قدس آنلاین - وحید اکرمی: درست چند ماه پیش بود که قیمت گوشت با سرعتی زیاد در حال افزایش بودبه گونه ای که درمدتی اندک ازکانال ۱۰۰هزارتومان هم عبور کرد. اما امروز قیمت این کالای اساسی با کاهش قابل توجهی روبرو شده و دوباره وارد کانال ۸۰ هزار تومان شده است .

 گوشت طی روزهای آینده در مشهد ارزانتر میشود/ هیچ محدودیتی برای واردات گوشت با ارز نیمایی نیست

خاطرم هست که چندماه قبل از مسوولان میپرسیدم که چرا قیمت گوشت از ۸۰هزارتومان بیشتر شد واکنون که قیمت دوباره به ۸۰هزارتومان رسیده شهروندان خرسند هستند. چرا یکروز باید از این قیمت نگران شویم و روز دیگر همین قیمت را غنیمت بشمریم؟ آیا مسئولان نمی توانستند که اقداماتی انجام دهند تا قیمت گوشت سر به فلک نکشد؟ آیا بازهم شاهد کاهش قیمت گوشت خواهیم بود؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسشها سراغ تنی چند از مسئولان مربوطه رفتیم و نظرات آنها را جویا شدیم.

شیوه توزیع گوشت دولتی نامناسب است

امین هراتی، مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی به قدس آنلاین گفت: یکی از دلایل کاهش قیمت گوشت در بازار تخصیص ارز نیمایی برای واردات گوشت گرم است.

وی ادامه داد: هرچند این موضوع هنوز در حد طرح است اما تخصیص ارز نیمایی جو روانی مناسبی را در بازار گوشت ایجاد کرده و باعث شده تا حد مناسبی قیمت گوشت کاهش پیدا کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه مشکلی که وجود دارد نحوه توزیع گوشت دولتی است. مشخص نیست این گوشتها دقیقا کجا توزیع می شود و بدست چه افرادی می رسد. شیوه توزیع گوشت دولتی نامناسب است و باید اصلاح شود.

وی عنوان کرد: مسئولان  اعتراف کرده اند که ۸۸ درصد مردم از دستیابی به گوشت های یارانه ای محروم بوده اند. یعنی این حجم واردات گوشت در بهترین حالت تنها بدست ۱۲ درصد از مردم رسیده که این آمار بسیار پایین است و باید شیوه توزیع بهبود پیدا کند.

وی تصریح کرد: یکی از عمده مشکلات امروز صنعت دامپروری توزیع نهاده هاست. میزان توزیع ذرت خوب است اما سویا و جو تقریبا نداریم. نبود نهاده ها به میزان کافی مشکل ساز است و باعث نوسان قیمت گوشت خواهد شد.

با ارز نیمایی هیچ محدودیتی وجود ندارد

در همین رابطه علی باخرد، معاون اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به قدس آنلاین گفت: به رغم کاهش قیمت ها اما هنوز قیمت گوشت بالاست. به تلاشهایمان برای کاهش بیشتر قیمت این کالای اساسی ادامه می دهیم  تا به محدوده ای برسد که عموم مردم توانایی خرید آن را داشته باشند.

وی افزود: قیمت امروز لاشه گوسفند در استان ۷۸ هزار تومان است. این قیمت از میانگین کشوری بسیار کمتر است به طوریکه در تهران لاشه گوسفند در حدود ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

وی مهمترین عامل کاهش قیمت در بازار را عرضه گوشت تنظیم بازاری دانست و ادامه داد: از زمانی که واردات گوشت بیشتر شد قیمت ها کاهش پیدا کرد. اکنون گوشت گرم در حجم زیادتری وارد کشور می شود.

وی تصریح کرد: هر محموله گوشتی که به دست ما می رسد، شبکه توزیع آن در ستاد تنظیم بازار مشخص می شود. به رغم افزایش واردات ، اما این مقدار هنوز بسیار کم است و نمی توانیم توزیع عمده گوشت یارانه ای در سطح جامعه داشته باشیم.

معاون اداره نظارت و بازرسی سازمان صمت گفت: اکنون تنها در شرکتهای تعاونی کارگری و کارمندی و کمیته امداد و بهزیستی توزیع گوشت یارانه ای وجود دارد. امروز هم در جلسه تنظیم بازار استان بر این قضیه تاکید شد که فعلا توزیع گوشت دولتی در همین مراکز باشد و خارج از آن توزیع دیگری نداشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: برای توزیع عادلانه در همین مراکز هم مصوب شده است که توزیع تنها با ارئه کد ملی صورت گیرد. هر چند این روش هم ایراداتی دارد اما بهترین و عادلانه ترین راه توزیع گوشت است. البته گزینه توزیع با کد ملی سرپرست خانوار نیز مطرح شد اما به دلیل محدودیتی که داریم نمی توانیم به مشخصات سرپرست های خانوار دسترسی پیدا کنیم و فعلا با کدملی گوشت های یارانه ای توزیع می شود.

باخرد اعلام کرد: اخیرا طرحی توسط دولت ابلاغ شده که شرکتهای خصوصی که توانایی واردات گوشت دارند می توانند به صورت نامحدود با ارز نیمایی گوشت وارد کنند. این اتفاق باعث خواهد شد که بازهم قیمت گوشت کاهش پیدا کند. این شرکتها می توانند اعلام آمادگی کرده و ثبت سفارش کنند و ارز نیمایی را به میزان کافی دریافت کنند. با توجه به قیمت گوشت در خارج از مرزها، سود مناسبی نیز عاید واردکنندگان بخش خصوصی خواهد شد.

وی اذعان داشت: متاسفانه بدلیل سختگیری دولت افغانستان نمی توانیم از این کشور واردات گوشت داشته باشم. دولت افغانستان صادرات گوشت به ایران را ممنوع اعلام کرده است. به همین دلیل چند کشور جایگزین افغانستان شده اند.  

وی تصریح کرد: اکنون واردات گوشت از قزاقستان در حجم بسیار خوبی صورت می گیرد. از مغولستان نیز واردات گوشت منجمد داریم. همچنین گوسفند زنده از رومانی وارد ایران شده  و  در کشور خودمان کشتار و توزیع می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.