یزد - به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی مراسم یادبود سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی به میزبانی هنرمندان یزدی در مسجد ارگ برگزار شد.

 مراسم یادبود شهید سیدمرتضی آوینی در یزد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از حوزه هنری استان یزد، هم‌زمان با هفته هنر انقلاب اسلامی مراسم یادبود و بزرگداشت سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی به میزبانی هنرمندان و با حضور کوچک‌زاده رئیس حوزه هنری استان، صالحی مدیر کل روابط عمومی استانداری یزد، کارکنان حوزه هنری استان و جمعی از فعالان فرهنگی هنری در مسجد ارگ یزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد از روحانیون یزد در این مراسم با اشاره به تعبیر آیت‌الله جوادی‌آملی درخصوص هنر که می‌فرمایند: «هنر تنزل دادن و عبور دادن معقولات از این عالم به عالم محسوسات و عینی کردن امور غیبی است» اظهار داشت: مفاهیم ملکوتی و متعالی در این عالم وجود دارد اما مادیّت دنیا گاهی جلو فهم آن مفاهیم را می‌گیرد. روح ما از خداست و باید از این جسم و ماده و خاک که اسیر آن هستیم عبور کنیم تا بتوانیم به عمق وجود خودمان و اهداف این عالم پی ببریم.

وی با بیان اینکه نگاه یک هنرمند و یک عارف به زیبایی‌های عالم با دیگران متفاوت است گفت: کسی که چنین فهمی پیدا می‌کند هنرمند است و هنر یعنی اینکه بتوانی از پوسته به مغز برسی و حقیقت را بفهمی و آنچه دیگران نمی‌بینند تو بفهمی و ببینی؛ عوالم غیبی که انسان‌های ظاهربین نمی‌توانند بفهمند تو بتوانی بفهمی و درک کنی و در واقع هنر حقیقی این است که بتواند پنهان‌های حقیقی را به معرفت انسان‌ها برساند.

 این کارشناس دینی با اشاره به اینکه هنر حقیقی باید انسان را تعالی دهد و به خدا برساند گفت: هنرمندی که به عرفان رسیده و توانسته امور غیبی را بفهمد می‌تواند آن را عینی کند و در معرض دید دیگران قرار دهد و او هنرمند حقیقی است.

وی با بیان اینکه معمولا هنرمندان دوست دارند آثارشان دیده شود از این منظر آن را حرکتی سازنده، مؤثر و ارزشمند دانست و افزود: خدا به عنوان اولین و آخرین هنرمند و همچنین بزرگ‌ترین هنرمند بر این موضوع تأکید کرده و دوست دارد اثر نعمت‌هایش را بر روی بندگانش ببیند و ما همواره باید شکرگزار نعمت‌های الهی باشیم.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه هنر، تنها نقاشی، عکاسی و امثال این‌ها نیست ادامه داد: هنر باید در زمینه‌های مختلف از جمله رفاقت؛ که هنر برقراری و حفظ ارتباط صمیمی، مؤثر و پایدار بین انسانها است وجود داشته باشد و انسان در زندگی باید هنرمندانه به مسائل پیرامون خود نگاه کند.

وی خاطرنشان ساخت: شهدا قشنگ زیستن، با مردم لطیف و ملایم بودن و در عین خشن بودن با دشمنان را در وجود خود جمع کرده بودند که این کار، هنر می‌خواهد و امام راحل(ره) فرمودند: «شهادت هنر مردان خداست».

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد تصریح کرد: هنرمند کسی است که روحیه شاعرانه، لطیف و نرم داشته باشد ولی در برابر دشمن کوتاه نیاید و محکم بایستد.

وی با اشاره به نگاه تیزبینانه و متعهدانه شهید آوینی نسبت به آثار هنری از جمله فیلم گفت: آن هنرمند انقلابی هر جا می‌دید به حریم اهل‌بیت (ع) و مقدسات توهین می‌شود، موضع‌گیری صریح و شفاف داشت.

این کارشناس امور دینی در پایان با بیان اینکه هنرمند ساکت و بی‌موضع، موجب رشد و فراگیری هنر کثیف و پلید در جامعه می‌شود اظهار داشت: هنرمند باید در جهت احیای حق و رسوایی باطل حرکت کند.

این مراسم به همت مؤسسه فرهنگی هنری بهشت دارالعباده و حوزه هنری استان یزد برگزار شد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.