کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه ای در راستای مبارزه با فساد و اقدامات شائبه انگیز از ممنوعیت ورود خبرنگاران دوسایت ورزشی به ورزشگاهها و اماکن ورزشی کشور و محرومیت سروش سعیدی بازیکن تیم دسته اولی قشقایی خبر داد!

سینا حسینی/

 کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه ای در راستای مبارزه با فساد و اقدامات شائبه انگیز از ممنوعیت ورود خبرنگاران دوسایت ورزشی به ورزشگاهها و اماکن ورزشی کشور و محرومیت سروش سعیدی بازیکن تیم دسته اولی قشقایی خبر داد!

در این که کمیته اخلاق به عنوان یکی از ارکان قضایی فدراسیون فوتبال در جهت پاکسازی حوزه فوتبال از موضوعاتی نظیر فساد و رفتارهای شائبه انگیز در حالت فعالیت اســت تردیدی نیست اما به نظر می آید مصلحت اندیشــی خاصی در نوع برخورد با بزهکاری‌های موجود در حوزه فوتبال نزد این کمیته وجود دارد چون آنها در حوزه لیگ برتر بــه هیچ یک از اتفاقات عجیب و غریب هفته های اخیر توجهی ندارند.

 شاید مدیران این کمیته مدعی شوند که تحقیقات آنها به صورت مخفیانه و محرمانه انجام می شود اما بالاخره باید تاثیر رسیدگی آنها به اتفاقات و ناهنجاری ها در حوزه لیگ برتر دیده شود، اتفاقی که تاکنون تاثیر آن به عینه دیده نشده است.

در این سالها بیشتر از تاثیرات تنبیهات و برخوردها آنچه عیان بوده است اینکه کمیته انضباطی بیشتر به دنبال کسب درآمد برای مدیریت فوتبال اســت تا برخورد ریشه ای با بد اخلاقیها و ناهنجاری‌ها در مسابقات فوتبال باشــگاهی.

بازخوانی اتفاقات هفته های اخیر می تواند نبود نقش نظارت و برخورد با خاطیان را به خوبی به تصویر بکشد!

 نارنجک گوجه ای

در جریان بازی سپاهان - استقلال در هفته بیست و پنجم رقابت های لیــگ برتر، هواداران حاضر در ورزشــگاه با به کار بردن الفاظ ناشایســت بارها و بارها فضایی را به وجود آوردند که کارگــردان تلویزیونی صدای محیط را به پائین ترین حد ممکن رســاند تا بیننــدگان تلویزیونی متوجه فحاشیهای گسترده هواداران دو تیم نشوند.

ورود جیمی جامپها به داخل زمین، پرتاب نارنجک های دستی و پرتاب گوجه فرنگی به داخل زمین نشان داد هواداران به خوبی می دانند که هیچ نظارتی در جریان برگزاری بازی ها وجود ندارد و نهایتا موضوع با جریمه نقدی باشگاه ها از سوی کمیته انضباطی تمام خواهد شد.

 توهین به دایی

البته فحاشی هواداران فوتبال به مربیان، بازیکنان و مسئولان برگزاری مســابقات اتفاق جدیدی نیســت اما برخی اوقات ماجرا به قدری منزجر کننده می شود که نمی توان از کنار آن بسادگی گذشت اما کمیته انضباطی و کمیته اخلاق در اوج ناباوری از کنار این مساله عبور میکند، نمونه بارز این اتفاق را می توان در جریان بازی پرسپولیس - سایپا مشاهده کرد.

 انتشار فیلم فحاشی هواداران پرسپولیس به علی دایی سرمربی تیم فوتبال سایپا در شــبکه های اجتماعی بازخورد بسیار نامناسبی را به دنبال داشت به گونه ای که طیف قابل توجهی از اهالی فوتبال و هواداران پرسپولیس این موضوع را محکوم کردند اما انگار کمیته انضباطی و کمیته اخلاق هیچ یک از این اتفاقات را نمی بینند.

به کار بردن الفاظ رکیک برای خانواده سرمربی تیم فوتبال سایپا باعث شد محمد دایی برادر علی دایی با انجام مصاحبه ای تند و غیر متعارف نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد در صورتی که اگر ارکان قضایی فوتبال زودتر ورود پیدا کرده بودند هیچ یک از این اتفاقات رخ نمی داد.

 دوباره شجاع

موضوع بد رفتاری بازیکنان بــا داوران هم اتفاق جدیدی نیســت. در تمام بازی های فعلی لیگ برتر این اتفاق رخ میدهد، اما در برخی بازی ها کار به جاهای باریک کشیده میشــود، تا تنش از داخل زمین به روی ســکوها رود و تماشاگران شروع به فحاشی به داور و تیم داوری کنند.

 نمونه بارز این اتفاق را می توان در بازی پرسپولیس - سایپا مشاهده کرد، شجاع خلیل زاده که این روزها به پای ثابت اعتراض به هر داور تبدیل شده است، در جریان دیدار تیمش با سایپا به سمت کمک داور بازی حمله کرد و با الفاظی نامعتارف او را خطاب قرار داد اما فارغ از برخورد انضباطی با این بازیکن و دیگر نفراتی که اقدام به قانون شکنی می کنند.

 حمله به داور

البته بازیکن نفت مسجد سلیمان نیز اعتراض خود را به داور مسابقه به باالترین حد ممکن رساند تا جایی که اگر بازیکنان هم تیمی او را کنترل نمی کردند او قطعا کرمانشاهی را مورد ضرب و شتم قرار میداد اما ورود بازیکنان هم تیمی باعث شد او بدون درگیری فیزیکی از زمین خارج شود.

حساب سرانگشتی

حالا قضاوت با شماست. همین چند حکم اخیر را مرور کنید. مبالغ اخذ شده را حساب کنید و ببینید جز درآمدزایی از این احکام کدام عامل بازدارنده بیرون خواهد آمد. این اما داستان سالهای سال در کمیته انضباطی است. از پول های حاصله چه ابزاری برای برخورد با ناهنجاری ها تهیه شده است؟

 اصلا این پول ها کجا و صرف چه مواردی می شود؟ دیدار تیمهای ماشــین ســازی تبریز و تراکتورسازی تبریز در هفته ۲۱ لیگ برتر برگزار و از سوی تماشاگران تیم تراکتورسازی تبریز تخلفاتی مبنی بر شعار به داور رخ داد.

 تیم تراکتورسازی تبریز به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شددیدار تیم های سایپا تهران و فولاد خوزستان در هفته  ۲۱ برگزار شد و از سوی افشین قطبی، سرمربی تیم فولاد خوزستان تخلفاتی مبنی بر بدرفتاری در قبال شخصی غیر از مقام رسمی مسابقه انجام داد.

 وی به پرداخت ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی و توبیخ کتبی محکوم شد. محمد دایی، مربی تیم سایپا نیز به دلیل بدرفتاری در قبال شــخصی غیر از مقام رسمی مسابقه، به توبیخ کتبی و پرداخت ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

تیم سایپا تهران نیز به دلیل سوء رفتار تیمی باید ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند. مسابقه تیم های ماشین سازی تبریز و پیکان تهران در هفته نوزدهم لیگ برتر برگزار و از ســوی تماشاگران تیم ماشین سازی تبریز تخلفاتی مبنی بر شعارهای موهن به داور مطرح شد. این تیم به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.