل فروگذار نبوده‌اند.

شایانفر همچنین از هم استانی‌های عزیز درخواست کرد که اگر قصد تردد در مسیرهای یاد شده را دارند در صورت ضرورت نداشتن، از این اقدام منصرف شوند و اگر باید به آن منطقه می‌روند مسیرهای جایگزین را انتخاب کنند و قبل از حرکت از بازبودن مسیر اطمینان حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.