بعد از ایجاد بورس زعفران و اتفاقات قابل توجهی که در این مورد برای این محصول استراتژیک و صادراتی افتاده است حالا کشاورزان و مسئولان شهرستان مه‌ولات به این فکر افتاده‌اند تا محصول پسته این شهرستان را که در حال حاضر بعد از رفسنجان دومین قطب تولید پسته ایران به شمار می‌رود را وارد بورس نمایند.

بورس پسته به خراسان می رسد؟

دنیای بورس برای هر کالایی قطعاً متفاوت از آن چیزی است که تا قبل از آن بازار از دلال گرفته تا فروشنده سرنوشتش را به تنهایی مشخص می‌کرد. ورود به بورس شرایطی برای کالا به وجود می‌آورد که با قوانینی خاص امکان عرضه مستقیم ومحصول برای بازار هدف به وجود می‌آید. تضمین کیفیت، شفاف بودن قیمت و کوتاه شدن دست دلالان از جریان موجود در بازار محصولی که وارد بورس شده از جمله مزیت‌های ایجاد بورس هر کالایی است. این مزیت‌ها البته برای محصولات کشاورزی که بازار آن همیشه در دست عده‌ای خاص بوده و بیشتر از اینکه کشاورز از فروش محصولش آورده‌ای نصیبش شود معمولاً این دلالان و واسطه‌گران بودند که سودهای باد آورده‌ای را به جیب‌زده و با این اتفاق به قولی سر کشاورزان در این بین همیشه بی‌کلاه مانده است در چنین شرایطی در بورس قرار گرفتن محصولاتی که قابلیت تبدیل شدن به بورس را دارند می‌تواند چاره کار باشد و امیدواری را در دل کشاورزان و باغداران زنده نگه دارد.

بعد از ایجاد بورس زعفران و اتفاقات قابل توجهی که در این مورد برای این محصول استراتژیک و صادراتی افتاده است حالا کشاورزان و مسئولان شهرستان مه‌ولات به این فکر افتاده‌اند تا محصول پسته این شهرستان را که در حال حاضر بعد از رفسنجان دومین قطب تولید پسته ایران به شمار می‌رود را وارد بورس نمایند.

چشم‌اندازی قابل توجه برای پسته مه ولات

مسعود رنجبر، فرماندار شهرستان مه‌ولات نیز با اشاره به اقدام خوبی که در خصوص راه‌اندازی بورس پسته در این شهرستان صورت گرفته است، گفت: کار بسیار خوبی که در مورد پسته می‌بایست انجام می‌شد ساماندهی شرایط و بازار این محصول استراتژیک و صادراتی است که خدا را شکر با همراهی برخی از دوستان شورای شهر فیض‌آباد، کشاورزان و بازاریان مراحل شکل‌گیری این اتفاق خوب انجام شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: راه‌اندازی بورس پسته در آینده برای مردم شهرستان مه‌ولات و حتی شهرستان‌های دیگر استان که این محصول را تولید می‌کنند چشم‌انداز خوبی خواهد داشت چرا که این بورس می‌تواند به منزله دروازه‌ای برای ورود اصولی محصول پسته به چرخه صادرات و فروش در بازارهای بین‌المللی محسوب شود.

ضمن اینکه با ایجاد بورس پسته عواملی از جمله شفافیت قیمت، استانداردسازی و کنترل کیفیت محصول را در پی خواهد داشت که می‌تواند عواید قابل توجهی ابتدا برای کشاورزان و بعد از آن برای کشاورزی شهرستان مه‌ولات داشته باشد. به همین دلیل اگرچه اقدام برای بورس بحثی است که از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود اما ما نیز به هر نحو ممکن از آن حمایت می‌کنیم چون مردم و کشاورزان ذی نفع هستند و این برای ما بهترین اتفاق خواهد بود.

 

استفاده از تجربه رفسنجان

غلامرضا عزار، رئیس شـــورای شهر فیض‌آباد که به نوعی شورای شهر حامی کشاورزان و بازاریان شهر فیض‌آباد در شکل‌گیری بحث بورس پسته بوده است در خصوص شکل‌گیری بورس پسته مه‌ولات می‌گوید: تاکنون مراحل ابتدایی کار با برگزاری یکی، دو جلسه با حضور برخی از دوستان پیش رفته است و هیئت مؤسس نیز تا حدودی کارهایش انجام شده است و دوستان در حال فعالیت برای به سامان رساندن بعضی از امورات هستند.

وی اذعان می‌دارد: در پی این هستیم تا با سفر به رفسنجان و با ارتباطی که با مسئولانی که درآنجا هستند از تجربیات آن‌ها در این خصوص بهره ببریم تا با این وجود بتوانیم کار را جلو برده و بهترین نتیجه ممکن برای کشاورزان و باغداران شهرستان مه ولات در این زمینه حاصل شود. عزار همچنین در پاسخ به این پرسش که راه‌اندازی بورس پسته شهرستان مه ولات چه زمانی خواهد بود، اظهار داشت: تمام تلاش ما و سایر دوستان این است که هرچه زودتر این اتفاق بیفتد و اگر مشکلی پیش نیاید به فصل برداشت محصول پسته برسد.

انتظارات به جا از راه‌اندازی بورس پسته

سعید باستانی، نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد قابل توجهی که در بحث کاشت نهال پسته در حوزه انتخابیه وی در چند ساله اخیر اتفاق افتاده است، می‌گوید: در این چنین شرایطی شهرستان مه‌ولات در حال حاضر بعد از رفسنجان بیشترین محصول و سطح زیر کشت پسته در کشور را داراست که این موضوع موجب شده تا توجه به حواشی و بازار این محصول صادراتی برای ما، مسئولان محلی و کشاورزان در درجه اول اهمیت قرار بگیرد از این حیث به نظر می‌رسد دو اقدام می‌بایست در زمینه بازار پسته در مه‌ولات صورت پذیرد.

 ابتدا اتحادیه تولیدکنندگان پسته، به عنوان جایگاهی برای کنترل قیمت پسته در بازار داخلی و خارجی می‌بایست سر و شکل اصولی به خودش بگیرد و حداقل ۳۰ درصد بازار پسته را در دست بگیرد.

اقدام بعدی راه‌اندازی و ساماندهی بورس پسته است که به منظور کشف قیمت و تضمین کیفیت پیش خواهد رفت. این اقدام می‌تواند عواید قابل توجهی از جمله کنترل بازار و کوتاه کردن دست دلالان را در پی داشته باشد ضمن اینکه راه برای رسیدن به بازارهای بین‌المللی هموار می‌شود. همه این‌ها می‌تواند شرایط را برای محصول پر طرفدار پسته مه ولات بهتر از وضعیت فعلی نماید.

دکتر باستانی در ادامه عنوان می‌کند: با همه این تفاسیر می‌بایست توجه داشت شاید انتظارات مردم از بورس آن چیزی نباشد که مد نظر است و بایستی شرایط را برای آن‌ها تشریح نمود.

مردم شاید انتظار داشته باشند به محض راه‌اندازی بورس قیمت پسته به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد اما باید گفت گرچه بورس یکی از ابزارهای تجارت به حساب می‌آید اما بایستی سطح توقع مردم از بورس را هم شفاف‌سازی کرد.

 این تفکر غلطی است که بلافاصله بعد از راه‌اندازی بورس قیمت محصول بالا می‌رود شاید هم این اتفاق بیفتد اما نباید فراموش کرد که بورس ابزار کمکی برای رسیدن به بازارهای جهانی است باید با برنامه‌ریزی، صبر و حوصله پیش رفت تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

نماینده مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که زمان احتمالی راه‌اندازی بورس پسته مه‌ولات چه زمانی خواهد بود، گفت: با حمیت و همکاری که دوستان در شهرستان مه ولات دارند با فراهم شدن شرایط مورد نظر امیدواریم این اتفاق قبل از برداشت محصول جدید پسته در فیض‌آباد بیفتد.

کریمی، تولیدکننده برتر پسته اورگانیک خراسان رضوی درباره زمان راه‌اندازی بورس پسته در مه‌ولات گفت: در حال حاضر استقبال خوبی از طرح بورس پسته در سطح شهرستان مه‌ولات توسط کشاورزان صورت گرفته است که این قدری کار را آسان‌تر خواهد نمود.

در چنین شرایطی و با توجه به اینکه من و سایر دوستان در شرکت زرین زعفران تجربه خوبی در راه‌اندازی بورس زعفران داریم اساسنامه‌ای که برای نوشتن آن حدود دو سال وقت برده و هزینه زیادی هم صرف آن شده است را برای بورس پسته ارائه داشتیم که با این تفاسیر مسیر دو ساله را تنها در دو ماه می‌شود پیمود و بورس پسته را راه‌اندازی نمود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.