عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: کمیت مسیرها مهم نیست، باید مسیر امن و باکیفیت برای دوچرخه داشته باشیم.

قطارشهری ۵۰۰ درصد تخفیف دارد/ نیاز به مسیر امن دوچرخه داریم
به گزارش قدس آنلاین، مسعود ریاضی در نشستی با موضوع مسائل حمل‌ونقل شهری و عملکرد شورای پنجم که در دفتر حزب کارگزاران سازندگی ایران- خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در دوره‌ای بسیاری از درآمدهای شهرداری در حوزه ساخت‌وساز کاهش یافت اما اخیراً تحرکاتی به دلیل اقدامات شهردار صورت گرفته که توانسته‌اند مطالباتی را نقد کنند. انجام کارهای عمرانی بزرگ رو به محاق‌شدن می‌رفت، این اتفاق به دوره ما هم کشیده شد.
وی ادامه داد: کارهایی هست که می‌توان روی آن‌ها مانور داد و شهرداری و شورای شهر اسلامی مشهد می‌توانند با تاکید بر آن‌ها ادعا کنند که به شهر و ماهیت آن کمک کرده‌اند. این کمک‌ها می‌تواند از جنس کارهای مهندسی‌شده پرثمر و کم‌هزینه باشد. با بعضی سرمایه‌گذاری‌ها و اصلاحات می‌شود آوردهای زیادی نصیب شهر کرد.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران طوس در خصوص پیاده‌مداری توضیح داد: در موضوع پیاده‌مداری باید بگویم که تاکید شورای شهر اسلامی مشهد این است که پیاده‌مداری ترویج داده و محترم شمرده شود. در جلسه روز دوشنبه، برای تئاتر شهر محلی را پیشنهاد می‌دادیم. یکی از دغدغه‌های اعضای شورا این بود که این محل جایی باشد که در آینده احتمال می‌رود به صورت معبر پیاده استفاده خواهدشد، فضای فرهنگی ایجاد شود و تردد ماشین در آن‌جا کم باشد. کمیت دوچرخه ناچیز است و علاوه بر مسیر استاندارد دوچرخه، امنیت آن است. همه معتقدیم که نیاز است تا یک مسیر امن دوچرخه قابل استفاده برای عموم داشته باشیم.
ریاضی افزود: واقعیت این است که همین الان نیمی از مردم شهر امکان استفاده از دوچرخه را ندارند. مردم باید توجه کنند که سرمایه‌گذاری در این موضوع برای نیمی از جمعیت کشور انجام می‌شود. نباید دوچرخه‌بازی را با حمل ونقل با دوچرخه اشتباه بگیریم. مسیرهای دوچرخه در مشهد دارای قسمت قطع‌شدگی است به طوری که دوچرخه‌سوار ناگهان اتوبوس را در مسیر خود می‌بیند. مسلماً مردم نمی‌خواهند فقط کمیت افزایش پیدا کند و باید کیفیت این مسیرها هم خوب باشد. تاکید من روی موضوع امنیت مسیر دوچرخه است که خوشبختانه بودجه لازم برای این کار هم مصوب شده اما هنوز با ایده‌آل خود فاصله دارد.
وی در خصوص سیستم عادلانه قیمت‌گذاری گفت: مدتی است تصمیماتی که قرار است در شورا گرفته شود به خصوص درباره افزایش قیمت‌ها، صحبت از سیستم عادلانه قیمت‌گذاری می‌شود. شهرداری را مکلف کردیم تا مطالعه جامعی درباره این موضوع انجام دهد تا قیمت عادلانه را چگونه طرح کنیم. زمانی که قیمت‌گذاری عادلانه شود، خودبه‌خود قیمت اتوبوس و مترو بالا می‌رود. این قیمت جدید باید در بعضی نقاط شهر و در روزهای خاصی تغییر دهیم. این راه، نیاز به این دارد که تردد ماشین‌ها را در آن مناطق محدود کنیم.
نائب رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری اضافه کرد: طرح خاصی وجود دارد که ورود وسایل نقلیه را به هسته مرکزی شهر محدود کنیم. نیاز داریم تا قیمت قطار تا حدی افزایش یابد تا در نتیجه برای وسایل نقلیه محدودیت‌های نظیر جریمه و عوارض را اعمال کنیم. بنابراین باید افزایش قیمت داشته باشیم و این اتفاق ناگزیر است و ۵۰۰ تومان عدد معناداری نیست. نباید امنیت در تقاطع‌ها را فراموش کنیم.
ریاضی تشریح کرد: در حال حاضر در خصوص قطارشهری حدود ۵۰۰ درصد تخفیف لحاظ می‌شود. هر بار که در شورا اختصاص تخفیف به قشر خاصی از جامع مطرح می‌شود، بیان می‌کنند که با وجود ۵۰۰ درصد، تخفیف دیگری هم می‌خواهید به آن‌ها بدهید؟ چند با چنین یشنهاداتی برای دانشجویان، خانواده‌های خاص و طیف‌های مختلف داده شده که همانجا رد شده است. تلاش کرده‌ایم به سمت شفاف‌سازی و مشارکت مردمی برویم. جلسات شورای شهر اسلامی مشهد را می‌توان در خانه و از طریق فضای مجازی به صورت زنده تماشا کرد که این موضوع بی‌سابقه است. تلاش برای مشارکت به تنهایی کافی نیست و باید فرهنگ‌سازی هم صورت گیرد.
وی اضافه کرد: عملکرد ما نمره ۲۰ ندارد اما تلاش می‌کنیم که عملکردمان را بهتر کنیم. شبکه به هم‌تنیده‌ای از مشکلات وجود دارد و بسیاری از آن‌ها هم به ما رسیده که به صورت خمیر هستند و از هر کجا آن را فشار دهیم از جای دیگر بیرون می‌زند. یکی از اقداماتی که مکلف به انجام آن هستیم هماهنگی بین رشته‌ها است؛ مسائلی که در شورا مطرح می‌شود به چند کمیسیون موازی برده شده، با کارگروه‌ها و کارشناسان مختلف بررسی شده و طرح را درست و کارشناسی شده تهیه می‌کنیم.
نائب رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شهری گفت: پیشنهاد نام‌گذاری خیابان به نام شجریان در کمیسیون فرهنگی مطرح شد و باید از این کمیسیون مطالبه کرد. قسمت زیرزمین آرامگاه فردوسی را هم به میراث فرهنگی اطلاع دادیم و قول داده‌اند که آسانسوری در آن‌جا نصب کنند. در خصوص مسیر تردد، مسیر درست و واقعی نیست. کف‌سازی مسیر آرامگاه در سال ۷۴ و ۷۵ تنها کار عمرانی معاصر بود چراکه هم پاشنه کفش زنان در قلوه‌سنگ‌ها گیر می‌کرد و هم تردد برای معلولان مشکل است.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.