گیلان- کنگره سراسری بیماری های التهابی روده با حضور ۲۰۰ تن از متخصصان گوارش و کبد کشور و پزشکان ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه در هتل کادوس رشت برگزار شد.

کنگره سراسری بیماری‌های التهابی روده در رشت برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، فریبرز منصور قناعی دبیر علمی کنگره سراسری بیماری‌های التهابی روده افزایش شیوع بیماری‌های التهابی روده، اطلاع رسانی به همکاران گروه‌های پزشکی و ارائه دستاوردهای جدید این بیماری را از اهداف برگزاری این کنگره عنوان کرد.

قناعی با بیان اینکه بیماری‌های التهابی روده شامل کولیت زخمی شونده و کرون است گفت: کولیت زخمی شونده روده بزرگ را درگیر و موجب ایجاد زخم در آن خواهد شد ولی بیماری کرون تمام طول دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را درگیر و با علائمی چون اسهال، درد شکم، دل پیچه و کاهش وزن بروز می‌کند

وی با بیان اینکه علت اصلی بروز این بیماری‌ها نامشخص است، خاطرنشان کرد: وجود زندگی ماشینی و صنعتی شدن جوامع موجب افزایش شیوع این بیماری‌ها در جامعه می‌شود.

وی موضوعاتی چون اپیدمیولوژی، روش‌های تشخیصی و درمان، داروهای جدید درمان این بیماری، روش‌های حمایتی در مورد بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا را از موارد مورد بحث در این کنگره بیان کرد.

همایون واحدی یکی از پزشکان فوق تخصص گوارش کشور در این جلسه اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی ثبت ملی بیماری‌های التهابی روده تا امروز حدود ۱۰ هزار نفر در ایران به بیماری‌های کولیت و کرون مبتلا شدند و در این راستا شناخت و شناسایی دقیق تعداد بیماران بسیار اهمیت دارد

واحدی با بیان اینکه احتمال بیشتر بودن تعداد نفراتی که به بیماری‌های کولیت و کرون در این کشور مبتلا شده‌اند وجود دارد ابراز داشت: با در نظر گرفتن شناخت و شناسایی تعداد دقیق‌تر بیماران مبتلا شده می‌توانیم آن‌ها را قبل از ایجاد عوارض بیشتر درمان می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های کولیت اولسروز و کرون به نوعی از مجموعه بیماری‌های التهابی روده در افراد هستند گفت: مسائل و عواملی مانند سیگار، تریاک، کم‌تحرکی، زایمان سزارین و مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها توسط کودکان زیر دو سال موجب افزایش شدت بیماری‌های التهاب روده می‌شوند.

این فوق تخصصان گوارش به کمبود ویتامین D در افراد مختلف اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر در کشور ما از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۴۵ نفر دچار بیماری‌های التهاب روده هستند و کمبود ویتامین نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد یا افزایش بیماری‌های التهاب روده به شمار می‌رود.

واحدی با اشاره به افزایش بیماری‌های التهاب روده در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی گفت: زایمان سزارین و عدم شیردهی به نوزاد هم موجب می‌شود تا آن فرد در معرض مبتلا شدن به بیماری‌های التهاب روده قرار گیرد و مصرف چای و قهوه جهت پیشگیری از این بیماری التهاب روده مؤثر هستند.

وی با بیان اینکه اشخاص به صورت ژنتیکی هم ممکن است به بیماری التهاب روده مبتلا شوند اظهار داشت: در راستای پیشگیری از بیماری‌های التهاب روده، مصرف ماهی، سبزیجات و میوه را به افراد مختلف توصیه می‌کنیم اما باید از مصرف گوشت قرمز و قرص‌های پیشگیری از بارداری پرهیز کنند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه بیماری‌های التهاب روده در افراد مختلف از طریق مصرف دارو و به شیوه‌های دیگر کنترل شده و جلوی ناتوان شدن شخص را می‌گیرد افزود: اگر بیمار مراحل درمانی خود را به شکل درست سپری کند، طول عمرش مانند افراد سالم و عادی می‌شود.

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه ۴۰ هزار ایرانی به بیماری‌های مزمن التهابی روده مبتلا هستند گفت: این بیماری‌ها در طی ۲۵ سال اخیر در ایران شیوع پیدا کردند.

ملک‌زاده  در کنگره بیماری‌های التهابی روده در رشت با اشاره به اینکه این بیماری‌ها ۳۰ سال پیش در ایران شایع نبودند اظهار داشت: بیماری‌های مزمن التهابی روده در طی ۲۵ سال اخیر در ایران شیوع پیدا کردند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حدود ۴۰ هزار ایرانی به بیماری‌های مزمن التهابی روده مبتلا هستند گفت: هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نشده است اما می‌دانیم که یک نوع بیماری سیستم ایمنی روده است.

ملک‌زاده با اشاره به علائم بیماری مذکور تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن التهابی روده به اسهال خونی بلغمی مزمن که بیشتر از ۶ ماه طول می‌کشد مبتلا می‌شوند که این اتفاق به خاطر یک نوع بی‌نظمی در سیستم ایمنی روده‌ها اتفاق می‌افتد

وی با بیان اینکه بیماری‌های مزمن التهابی روده بیشتر در جوامع پیشرفته دیده می‌شوند افزود: خوشبختانه این بیماری قابل علاج بوده و بسیار خرسندیم که بگوییم اکثر داروهای موثر در درمان این بیماری که در خارج از کشور بسیار گران هستند در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن التهابی روده باید روند درمان خود را کامل کنند تا بتوانند دوباره به زندگی عادی خود برگردند.

ملک‌زاده با بیان اینکه این بیماری در اکثر نقاط کشور شایع است، گفت: این بیماری در استان‌های گیلان و مازندران شیوع بیشتری داشته اما به طور کلی میزان پراکندگی این بیماری در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار اندک است.

وی با تأکید بر اینکه در طی ۲۰ سال گذشته میزان شیوع این بیماری در ایران ۵ برابر شده است تصریح کرد: متخصصان گوارش و کبد وظیفه دارند که اقدامات لازم برای درمان این بیماری را انجام دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: برگزاری نشست‌های مشابه این کنگره در همه شهرستان‌های کشور ضروری است تا بتوانیم با همکاری و تلاش یکدیگر افراد مبتلا به این بیماری را درمان کنیم.

ملک‌زاده با بیان اینکه سیستم ایمنی روده بسیار پیچیده است و بیماری‌های مزمن التهابی روده تنظیمات گوارشی بدن را به هم می‌زنند خاطرنشان کرد: ژنتیک و عوامل محیطی در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمن التهابی روده عمر انسان را کم نمی‌کنند گفت: افراد مبتلا به این بیماری باید تا آخر عمر خود دارو مصرف کنند اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد افرادی که در جوانی بیماری خود را تشخیص می‌دهند می‌توانند در مقطعی دارو را قطع کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: پزشکان این حوزه باید وقت بیشتری برای مبتلایان به بیماری‌های مزمن التهابی روده اختصاص دهند و با صبر و بردباری با آنان برخورد کنند تا بیماران بتوانند با روحیه بیشتری درمان شوند.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات درمان بیماری‌های مزمن التهابی روده این است که بیماران درمان خود را دیر شروع می‌کنند و یا پزشکان درمان را به‌درستی و کامل پیش نمی‌برند و باعث می‌شوند که این بیماران در برابر درمان مقاوم شوند.

وی با ابراز امیدواری از موثر واقع شدن تشکیل چنین کنگره‌هایی در درمان این بیماری‌ها افزود: امیدوارم بتوانیم در آینده داروهای موثرتری را برای درمان این بیماری‌ها بسازیم و با برگزاری بیشتر جلساتی از این دست به افراد مبتلا به این بیماری کمک کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.