جود جوانان در هر جامعه بیانگر پویایی، نشاط و سلامت در ارکان مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است به شرط آنکه جوانان آن جامعه نیز از بالندگی و پویایی لازم برخوردار باشند.

کم‌کاری 23 نهاد، وزارتخانه و ارگان درگیر در امور جوانان

اعظم طیرانی/

وجود جوانان در هر جامعه بیانگر پویایی، نشاط و سلامت در ارکان مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است به شرط آنکه جوانان آن جامعه نیز از بالندگی و پویایی لازم برخوردار باشند. در کشور ما نیز بارها بر ضرورت بهره‌مندی از جوانان در عرصه‌های مختلف جامعه تأکید شده است، اما پرسش آن است که آیا نهادهای متولی امور جوانان تاکنون توانسته‌اند زمینه مناسبی را برای این مهم فراهم آورند.

به بهانه روز جوان؛ به سراغ معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان رفتیم تا او به این پرسش و پرسش‌های دیگرمان در خصوص مسائل مبتلابه جوانان پاسخ دهد.

• 23 نهاد پای کار هستند

مهندس محمدمهدی تندگویان؛ در پاسخ به این پرسش که متولی امور جوانان در کشور کدام نهاد است، می‌گوید: به لحاظ ساختاری موضوع جوانان یک قشر جمعیتی را شامل می‌شود و به لحاظ ستادی و پیگیری مطالبات حوزه جوانان؛ مسئولیت با معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان است؛ اما در این حوزه 23 نهاد، وزارتخانه و ارگان پای کار هستند و در واقع وظیفه معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان پیگیری مطالبات، دریافت گزارش از این نهادها، ابلاغ دستورعمل در حوزه جوانان برای فعالیت‌ها، برنامه‌ها و موضوع‌های مرتبط با جوانان است، اما نمی‌تواند در حوزه عملیاتی سایر وزارتخانه‌ها و اعتباراتی که برای حوزه جوانان دریافت می‌کنند نظارت داشته باشد و یا ورود پیدا کند.

مهندس تندگویان ادامه می‌دهد: با توجه به درخواست دولت که لایحه تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش را به مجلس شورای اسلامی داده و درخواست منطقی و درستی است انتظار می‌رود این مهم انجام و معاونت جوانان به معاونت ریاست جمهوری تبدیل شود تا بتواند با قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود اقدامات تأثیرگذاری در این حوزه داشته باشد.

وی می‌افزاید: به طور حتم احیای سازمان ملی جوانان می‌تواند بخشی از مدل وزارتخانه‌ها را ارتقا دهد، اما به گونه‌ای نیست که اگر این معاونت به سازمان تبدیل شود همه مشکلات مرتبط با حوزه جوانان برطرف شود، چرا که 23 نهاد درگیر امور جوانان بودجه دریافت می‌کنند و اگر تاکنون همه این نهادها و سازمان‌ها به طور هماهنگ و درستی وظایفشان را انجام می‌دادند بسیاری از مشکلات فعلی حل شده بود. به عنوان نمونه موضوع انتصاب جوانان و قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز به منظور رفع مشکل اشتغال جوانان مطرح شد؛ بنابراین اگر این مهم تا امروز اجرایی شده بود اکنون وضعیت بیکاری جوانان این گونه نبود.

مهندس تندگویان ادامه می‌دهد: ممکن است درصورت تفکیک هم برخی از مشکلات باقی بماند، اما بی تردید ارتقای سطح پیدا خواهد کرد و امکان پیگیری مطالبات جوانان از سایر وزارتخانه‌ها و در صورت نیاز برخورد با نهاد، سازمان و یا وزارتخانه‌ای که در حوزه جوانان کوتاهی کرده را خواهد داشت، اما اکنون به دلیل جایگاهی که معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان دارد امکان ورود، نظارت و دخالت در عملکرد سایر وزارتخانه‌ها نیست؛ بنابراین اگر بخواهیم به طور کلی تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش را بررسی کنیم به طور حتم از هر نظر به نفع حوزه جوانان است.

• وزارت کار باید پاسخگو باشد !

به گفته مهندس تندگویان، تاکنون معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان با توجه به اعتبارات خود، سیاست‌گذاری‌های قابل قبول در این حوزه، خروجی‌های ارزنده‌ای نظیر ایجاد تشکل‌های مردم نهاد حوزه جوانان، خانه‌های جوان، دفترهای مرکز مشاوره ازدواج و برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت جوانان داشته است، به طوری که هم اکنون 2500 سازمان مردم نهاد و 90 خانه جوان در اقصی نقاط کشور داریم، ضمن آنکه 400 مرکز مشاوره ازدواج برای ارائه خدمات مشاوره به جوانان ایجاد کرده‌ایم. همچنین در حوزه اوقات فراغت نیز برای همه استان‌های کشور سامانه اوقات فراغت ایجاد کرده و با ارائه برنامه‌های مناسب رضایت جوانان را جلب کرده‌ایم به طوری که هم اکنون در هفته جوان بیش از 9000 برنامه با رویکردهای آموزشی، جشنواره‌ای، همایش و اردو در سطح کشور برگزار خواهد شد که البته با توجه به حادثه سیل اخیر در کشور این برنامه‌ها با رویکرد جمع‌آوری کمک به سیل زدگان و ارسال کمک‌ها به مناطق سیل‌زده برگزار خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان با توجه به حدود اختیارات، امکانات و اعتباراتی که دارد برای همه استان‌ها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده است. چرا که ممکن است دولت برای حوزه جوانان در کل کشور50 هزار میلیارد اعتبار گذاشته باشد اما آنچه به معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان اختصاص داده 50 میلیارد تومان بوده و به طور میانگین برای هر استان با توجه به جمعیتی که دارد برای همه برنامه‌های حوزه جوانان آن استان یک میلیارد تومان اعتبار گذاشته است و به نظر می‌رسد با رقم کم دستاوردهای بزرگی در دو سال گذشته داشته‌ایم.

این مسئول می‌گوید: برخی از مشکلات از جمله مشکل اشتغال جوانان جزو سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی این معاونت نیست و دولت به این معاونت ابلاغ نکرده است و در این زمینه وزارت کار باید پاسخگو باشد.

مهندس تندگویان در خصوص همکاری سایر نهادها و سازمان‌ها با این معاونت اظهار می‌دارد: سازمان بهزیستی، هلال‌احمر و کمیته امداد در همه جلسه‌ها حضور دارند، اما ما انتظار داریم وزارت کشور، وزارت کار و وزارت مسکن نیز در جلسه‌ها به طور مستمر شرکت داشته و پای کار باشند تا بتوانیم مشکل اشتغال و مسکن جوانان را تا حد امکان کاهش دهیم.

به اعتقاد مهندس تندگویان اشتغال، مسکن و فرهنگ به عنوان چالش‌های مرتبط با اختلاف بین نسل ها، سه دغدغه اساسی جوانان است که در حوزه اشتغال، وزارت کار و وزارت صمت باید ورود پیدا کنند تا این مشکل رفع شود. بر اساس قانون ما پنجره واحد خدمت در کشور را تصویب کرده‌ایم که ضرورت دارد اجرایی شود تا جوانانی که می‌خواهند در هر عرصه‌ای مشغول کار شوند به یک پایگاه مشخص مراجعه و مجوزهای لازم را اخذ کنند یعنی فقط با یک نهاد سرو کار داشته باشند در حالی که اینچنین نیست و جوانی که می‌خواهد شغلی را ایجاد کند برای دریافت مجوز و استعلام‌های لازم، باید به 10 نهاد مراجعه کند که علاوه بر زمان‌بر بودن ممکن است بسیاری از آن‌ها پاسخگو نباشند.

وی ادامه می‌دهد: در زمینه اشتغال جوانان ضرورت دارد با ایجاد مراکز مشاوره شغلی و پایش اشتغال در استان‌های مختلف کشور مشخص شود هر استان نیازمند ایجاد چه شغل‌هایی است و حتی جوانان آن منطقه با انتخاب کدام رشته‌های تحصیلی در زمینه اشتغال موفق‌تر خواهند بود.

• چالش‌های فرهنگی حوزه جوانان

وی در خصوص مشکل مسکن جوانان نیز می‌گوید: سال‌هاست موضوع مسکن ارزان برای جوانان مطرح شده، اما هنوز دستاورد قابل قبولی در این حوزه نداشته، طوری که حتی مسکن مهر هم خروجی رضایت بخشی نداشته است.

چالش فرهنگی حوزه جوانان نیز از دیگر دغدغه‌های این حوزه است که مهندس تندگویان معتقد است بخشی از آن از سوی تشکل‌های مردم‌نهاد معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در حال ساماندهی است، اما بخشی دیگر متوجه آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور می‌شود که لازم است طی دوره‌های آموزشی از پیش دبستانی تا پایان تحصیلات تکمیلی آموزش مهارت‌های زندگی را به منظور توانایی اداره زندگی و انجام کار اجتماعی آموزش دهند تا جوانان ما در کنار علم آموزی مهارت‌های زندگی و اجتماعی لازم را کسب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.