سریال «بانوی عمارت» یکی از سریال‌های پربیننده سال گذشته بود که از شبکه سه سیما پخش شد. در حالی این سریال با اقبال مخاطبان مواجه شد که سال‌ها بود خبری از یک درام جذاب تاریخی در تلویزیون نبود.

هرکه آمد عمارتی نو ساخت!

زهره کهندل/

سریال «بانوی عمارت» یکی از سریال‌های پربیننده سال گذشته بود که از شبکه سه سیما پخش شد. در حالی این سریال با اقبال مخاطبان مواجه شد که سال‌ها بود خبری از یک درام جذاب تاریخی در تلویزیون نبود. این سریال که بسیاری از مخاطبان تلویزیون را به تماشایش نشاند، داستانی عاشقانه را در بستری تاریخی روایت می‌کرد. پس از پایان فصل اول این سریال، زمزمه‌های ساخت فصل دوم سریال هم شنیده شد که بنا بود داستان «آهو» ادامه یابد.

اواخر سال گذشته، خبری از مجید مولایی، تهیه کننده سریال در رسانه‌ها منتشر شد که از نگارش فصل دوم این مجموعه تلویزیونی توسط احسان جوانمرد و گروهی از نویسندگان حکایت داشت اما بلافاصله، نویسنده سریال این خبر را تکذیب کرد. جوانمرد در صفحه شخصی‌اش نوشت: «بنا به مصالحی قرار بر این شده است که در مورد جزئیات نگارش فصل دوم، هیچ صحبتی نکنیم و خبر قطعی وقتی منتشر شود که تکلیف متن به طور کامل روشن شده باشد. ضمن اینکه همان طور که در نگارش فصل اول نیازی به تیم نداشتم در صورت نگارش فصل دوم هم نیازی به تیم نخواهم داشت».

مولایی زمان پیش تولید فصل دوم سریال بانوی عمارت را در سال جاری اعلام کرده بود اما این روزها احسان جوانمرد، مشغول نگارش سریالی تاریخی برای شبکه خانگی است. از طرفی عزیزالله حمید نژاد، کارگردان این اثر هم در روزهای ابتدای هفته نسبت به شروع سری دوم «بانوی عمارت» واکنش نشان داد و اعلام کرد: کارگردان این کار نخواهد بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان «بانوی عمارت» بهترین اثر تلویزیون در سال گذشته و حتی چند سال اخیر بوده است ومشخص نیست مدیران تلویزیون چطور نتوانستند این تیم را که امتحان خود را به خوبی پس داده و موجب جذب تماشاگر بالا برای رسانه ملی شده‌اند را در کنار خود نگه دارد؟! در حال حاضر مشخص نیست که سریال «بانوی عمارت» در نبود دو مهره مهم خود یعنی نویسنده و کارگردان موفقیت قبلی خود را تکرار خواهد کرد یا نه؟ با نویسنده فصل اول سریال «بانوی عمارت» درباره حواشی پیرامون فصل دوم این مجموعه گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

آقای جوانمرد! چند ماه پیش آقای مولایی، تهیه کننده سریال «بانوی عمارت» از نگارش متن فصل دوم این مجموعه توسط شما خبر داد که آن را تکذیب کردید، دلیل عدم همکاری شما چه بود؟

اواخر سال گذشته با تهیه‌کننده سریال صحبت کردم و به دلیل فرصت نداشتن و نگارش یک سریال دیگر، قرار بر این شد که آقای مولایی از دوستان دیگری کمک بگیرند. بعد از این ماجرا هم صحبت دیگری با ایشان نداشتم.

شما نویسنده فصل اول این سریال بودید که در فصل دوم همکاری ندارید، ضمن اینکه آقای حمید نژاد، کارگردان سریال هم تمایلی به ساخت فصل دوم این مجموعه ندارد، روند تغییرات در گروه سازنده فصل دوم را چطور می‌بینید؟

ببینید من حدود یکسال صبر کردم و کاری هم قبول نکردم اما بیشتر از یکسال نمی‌توانستم بیکار بمانم. از طرف من کوتاهی اتفاق نیفتاده و یکسال زمان زیادی برای صبر کردن است تا شبکه برای نگارش فصل دوم مجموعه تصمیم بگیرد. من هرچه منتظر ماندم این اتفاق نیفتاد، به همین دلیل برای نگارش متن یک سریال تاریخی دیگر قرارداد بستم، نمی‌توانستم به قراردادی که امضا کرده بودم پایبند نباشم. اکنون هم در حال نگارش متن این سریال تاریخی برای شبکه خانگی هستم. اینکه برای فصل دوم سریال «بانوی عمارت» چه اتفاقی می‌افتد در حوزه صلاحیت من نیست که پاسخ بدهم، بایستی مدیر شبکه یا تهیه کننده پاسخ بدهند. عدم تمایل همکاری آقای حمید نژاد برای ساخت فصل دوم سریال هم فقط متن نبوده است، چون ایشان زمان ساخت فصل اول با سختی‌های زیادی روبه رو شد، چندان تمایلی به ساخت فصل دوم سریال نداشت. آقای حمیدنژاد همان ابتدا اعلام کرد با شرایطی که فصل اول سریال را ساختند فصل دوم را نخواهند ساخت. اینکه شرایط جدیدشان برای ساخت فصل دوم سریال چیست به کارگردان، تهیه‌کننده و مدیران شبکه برمی گردد. اینکه شرایط من برای همکاری در فصل دوم سریال «بانوی عمارت» چیست؟ خب یکسال منتظر تصمیم مدیران بودم ولی خبری نشد و مجبور به پذیرش کار جدیدی شدم.

چرا در یکسالی که منتظر بودید و کاری قبول نکردید، تصمیمی برای ساخت فصل دوم این سریال گرفته نشد؟

دوره‌ای که من کار قبول نکردم، زمانی بود که فیلمبرداری فصل اول سریال هنوز ادامه داشت و آن قدر مشکلات مالی در پروژه زیاد بود که تهیه‌کننده و کارگردان تمرکزی برای ساخت فصل دوم نداشتند، این سریال از نظر مالی در تنگنا بود. منابع مالی پروژه بسیار کم بود و سر موعد هم پرداخت نمی‌شد. اتمام فصل اول با وجود محدودیت‌های مالی که وجود داشت، کار شاقی بود. عوامل هم صبوری کردند و با اینکه بخشی از مطالباتشان وصول نشده بود اما کار روی زمین نماند. این سختی‌ها موجب شد که آقای حمیدنژاد چندان رغبتی به ساخت فصل دوم سریال نداشته باشد. آن زمان هم تهیه‌کننده و کارگردان نگران این بودند که مبادا کار را شروع کنند و به مشکلاتی که در ساخت فصل اول با آن مواجه بودند، بربخورند. شرایط برای نگارش متن هم ناخواسته این طور شد، تهیه‌کننده سریال هم دوست داشت که من ادامه همکاری بدهم ولی فرصت از دست رفته بود و تصمیم برای ساخت فصل دوم سریال دیر گرفته شد چون با جای دیگری قرارداد بسته بودم و گرنه مشکلی با شبکه یا تهیه‌کننده ندارم.

نگارش متن فصل دوم سریال به شخص یا گروه دیگری واگذار شده است؟

من اطلاعی از این موضوع ندارم و آخرین صحبتی که با تهیه کننده سریال داشتم این بود که دوستان دیگری مسئولیت نگارش فصل دوم را عهده‌دار شوند. چون تهیه کننده و مدیران شبکه برای ساخت فصل دوم سریال عجله داشتند و من کار دیگری را در دست نگارش داشتم، بنا شد که متن سریال را نویسندگان دیگری بنویسند. البته به آقای مولایی گفتم اگر نیاز به مشورت بود، من پای کار هستم.

چرا به عنوان سرپرست نویسندگان کار را قبول نکردید؟

من عادت به کار گروهی در نویسندگی ندارم. وقتی کاری را قبول می‌کنم، صفر تا 100 را بایستی خودم انجام دهم. البته عادت بدی است به همین دلیل دو کار همزمان را نمی‌توانم قبول کنم. اکنون هم که متن یک سریال تاریخی دیگر را در حال نگارش دارم خیلی به من پیشنهاد کار دیگری می‌شود و می‌گویند گروه نویسندگان تشکیل بده و خودت سرپرستی کن ولی به این شکل کار اعتقاد ندارم که نتیجه خوبی هم داشته باشد.

این را از سر تجربه می‌گویید؟

هم تجربه کردم و هم اینکه معتقدم اگر نویسندگی «بانوی عمارت» به نام من است از صفر تا 100 کار را خودم باید انجام بدهم و به تمام جزئیات بپردازم. ضمن اینکه اگر گروهی وجود داشته باشد و قرار باشد که سرپرستی آن را برعهده بگیرم، در نهایت آنچه خودم دوست دارم را درمی آورم به همین دلیل دوباره کاری می‌شود. هم خودم مایل به سرپرستی تیم نویسندگان نبودم و هم اینکه چنین پیشنهادی به من نشد. بهتر این بود که باشم یا نباشم، نصفه نیمه بودن را نمی‌پسندم.

شرایط مالی در این باره تأثیرگذار نبود، گویا خیلی از دستمزدتان در فصل اول راضی نبودید؟

بحث دستمزد یک ماجرای جداست و صحبت درباره ساخت فصل دوم اصلاً به دستمزد نرسید ولی اگر به مسائل مالی می‌رسیدیم حتماً چالشی درباره دستمزد وجود داشت. امیدوارم ساخت فصل دوم سریال «بانوی عمارت» نتیجه خوبی داشته باشد.

نتیجه فصل یک سریال همان چیزی بود که زمان نگارش به آن فکر می‌کردید؟

این سریال در شرایط بسیار دشواری بویژه از نظر مالی ساخته شد. در حین کار نیز، تغییرات جزئی در دیالوگ‌ها اتفاق افتاد که در مواردی بداهه بود ولی آن قدر حجم این تغییرات کم بود که به نظر نمی‌رسید. ضمن اینکه می‌دانستم این سریال در چه شرایط سختی تولید شده است. به نظرم نتیجه این سریال بسیار فراتر از امکاناتی که داشت، ظاهر شد، من از نتیجه کار راضی بودم ضمن اینکه مجوز ساخت این سریال هفت سال بعد از نگارش آن داده شد، چند قسمت از سریال را سال‌ها پیش نوشته بودم و در دوره‌های مختلف مدیریتی با تغییر مدیران در هر رده‌ای، این کار تصویب و بعد کنار گذاشته می‌شد. امیدوارم فصل دوم سریال که مورد حمایت مدیران شبکه نیز هست و با توجه به رضایت مخاطبان از فصل اول آن، با جدیت بیشتری انجام شود و ضعیف‌تر از فصل اول نباشد. البته با شناختی که از آقای مولایی، تهیه کننده کار دارم، ایشان وسواس و سختگیری بسیار زیادی نسبت به متن دارند و بعید می‌دانم که اگر متن مناسبی نوشته نشود، آقای مولایی فصل دوم را بسازد، از این بابت خیالم راحت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.