تورم نفسگیر یک سال اخیر، دامن بازار خودرو را هم گرفت؛ بــه گونه‌ای که «صفر کیلومترها«  دیگر تناســبی با جیب بسیاری از شــهروندان ندارند و بازار دست دوم‌ها رونق گرفته است.

 رونق بازار خودرو دست دوم؛ از شایعه تا واقعیت

فرزانه غلامی/

 تورم نفسگیر یک سال اخیر، دامن بازار خودرو را هم گرفت؛ بــه گونه‌ای که «صفر کیلومترها«  دیگر تناســبی با جیب بسیاری از شــهروندان ندارند و بازار دست دوم‌ها رونق گرفته است.

 بر اســاس اظهارات سه نمایشــگاه‌دار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در حال حاضر معاملات خودروهای دســت دوم هم متأثر از شــرایط اقتصادی، چندان گرم نیســت و اغلب به پرســش در خصوص قیمت‌ها و مقایســه قیمتی از سوی مراجعــان، روزگار می‌گذرانــد، امــا تا قبل از ســال جدید، متقاضیان واقعی بیشتری برای خرید وجود داشتند.

 براینــد اظهارات این فعالان بازار نشــان می‌دهــد عالوه بر گرانــی ناشــی از افزایش قیمــت ارز، طولانی شــدن دوره انتظار بــرای تحویل خودرو و کاهش عرضه خودرو، ســبب شــده مصرف‌کنندگان واقعی، خرید خودروی دســت دوم را اقتصادی‌تــر بدانند که این اقبال، قیمــت همین خودروها را هم افزایش داده، چرا که قیمت این خودروها تابعی از قیمت خودروهای صفر کیلومتر است.

 خودرو دست دوم؛ گزینه‌ای جذاب برای پوشش ریسک

یکی از نمایشــگاه‌داران می‌گوید: برخی خریداران در شرایط اقتصادی فعلی ترجیح می‌دهند خودروی کارکرده بخرند تا ریسک افت قیمت کمتری را متحمل شوند.

 برخی هم برای حفظ ارزش پول و تبدیل چند میلیون پس‌انداز خود، بهترین گزینه را خودروی دست دوم می‌دانند.

 نمایشگاه‌داردیگریهم معتقد است تعداد زیادی از خریداران خودروی دســت دوم، به قصد فروش بلافاصله و ســود ولو اندک، ســراغ این خودروها را می‌گیرنــد و در واقع تقاضای مصرفی برای خود ندارند.

به گفته وی خریداران خودروهای دست دوم خارجی هم ترجیح می‌دهند به جای خودروهای صفر کیلومتری که قیمتشــان بشدت رشد کرده، خودرویی کارکرده که از نظر فنی امتحانش را پس داده بخرند.

 ســومین نمایشگاه‌دار هم می‌گوید: شــاید کم مشکل بودن خودروهــای کارکردهدر مقابل برخی تولیدات صفرکیلومتر هــم انگیزه زیادی بــرای خریداران ایجــاد می‌کند و اینکه در یک ســال اخیرو شــاید از این پس شــاهد افت کیفیت قطعات خودروهای تولیدی و مونتاژی باشیم، آنان را به خرید خودروی کارکرده سالم، ترغیب می‌کند.

 سایتها جوسازی میکنند

 رئیس اتحادیه فروشندگان خودروهم به خبرنگار ما میگوید: خودرو امروزدر زندگی شــهری، نقش کالای اساسی را بازی می‌کند، اما اینکه برخی می‌گویند در پی گرانی ها، مردم برای خرید خودروی دست دوم، صف کشیده‌اند، صحت ندارد.

 ســعید مؤتمنی هم با تأکید براینکه گرانی خودروهای صفر کیلومتر، بازار دســت دوم را هم با رشد قابل توجهی مواجه کرده، آمار جالب توجهــی از افزایش قیمت خودرو در نیمه دوم فروردین امسال ارائه می‌کند.

 وی می‌گوید: از روز 17 فروردین تاکنون شــاهد موج جدید افزایش قیمت خودرو بودیم، چرا که تا 25 فروردین، ورودی خودرو به بازار بســته بود و خودروســازان مانند هر سال تا این تاریخ، خودرویی فاکتور نکردند؛ بنابراین شــاهد تعیین ســلیقه‌ای قیمت‌ها بودیم و تا این لحظه برخی خودروهای داخلی تا 15 میلیون و مونتاژی‌ها تا 25 میلیون تومان گران شده‌اند که این افزایش قیمت کل بازار را متأثر می‌سازد.

 مؤتمنــی ادامه می‌دهد:در حال حاضر تنها آن هایی که نیاز مبرم به خودرو داشته باشند و یا قصد تبدیل به احسن کردن خودروی خود را دارند، متقاضی واقعی هســتند و ما هم به عنوان فروشنده حتی خجالت می‌کشیم قیمت خودروها را به مردم اعلام کنیم.

 100 میلیونی شــدن خودرو 206 و یا 50 میلونی شــدن پراید و متعاقب آن خودروهای دست دوم، با توان مالی مردم ً اصلا همخوان نیست.

 به گفته وی قیمت‌هایی که ســایت‌ها و برخی کانال‌ها برای خودرو اعلام می‌کنند، کاذب است، اما متأسفانه در ایجاد جو روانی نامطلوب، موفق عمل کرده‌اند!

مؤتمنی ابراز امیدواری می‌کند با توجه به وعده‌های مسئولان مبنی بر افزایش تولید و عرضه، بازار به ثبات نسبی برسد و قیمت‌ها کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.