قزوین_ غلامرضا توکلی گفت: ۱۴ راس دام آلوده به بیماری سل و ۱۱ راس دام آلوده به بروسلوز در گاوداری های صنعتی استان قزوین طی سال ۱۳۹۷شناسایی و حذف شد.

بیش از ۹۲ هزار مورد تست سل و ۷۲ هزار تست بروسلوز در قزوین انجام شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، غلامرضا توکلی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی استان قزوین در خصوص کنترل  دو بیماری سل و بروسلوز در سال ۱۳۹۷ در  استان گفت: با توجه به این که دو بیماری مذکور  قابل انتقال  بین انسان و دام بوده ونیز در صورت بروز بیماری در دامداریها موجب خسارات اقتصادی قابل توجهی می گردد، لذا این اداره کل کنترل بیماریهای مذکور را براساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی در دستور کار دارد.

وی افزود: کارشناسان این اداره کل در طی سال ۹۷ برای کنترل، پایش و مراقبت بیماری های مذکور در ۲۶۴ نوبت مراجعه به ۱۷۴ واحد دامداری صنعتی، تعداد ۹۲هزار و ۸۹۵ موردد تست سل انجام دادند که بر اساس نتایج حاصله، ۱۴ راس دام راکتور سلی تشخیص داده شده و با رعایت ضوابط ودستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور حذف شدند.

 توکلی تصریح کرد: طی سال۹۷ با تعداد ۲۹۲ نوبت مراجعه به ۱۷۳ واحد دامداری صنعتی، ۷۲هزارو۷۶۱ نوبت تست بروسلوز انجام شد و ۱۱ راس دام راکتور بروسلوزی حذف شد.

 وی اضافه کرد: با توجه به تحلیل آماری میزان درصد الودگی در خصوص بیماری سل ۰۱/۰ در صد والودگی بین گله ای ۷/۱ درصد بوده و در مورد بیماری بروسلوز نیز در صد آلودگی ۰۱/۰ درصد  و میزان آلودگی بین گله ای ۹/۲ درصد می باشد که از این لحاظ  وضعیت دامداریهای استان با توجه به میزان میانگین کشوری در وضعیت مطلوبی قراردارد و در تحقق این مهم، پایش های مستمر این اداره کل در دامداریهای استان براساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور  و نیز نظارت مستمر کارشناسان این اداره کل بر رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای دامی ازقبیل رعایت ضوابط بهداشتی وقرنطینه ای، کنترل ورود و خروج دام، اصلاح ساختار فنی دامداریها، برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی و نیز مایه کوبی بروسلوز حائز اهمیت بوده است.

  لازم به ذکر است با توجه به پیگیریهای صورت گرفته توسط این اداره کل ومساعدت سازمان دامپزشکی کشور تامین منابع مالی پرداخت غرامت به صاحبان دامهای راکتور سل وبروسلوز در سال ۹۷ وماقبل آن حاصل گردیده که در موعد مقرر به دامداران پرداخت می شود.

این مقام مسئول در پایان خواستار  همکاری دامداران محترم با کارشناسان این اداره کل در جهت انجام تست سل و بروسلوز و نیز رعایت اصول امنیت زیستی در راستای کاهش بروز بیماری های مذکور  در دامداریها گردید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.