البرز- سعید نقدی با اشاره به اینکه از آغاز سال آبی تا اواخرفروردین ماه ۹۸ حدود ۵۳۷ میلیمتر بارندگی دراستان داشته ایم که نسبت به متوسط دراز مدت ۷۰ درصد افزایش داشته است، گفت: ظرفیت سد طالقان حدود ۱۸ درصد و سد کرج ۳ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر تر است.

افزایش ۷۰ درصدی میزان بارندگی‌ در البرز

سعید نقدی مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: باتوجه به سیلاب های اخیر در کشور وبرای کنترل سیلاب در البرز بر اساس گزارشات و نقشه های ماهواره ای میزان برف در ارتفاعات استان تخمین زده شد تا بدانیم به چه میزان آب در سدهای استان خواهد بود.

وی افزود: برای مدیریت درکنترل سیلاب ها ازاسفند ماه سال گذشته دریچه های سد ها باز شده بود وخروجی بیشتری را شاهد بودیم.

نقدی با بیان اینکه بارندگی های اخیردرکشوردو برابر نسبت به سال مشابه بوده است، گفت: در حال حاضر سد طالقان وضعیت خوبی دارد و حجم آن دو برابر سد کرج است و برای مصارف کشاورزی پایین دست طالقان در اردیبهشت رها سازی می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه آب سد طالقان برای استان صرف نمی شود و سهم اندکی از آن سهم البرز است، گفت: این موضوع جزء برنامه ملی است ودست استان نیست و با رایزنی های که صورت گرفت توانستیم اندکی ازآب طالقان را برای هشتگرد اختصاص دهیم.

وی اضافه کرد: از آغاز سال آبی تا اواخرفروردین ماه ۹۸ حدود ۵۳۷ میلیمتر بارندگی دراستان داشته ایم که نسبت به متوسط دراز مدت ۷۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه سد طالقان حدود ۱۸ درصد و سد کرج ۳ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است، افزود: این حجم بارندگی را توانستیم کنترل کنیم تا سدها پرنشود چراکه سد کرج سد بزرگی نیست.

وی ادامه داد: خوشبختانه ابتدای حوزه آبریز هستیم و آب ورودی کنترل نشده ای همچون استان های دیگر نداریم.

نقدی با اشاره به اینکه مصرف آب بالایی در استان داریم، گفت: از بارشهای اخیر فقط ۷ درصد به سفره های زیر زمینی وارد می شوند و این رقم ناچیز برای استان کافی نیست چون بخش عمده آب های  سطحی در سد برای تامین شرب آب پایتخت ذخیره می شود ازاین رومردم در مصرف آب بایستی صرفه جویی کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: سالیانه به طورمتوسط ۹۰ متر، افت آبخوان ها دراستان داریم  واین مهم در حالی رخ می دهد که ۲۰ سال خشکسالی را گذرانده ایم.

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز در پایان با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد آب استان از ارتفاعات البرز است، گفت: با حجم جمعیتی که در البرز وجود دارد اگر آب ارتفاعات استان را نداشتینم در خشکسالی شدیدی به سر می بردیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.