عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس از تشکیل کمیته ویژه برای نظارت بر روند احیای مراتع، جنگل‌ها و اجرای عملیات فنی و مهندسی در حوزه رودخانه‌ها خبر داد.

تشکیل "کمیته ویژه برای نظارت بر احیای جنگل‌ها و مراتع" در مجلس

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علی‌محمد شاعری عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به  اینکه برای برآورد خسارات ناشی از سیلاب اخیر جلسات متعددی با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و مسؤولان سازمان محیط زیست برگزار کرده‌ایم، گفت: برخی خسارات ناشی از این سیل همچون  خسارات بخش کشاورزی برآورد شده و برخی مانند خسارات زیستگاه‌های حساس و خسارت‌هایی که در حریم بستر رودخانه‌ها اتفاق افتاد، در حال نهایی شدن هستند.

وی اظهار داشت: تاکنون سیلاب‌های اخیر کشور بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی داشته که شامل مزارع،‌ باغات، دام، طیور و زیرساخت‌های این بخش می‌شود.

*وزارت نیرو باید با یک برنامه مشخص اجرایی نسبت به رفع موانع در حریم رودخانه‌ها اقدام کند

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: در بخش آب هم با وزیر نیرو جلسات مفصلی داشتیم و قرار شد این وزارتخانه پس از اینکه خسارات ناشی از سیل را برآورد کرد نسبت به رفع موانعی که در رودخانه‌ها ایجاد شده، اقدام کند؛ چرا که این موانع بیشتر در رودخانه‌ها و سدهای احداث شده از سوی این وزارتخانه بوده است.

به گفته شاعری، عدم لایروبی سدها و رودخانه‌ها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها، دیوار سازی در اطراف رودخانه‌ها از جمله موضوعات مورد بحث و اشکال این کمیسیون به وزارت نیرو بوده است و مقرر شده این وزارتخانه در اولین فرصت یک برنامه اجرایی مشخص برای رفع این موانع تهیه کند.

* تشکیل کمیته کاری ویژه برای نظارت بر احیای مراتع و جنگل‌ها 

وی با بیان اینکه برای انجام عملیات آبخیزداری ۱۵۰ میلیون یورو با موافقت مقام معظم رهبری از مجموعه اعتبارات سال جاری در لایحه پیش‌بینی شده است، اظهار داشت:کمیته‌ کاری ویژه در کمیسیون کشاورزی تشکیل شده که بر احیای مراتع، جنگل‌ها و اجرای عملیات فنی و مهندسی در حوزه رودخانه‌ها نظارت خواهد داشت و به رفع موانع موجود در این زمینه اقدام خواهد کرد.

*وزارت جهاد کشاورزی موظف است سالانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و ۲ میلیون هکتار احیای مراتع را انجام دهد

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، طرح تنفس جنگل را نیز یکی از موارد مورد توجه از طریق این کمیته کاری عنوان کرد و گفت: در قانون برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است که وزارت جهاد کشاورزی مکلف است سالانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهد و حدود ۲ میلیون هکتار عملیات احیای مراتع را به مرحله اجرا در بیاورد. 

*تکلیف سازمان جنگل‌ها برای احیای جنگل‌ها و مقابله با بیابانزایی

شاعری افزود: علاوه بر این سازمان جنگل‌ها مکلف شده تا پایان برنامه ششم، ۸۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های کشور را احیا و بازسازی کند و  سالانه موظف است با هدف مقابله با بیابانزایی و مقابله با پدیده گردوغبار ۳۰۰ هزار هکتار عملیات  نجام دهد.

*بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه به اولویت‌های اصلی کشور برای تخصیص منابع

وی خاطرنشان کرد: اما سازمان برنامه و بودجه در لوایح مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸  موضوعات زیست محیطی را در اولویت‌های اصلی خود قرار نداده است، این سازمان نسبت به تخصیص منابع باید با مطالعه و پژوهش‌های لازم اقدام می‌کرد. 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه اولویت‌های این سازمان بر اساس اولویت‌های واقعی کشور نیست، گفت: اگر در سال‌های گذشته آنچه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود در لوایح بودجه سالانه گنجانده می‌شد، بسیاری از نابسامانی‌های موجود قابل حل بود.

وی افزود: عملیات آبخیزداری، احیای مراتع، طرح تنفس جنگل‌ها و مقابله با بیابان‌زدایی اولویت‌های بسیار مهمی بودند که ما در برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده‌ایم اما در لوایح پیشنهادی دولت طی سه سال گذشته که به مجلس ارائه شد، این اولویت‌ها مورد توجه قرار نگرفت. 

شاعری تأکید کرد: با توجه به سیلاب‌های پیش آمده سعی می‌کنیم دستگاه‌های مختلف مانند وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست را موظف کنیم که به وظایف قانونی خود بیشتر عمل کنند و سازمان برنامه و بودجه هم باید از طریق آمایش دقیق و انجام مطالعات راهبردی اولویت‌های اصلی کشور را برآورد کرده و نسبت به بودجه لازم اقدام کند.

وی با تأکید بر اینکه بودجه‌ریزی کشور به صورت سنتی انجام می‌گیرد، ابراز داشت: بودجه‌ها بر اساس چالش‌ها و مشکلات روز کشور نیست و خساراتی که در اثر سیل اخیر دیدیم، واکنش همین مشکلات و چالش‌هایی است که پیش از این مورد توجه قرار نگرفته و در واقع واکنش محیط زیست به تخریب‌های چندین دهه گذشته است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار امیدواری کرد:‌ سازمان برنامه بودجه با آمایش دقیق و انجام مطالعات میدانی و پژوهش‌های کاربردی وارد میدان شود و برای رفع چالش‌ها اقدام کند.

شاعری یادآور شد: رئیس‌جمهور مسؤولیت مطالعه دقیق خلأهای موجود در حوزه محیط زیست و مراتع و جنگل‌های کشور را بر عهده دانشگاه تهران قرار داده است و امیدوارم این دانشگاه با استفاده از تجارب مسؤولان اجرایی و مطالعات دقیق بتواند این خلأ موجود را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه بودجه گردوغبار مختص سازمان محیط زیست نیست و این بودجه میان وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست تقسیم می‌شود، گفت:  ما تقسیم بودجه را به صورت کلی انجام دادیم و براساس آیین‌نامه دولت میان دستگاه‌های مسؤول توزیع شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.