۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 652680

تورج دهقانی گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ چاه را به دلیل احتیاط از جلوگیری آسیب‌های زیست‌محیطی بستیم که در نتیجه آن، حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه از تولید کاهش یافت.

۱۰ چاه را در هورالعظیم بستیم

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنعت نفت ایران ساعاتی قبل در حاشیه بازدید از تمامی حوضچه‌های هورالعظیم، در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا نشت نفتی در منطقه هورالعظیم داشته‌ایم یا خیر؟ اظهار داشت: به هیچ عنوان در هیچ کجای هورالعظیم شاهد نشت نفت نبوده‌ایم و تیرگی‌هایی که در فیلم‌های منتشر شده اخیر در فضای مجازی به چشم می‌خورد، جلبک‌ها هستند. در شرایط حساس کنونی باید وقتمان را صرف تولید و کمک به مردم منطقه کنیم؛ نه مسائل حاشیه‌ای.

وی افزود: باید تولید حداکثری از میادین مشترک، تأسیسات نفتی، سهولت زندگی مردم ساکن در منطقه و همچنین سلامت محیط‌زیست منطقه را حفظ کنیم که با توجه به شرایط موجود، تا حد زیادی موفق بودیم و تا حد ممکن تلاش خود را کردیم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر اینکه چه تعداد چاه در هورالعظیمبسته شده است؟ تصریح کرد: برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌های زیست‌محیطی، حدود ۱۰ تا ۱۲ حلقه چاه را بستیم که در نتیجه آن، حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه در روز، از تولید این میدان کم شده است اما باید توجه داشت که بسته شدن این چاه‌ها به دلیل مشکلات فنی در تولید نبوده و علت بسته شدن آن، احتیاط در جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی بوده است.

به گفته دهقانی، ۷۰ تا ۸۰ درصد هورالعظیم، دو سال است که پرآب است و هیچ مانعی برای گردش آب در آن وجود نداشته است. در سیلاب اخیر نیز تمامی حوضچه‌ها باز بودند و حتی حوضچه‌های ۴ و ۵ که گفته می‌شد وزارت نفت از گشایش آن برای ورود آب سیلاب جلوگیری می‌کند، تأسیسات نفتی وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنعت نفت ایران ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، باید زیرساخت‌هایمان را بر اساس شرایط جدید تغییر دهیم که نیازمند تأسیسات و تجهیزات خاص است. چرا که در برهه کنونی مهم‌ترین چالش، جاده‌ها است و باید این جاده‌ها به سرعت ترمیم و تقویت و برای بهره‌برداری طولانی مدت آماده شوند که این اقدامات در مجموع حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه دربر دارد.

وی با تأکید بر اینکه وزارت نفت هیچ منطقه‌ای را برای بهره‌برداری از منابع نفتی، خشک نکرده است، گفت: در شرایط کنونی، تولید نفت از این منطقه در حالت حداکثری است. آبهور در بالاترین میزان خود و توسعه نفت به صورت پیشگام است.

دهقانی درباره شرایط کشور عراق در بخش دیگر هورالعظیم که آب به آنجا نیز نفوذ کرده است، توضیح داد: در این خصوص اخبار رسمی وجود ندارد اما در برداشت از میدان، ما عقب نیستیم و به طور غیررسمی متوجه شده‌ایم که در بخش عراق نیز این منطقه نفتی و تولید آن متأثر شده است. در بخش ایران حدود ۱۰۰ درصد هور، آبگیری شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنعت نفت ایران با اعلام اینکه حدود ۷۰ میلیارد بشکه نفت در عمق ۴۰۰۰ متری زمین در منطقه غرب کارون وجود دارد، افزود: قرار است در آینده نزدیک به یک میلیون بشکه از این منابع در روز برداشت شود که به این ترتیب حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد به تولید نفت کشور اضافه می‌شود. این در حالی است که توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی امسال در برنامه توسعه وزارت نفت است.

وی با بیان اینکه مذاکره با شرکت ساینوپک چین برای میدان یادآوران و شرکت CNPC برای میدان آزادگان شمالی در حال انجام است، تصریح کرد: ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه از میدان یاران جنوبی و ۷ تا ۱۰ هزار بشکه از میدان یادآوران در صورت توسعه، به میزان تولید این منطقه افزوده می‌شود. حدود ۱۱ دکل در منطقه هورالعظیم در حال انجام عملیات حفاری هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.