۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 652438

فعالیت سامانه بارشی پرباران طی هفته جاری تاکنون در نقاط مختلف خراسان رضوی پیامدهایی از جمله سیلاب، انسداد جاده، آبگرفتگی خانه های روستایی و تخلیه چند روستا را در پی داشت که بخاطر تمهیدات از پیش اندیشیده شده و فعالیت چشمگیر مسئولان تلفات جانی نداشت.

نگاهی به آخرین وضعیت مناطق سیلزده در سرخس

به گزارش قدس آنلاین ؛ بارندگی شدید در این مدت موجب جریان سیل در شهرستانهای کلات، درگز و سرخس واقع در شمال، بجستان در جنوب و خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب خراسان رضوی و خساراتی در این مناطق شده است.

در این میان شهرستان مرزی سرخس در گوشه شمال شرقی خراسان رضوی بخاطر شدت بارندگی که در مقطعی به 38 میلیمتر به عنوان بیشترین حجم بارش در میان شهرستانهای خراسان رضوی رسید دومین نقطه در این استان پس از کلات بود که جریان سیلاب در روستاهای کلاته حاجی مدد، صمدآباد و چاله زرد آن خسارتهایی بر جای گذاشت.
دهیار روستای صمدآباد سرخس روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا از نخستین ساعات بامداد یکشنبه 25 فروردین در محاصره سیل قرار گرفت. شب پیش از شروع سیلاب ماموران انتظامی و نیروهای بسیج با حضور در صمدآباد در کنار مردم بودند و از صبح روز 25فروردین نیز نیروهای جمعیت هلال احمر کار امدادرسانی را در این روستا آغاز کردند.
روستای صمدآباد با جمعیت 200 خانوار در مسیر تجن - سرخس و فاصله 30 کیلومتری از مرکز شهرستان سرخس و بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.
ناصر کوهکن افزود: 40 خانوار از ساکنان روستا در سالن ورزشی روستای سنگر در پنج کیلومتری صمدآباد اسکان داده شدند اما حدود 100 خانواده سیلزده با برپایی 40 تخته چادر امدادی و اقامت موقت در منازل همسایگان و اقوام خود در روستا باقی ماندند.
وی ادامه داد: در اثر بارشهای شدید اخیر حدود 120 واحد مسکونی در روستای صمدآباد دچار آسیب شده و حدود 150 راس دام کوچک نیزتلف شده اند.
دهیار روستای صمدآباد شهرستان سرخس گفت: همچنین تاسیسات مختلف خدماتی در این روستا از جمله مخازن سوخت و تاسیسات آبرسانی آسیب دیده اند.
وی به توزیع آب معدنی، انواع کنسرو، غذای خشک و گرم از سوی امدادگران جمعیت هلال احمر در میان سیلزدگان اشاره و بیان کرد: برخی ساکنان روستا پوشاک و وسائل زندگی خود را در جریان سیل ازدست داده اند لذا با توجه به برودت هوا هم اینک نیازمند پتو و پوشاک مناسب هستند.
کوهکن همچنین امدادرسانی و سطح خدمات مسئولان محلی سرخس و دستگاههای ذیربط را تاکنون موثر و قابل تقدیر توصیف و بیان کرد: سه دستگاه بیل مکانیکی برای اقدامات احتیاطی در نزدیکی روستا مستقر شده اند و آب همه روستا و برق بخشی از روستا آن که پیشتر قطع شده بود هم اینک وصل است.
دهیار روستای چاله زرد شهرستان سرخس هم به خبرنگار ایرنا گفت: 80 خانه در این روستا به دلیل سیلاب کاملا آسیب دیده و 40 واحد مسکونی نیز دچار آبگرفتگی و آسیب جزئی شده است.
روستای 340 خانواری چاله زرد در دهستان خانگیران بخش مرکزی شهرستان سرخس قرار دارد
سمیه نصیری افزود: جریان سیلاب اخیر همچنین علاوه بر تلف کردن حدود 100 راس دام و تخریت تاسیسات دامداری و کشاورزی مردم از جمله یک واحد جوجه کشی، دو دستگاه خودرو شامل یک پراید سواری و یک وانت پیکان را با خود برد.
وی گفت: هم اینک جریان برق روستا وصل می باشد و تاکنون اقلام مختلف امدادی شامل غذای گرم و پتو توسط نیروهای جمعیت هلال احمر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بین سیلزدگان توزیع شده است. برخی خانوارهای آسیب دیده از سیل نیز در مدرسه روستای چاله زرد اسکان یافته اند و برخی دیگر در منازل همسایگان اقامت کرده اند.
بخشدار مرکزی سرخس نیز در گفت گو با خبرنگار ایرنا تلفات دامی و و خسارات ناشی از سیل اخیر را با توجه به اقدامات پیشگیرانه 'پایین' توصیف و بیان کرد: ظرف روزهای اخیر اقدامات پیشگیرانه مناسبی برای جلوگیری خسارات سیلاب در این منطقه انجام شده است.
اسحاق تیموری افزود: طی دو روز اخیر با استفاده از ماشین آلات فنی ضمن تغییر مسیر سیلاب، از ورود روان آب به شهر سرخس و ایجاد سیلاب در محدوده چاههای گاز منطقه نیز جلوگیری شد.
وی همچنین گفت: تاکنون بسته های غذایی 72 ساعته جمعیت هلال احمر بین سیلزدگان توزیع شده اند و آبرسانی به برخی روستاها نیز با تانکر در جریان است.
فرماندار سرخس نیز گفت: بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 68 واحد مسکونی در روستای چاله زرد و 15 واحد نیز در روستای کلاته حاجی مدد آسیب دیده اند که برخی نیازمند تعمیر هستند و برخی دیگر باید تخریب شوند.
حسین قریب افزود: 150 واحد مسکونی در روستای صمدآباد دچار سیلزدگی شد. تاکنون بررسی کارشناسی 70 واحد مسکونی به اتمام رسیده و نتایج آن به زودی اعلام می شود.
وی همچنین به بررسیهای سازمان دامپزشکی در سرخس اشاره و بیان کرد: میزان دقیق تلفات دام در روستاهای آسیب دیده از سیل طی امروز و یا فردا اعلام خواهد شد.
مرکز شهرستان 90 هزار نفری سرخس در فاصله 185 کیلومتری شرق مشهد واقع است. سرخس مرکب از دو بخش مرکزی و مرزداران 85 روستا دارد. 51 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند. سرخس از سمت شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان مرز مشترک دارد.
بر اساس پیش بینیهای اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش شدید باران که از شنبه شب در این استان آغاز شده تا عصر امروز 27 فروردین ادامه دارد.
بارندگی شدید در این مدت موجب جریان سیل در شهرستانهای کلات، درگز و سرخس واقع در شمال، بجستان در جنوب و خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب خراسان رضوی و خساراتی در این مناطق شده است.
شدیدترین این خسارتها مربوط به شهر کلات بخاطر آبگرفتگی دهها منزل مسکونی است که منجر به صدور تخلیه یکی از محلات آن شد.
سه جاده فرعی و 28 راه روستایی در این استان بر اثر سیلاب مسدود شده است که 9 راه روستایی از این تعداد در کلات و بقیه در شهرستانهای بجستان، تربت جام، صالح آباد، خلیل آباد، جوین، درگز، باخرز، سرخس، تایباد، فریمان و بردسکن واقع است.
همچنین 12 نقطه در سطح شهر سبزوار واقع در غرب خراسان رضوی دچار فرونشست و چهار روستای در معرض خطر سیل در شهرستانهای خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب و تربت حیدریه و بجستان در جنوب این استان از جمعیت تخلیه شده اند.
از روز گذشته تاکنون 233 مورد آبگرفتگی معابر و منازل در شهرستانهای کلات، بردسکن، خلیل آباد، بجستان، مشهد و سرخس رخ داده، برق هشت روستا در شهرستانهای بردسکن، سرخس و کدکن تربت حیدریه و آب 20 روستا در شهرستانهای کلات، سرخس، نیشابور و قوچان نیز قطع شده است.
در پی تداوم بارش شدید هفت سد نیز در خراسان رضوی سرریز شده و چهار سد دیگر در آستانه سرریز قرار گرفته اند. هشت رودخانه نیز در نقاط مختلف استان بخاطر حجم بارشهای شدید سیلابی شده اند. با این وجود بخاطر تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه دستگاههای مسئول و نظارت مستقیم استاندار خراسان رضوی و دیگر مدیران استانی تاکنون سیل در این خطه خسارت جانی نداشته است.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.