مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: با همکاری‌های مشترک، زمینه درمان گونه‌های جانوری آسیب دیده خراسان رضوی فراهم می‌شود.

زمینه درمان گونه‌های جانوری آسیب‌دیده خراسان‌رضوی فراهم می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی اظهار داشت: به منظور تحقق سیاست‌های محیط زیست استان مبنی بر مدیریت یکپارچه و توسعه ارتباط ارگانیک مراکز علمی و اجرایی و بهره مندی از پتانسیل‌های موجود در مراکز تحقیقاتی و توان علمی دانشگاه و از طرف دیگر به اشتراک‌گذاری پتانسیل‌های حفاظت محیط زیست و دامپزشکی تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه میان محیط زیست و دامپزشکی استان و دانشگاه فردوسی منعقد شد.

وی با تاکید بر اینکه با تبادل این تفاهم نامه، همکاری‌های مشترک به صورت رسمی توسعه خواهد یافت، مفاد مندرج در تفاهم نامه را به عنوان نقشه راه برای توسعه پایدار استان دانست و بر ضرورت تقویت نگاه مسئله محوری برای ارائه راهکارهای اجرایی درمدیریت بحران‌های طبیعی تأکید کرد.  

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی توسعه تعاملات در زمینه پیشگیری از بیماری‌های حیات وحش استان و کنترل بیماری‌های واگیر بین جانوران وحشی و اهلی، هماهنگی و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود به منظور تحقق اهداف و ماموریت‌های مشترک و همکاری و تشریک مساعی در انجام وظایف قانونی مرتبط و در زمینه‌های علمی - پژوهشی را از اهداف شکل‌گیری این تفاهم نامه برشمرد.

همتی افزود: در همین راستا کمیته‌ای اجرائی از هر سه ارگان با ترکیب ۹ نفره به منظور پیگیری مفاد این تفاهم نامه تشکیل و دبیرخانه آن نیز اداره کل دامپزشکی خواهد بود.

وی در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های گسترده خراسان رضوی و وجود دغدغه‌های مشترک بین محیط زیست، دامپزشکی و دانشگاه اظهار داشت: با توجه به اهداف تفاهم‌نامه، هم‌افزایی در زمینه‌های پژوهشی - مطالعاتی و خدمات مشاوره‌ای، تبادل داده‌ها و اسناد و مدارک مرتبط برابر ضوابط و مقررات و مواردی همچون ذخیره‌سازی سلول‌های زادآور و قابل تکثیر گونه‌های شاخص و در حال انقراض استان و درمان گونه‌های آسیب دیده مورد نظر و توافق سه طرف قرار گرفته است.

همتی استفاده از توان آزمایشگاهی طرفین در تشخیص گونه‌های جانوری، توسعه آموزش‌های تخصصی، پایش‌های مشترک از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر، مراکز نگهداری حیات وحش شامل باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات وحشی در اسارت، پناهگاه‌ها و... را در فهرست همکاری‌های مورد انتظار در این تفاهم نامه عنوان کرد.

وی افزود: از این پس، در صورت بروز هرگونه تلفات در زیستگاه‌های حیات وحش، اکیپی مشترک از کارشناسان شبکه دامپزشکی و محیط زیست و دانشکده دامپزشکی به منظور بازدید و بررسی موضوع به سرعت شکل می‌گیرد و در صورت نیاز در کمیته‌های فنی مرتبط با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، بیماری‌های عفونی و... مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.