۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 652587

کافی است کمی وقت گذاشته و تاریخ معاصر منطقه را مرور سادهای بکنیم. آیا میتوان جایی را پیدا کرد که غرب از به هم پیوستگی مردم منطقه خوشحال شده باشد یا در راستای آن گام برداشته باشد؟

 مسعود بصیری/

کافی است کمی وقت گذاشته و تاریخ معاصر منطقه را مرور سادهای بکنیم. آیا میتوان جایی را پیدا کرد که غرب از به هم پیوستگی مردم منطقه خوشحال شده باشد یا در راستای آن گام برداشته باشد؟

آنها حتی در اوج دوران معاشقه خود با پهلوی دوم نیز از شیطنت دست برنداشته و بحرین را از ایران جدا کرده و قوای نظامی ایران را برای جنگ با مردم عمان به این کشــور گسیل داشتند.

روابط ایران و عراق بیهیچ دلیل جدی، توسط تحریک دو ابرقدرت شرق و غرب تیره شد و حتی کمی که به عقبتر و به دوران عثمانی بازگردیم تأثیر جدی شیطنتهای غربی در فروپاشی این دولت کاملاً مشخص است.

آنها وقتی دولت عثمانی قدرت بزرگی بود با رسانه ها و وابستگان خود به بهانه ملی گرایی شعارهای ترکی داده و علیه کشورهای عرب زبان سخن میگفتند و با اختلاف افکنی که سرگذشت آن مفصل در تاریخ ذکر شده، ملتهای متحد را از هم جدا کرده و تبدیل به چندین کشور وابسته به غرب کردند.

 در عصر جدید هم در درست بر همان پاشنه میچرخد و عدهای با سروصدا و فریاد دین و قومیت و مذهب و قبیله‌گرایی تلاش میکنند ملتهای مسلمان منطقه را از هم جدا کنند.

 آنها داعش را ایجاد میکنند، از آن به عنوان دولت اســامی یاد میکنند و کسانی را که مقابل آنها می‌ایستند، تروریست مینامند ملت ایران را تحریک میکنند که چرا با اعراب در ارتباط هســتید و عربها را تحریک میکنند که چرا با غیر عرب ارتباط دارید.

 در بی بی ســی عربی، خلیج فارس را با یک عنوان جعلی یاد میکنند و در بی بی سی فارسی خلیج فارس را به گونه دیگری نام میبرند.

 به ملت ایران میگویند چرا پول خود را خرج سوریه و عراق میکنید و به ملت عراق میگویند چرا پول خود را خرج ایرانی‌ها می‌کنید. وقتی جوانان ما در عراق برای مبارزه با داعش شهید میشوند، فریاد سر میدهند که چرا باید آریایی برای عرب کشته شود و وقتی عراقی‌ها برای کمک به سیل زدگان ایرانی وارد کشورمان میشوند، فریاد میزنند که چرا یک نیروی شبه نظامی عربی وارد کشور شده است و فیلم منتشر می‌کنند که یک ایرانی نباید از یک عراقی کمک دریافت کند.

بگذارید راحتتر سخن بگویم؛ ماجرا به هیچ وجه ربطی به ایرانی و عراقی ندارد. مسئله اتحاد مسلمانان است. غرب دقیقاً همین را نمیخواهد و هربار بهانه تازه‌ای را به وسیله مزدوران خود و البته برخی ناآگاهان روی دست میگیرد. آنها تا آنجا پیش رفته‌اند که در عراق و در آستانه اربعین، خبر رفتار غیراخلاقی ایران علیه زنان عراقی را منتشر کرده و همزمان در ایران خبر رفتار غیر اخلاقی عراقیها را انتشار می‌دهند و نکته مهم آنکه منبع هر دو خبر از یک جا نشأت گرفته و شبکه‌های منتشر کننده آن در عراق و ایران هم از نظر وابستگی یکی هستند.

 البته بارها این افراد و این گونه شــبکه‌های خبری رسوا شده و ادعاهای کذبشان روی دایره ریخته است که آخرین نمونه آن کانال آمدنیوز و روح الله زم بود. اما تأســف آنجاست که رسانهها در کشور ما دچار یک بلبشوی نظارت هستند و هر کس میتواند از هر جای دنیا هر دروغی را به زبان فارسی منتشر کرده و به هیچ کس هم پاسخگو نباشد و این دقیقاً در همان زمانی اتفاق میافتد که شبکه‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام با بهانه‌هایی خنده‌دار مانند انتشار عکس یک پاسدار، اکانت‌های مشهور ایرانی را حذف میکنند.

 مســئله این است که برای غربی‌ها هر اتفاقی که دو ملت را به هم نزدیک کند مایه نگرانی است و به همین دلیل دست و پا میزنند که دوستی دو کشور را کاهش داده و جای پای خود را محکم کنند.

دراین راه اتفاقاً رسانه‌های سعودی بیشترین همت را گذاشــته و پولهای گاو شیرده ترامپ را که باید خرج اتحاد مسلمین شود، خرج تفرقه انداختن میکنند.

چطور است که کمک چند میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل، پرداخت پول به کمپین‌های انتخاباتی آمریکا توسط سعودیها، توهین ترامپ به مردم عربستان یا دخالت لابی صهیونیست در انتخابات آمریکا اشکال ندارد، اما اتحاد دو ملت ایران و عراق دارای اشکال است؟

 واقعیت این است که امروز حشدالشعبی بهانه است؛ همانطور که عرب و عجم نیز بهانه است. دشمن به دنبال راهی میگردد تا مردم را تحریک کند، وگرنه همین اعضای حشدالشــعبی همان‌هایی هستند که هر سال از میلیونها ایرانی در کشور خودشان در مراسم اربعین پذیرایی کرده و اجازه نمی‌دهند هیچ زائری گرسنه و خسته کشورشان را ترک کند.

یک روز ما به آنها کمک کردیم و یــک روز هم آنهــا به کمک مردم ما آمده‌اند؛ پس از این هم مردم هر دو ملت به کمک یکدیگر خواهند شتافت؛ همانگونه که ما از مردم فلسطین حمایت میکنیم و این راهی است که مسلمانان منطقه مدتی است آغاز کرده‌اند و به کوری چشم دشمن ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.