گیلان - مصطفی سالاری آموزش را از مسائل مهم در جریان تولید تا فروش فرش دستباف دانست و خاطرنشان کرد: شناخت بازار و آشنایی با سلیقه خریداران این کالای ارزشمند نیازمند مطالعه و تحقیق است.

وضعیت تولیدات حوزه فرش در گیلان، نیازمند تحرک بیشتر است
به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ نشست شورای فرش استان به ریاست مصطفی سالاری استاندار گیلان و با حضور فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش ایران و جمعی از فعالان این حوزه برگزار شد.

در این نشست سالاری با اشاره به جایگاه تولید فرش در رونق اقتصادی و توسعه اشتغال کشور اظهار داشت: در این بخش نیازمند ارائه راهکارهای قابل اجرا و کارآمد هستیم تا در سال "رونق تولید" توفیقات بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فرش باید مشکلات را در دو بخش مشکل قالیبافی و دیگری مشکلات قالیبافان بررسی کنیم، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور برای تولید فرش، متاسفانه میزان تولیدات رقم شایسته‌ای را نشان نمی دهد.

نماینده عالی دولت در گیلان هدف از توسعه صنعت فرش را علاوه بر احیای این هنر اصیل، ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات داخلی با توجیه اقتصادی مناسب خواند و افزود: باید در کمیت و کیفیت تولیدات حوزه فرش استان، تحرک بیشتری صورت گیرد.

استاندار گیلان تاکید کرد: تعریف خوشه و پشتیبان می تواند در بهبود کارکرد هر یک از عناصر در چرخه تولید تا فروش فرش موثر باشد و تمرکز بیشتری را در هر بخش به وجود آورد.

وی آموزش را از مسائل مهم در تولید فرش دانست و خاطرنشان کرد: شناخت بازار و آشنایی با سلیقه خریداران این کالای ارزشمند نیازمند مطالعه و تحقیق است.

سالاری درخصوص پرداخت تسهیلات بانکی به قالیبافان تصریح کرد: باید در این نوع موضوع از انحراف پرداخت تسهیلات جلوگیری کرد و اولویت پرداخت این نوع از تسهیلات با کسانی است که نسبت به ایجاد کارگاه و اشتغالزایی برای چندنفر اقدام کرده اند.

وی مهمترین مساله ای که در حوزه فرش مطرح است را بحث "فروش" خواند و گفت: باید برای بازاریابی و فروش برنامه ریزی، آموزش و اقدامی هدفمند را دنبال کنیم و با مشخص نمودن مجموعه پشتیبان دغدغه فروش تولیدات در بازار را به حداقل برسانیم.

استاندار گیلان یادآور شد: در این چرخه باید محوریت فعالیت ها از تامین مواد اولیه تا فروش در مرحله آخر بر عهده پشتیبان باشد و اعطای تسهیلات هم به پشتیبان صورت گیرد.

*تمام شاغلین در حرفه قالیبافی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند

همچنین در این جلسه رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه در گیلان قریب به ۱۳هزار و ۴۰۰ نفر به قالیبافی اشتغال دارند، بیان داشت: از این تعداد ۶هزارنفر تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه در جریان سفر رییس جمهوری به گیلان برای نخستین بار تفاهم نامه همکاری دوجانبه مرکز ملی فرش ایران و استانداری گیلان به منظور توسعه و ترویج هنر صنعت فرش دستباف به امضاء رسید، گفت: دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی مرکز ملی فرش ایران و همچنین تعامل با بانک های عامل و شرکت های خصوصی و دولتی در راستای توسعه متوازن و پایدار کسب و کار مرتبط با فرش دستباف گیلان، از جمله محورهای مهم این تفاهم نامه بود.

دستپاک اظهار داشت: بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان فرش مساله بیمه و امنیت شغلی است که خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ ایران طی سالجاری می توان تمامی کسانی را که به قالیبافی اشتغال دارند تحت پوشش بیمه قرار داد و در ردیف بودجه۹۸ تحقق صددرصد آن پیش بینی شده است.
وی شناسنامه دار کردن و توسعه صنعت برندینگ را امری مهم دانست که در مرکز ملی فرش ایران با جدیت دنبال می شود.

دستپاک ادامه داد : استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی برای وارد کردن مواد اولیه ارزانتر، برپایی نمایشگاه بین المللی، تهاتر فرش دستباف با کالاهای وارداتی و برندسازی از راهکارهایی هستند که که می توان در گیلان دنبال کرد.
رییس مرکز ملی فرش ایران در پایان تبلیغات موثر در خصوص فرش دستباف را از الزامات فرهنگی توسعه فرش خواند و گفت: رسیدن به خودکفایی داخلی در گرو توجه به داشته های ارزشمند بومی محلی است.

گفتنی است؛ پیش از این نشست، رییس مرکز ملی فرش ایران و دکتر سالاری به منظور توسعه صنعت فرش در گیلان و رفع مشکلات این بخش گفت و گو کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.